Rijtest Toyota Corolla Cross Hybrid

Rijtest Toyota Corolla Cross Hybrid

20 januari 2023 Uit Door Arnold

Als je overigens wel into gadgets bent, of wanneer je goed op de hoogte bent van het aanbod in dit marktsegment, dan kun je wel vaststellen dat Hyundai en Kia het grafische ontwerp van het instrumentarium en het infotainment iets beter voor elkaar hebben. De Yaris (Cross) en de Corolla hebben vrij drukke schermen in het instrumentarium, maar met de jongste generatie displays in alle nieuwe modellen heeft Toyota een fikse sprong voorwaarts gemaakt. Overigens, de meters in het dashboard kun je naar eigen inzicht configureren (al kostte het ondergetekende een week om daar achter te komen) waardoor je een heel rustige weergave kunt oproepen. En het infotainmentscherm kun je met drie tikken uitschakelen – wel zo prettig als het heel donker is buiten. Daarover gesproken: LED-koplampen zijn standaard, en ze geven een rijkelijke hoeveelheid licht, met een scherp afgetekend lichtbeeld. Vanaf de Dynamic krijg je overigens ook sfeerverlichting in het interieur.

Genoeg dynamiek, nadruk op comfort

Zoals ik in het voorgaande al schreef is het interieur van de Corolla Cross een afgewogen mix van nieuwe en beproefde elementen. Dat zorgt ervoor dat de auto heel snel vertrouwd aanvoelt, met je rechterhand kun je op de tast het volume en de binnentemperatuur aanpassen. Mijn eerste meters over het terrein van de importeur werden begeleid door een stemmig klassiek concert en een climate control die op 25 stond. Iets teveel voor mijn gemoedsrust, en met twee blindelingse grepen had ik het volume en temperatuur naar wens ingesteld. En net als veel moderne auto’s vraagt de afstemming van de besturing en de remmen geen gewenning. Het is smooth sailing vanaf de eerste meters.

Hoewel de Corolla Cross Hybrid gezegend is met een riant motorvermogen van bijna 200 pk, zijn de aandrijflijn en het onderstel niet afgestemd op een sportieve rijstijl. Het TNGA-GA-C platform heeft in andere modellen ruimschoots bewezen dynamisch te zijn, maar voor de Corolla Cross heeft Toyota het onderstel afgestemd op comfort en verbruik. Vergis je niet, de Corolla Cross stuurt fijn en precies en is ook bij hoge (bocht) snelheden stabiel, maar zijn talenten liggen in het veilig, zuinig en comfortabel vervoeren van de inzittenden. Daarom heeft Toyota het aandrijfkoppel ook getemperd, 206 Nm is ruim voldoende voor de 1.520 kilo zware auto.

Ruim zijn en ruim voelen

De Corolla Cross is ruim en voelt riant aan, op alle zitplaatsen heb je veel beweegruimte en een riant uitzicht naar buiten. Net als de Nissan Qashqai heeft hij een lage raamlijn waardoor ook kinderen achterin normaal naar buiten kunnen kijken. In dat opzicht is hij de absolute tegenpool van de C-HR die amper uitzicht heeft vanaf de achterbank. De voorstoelen vallen op door hun breedte, je zit echt vorstelijk voorin. Doordat je de motorkap voor je ziet, krijg je het gevoel in een heel grote auto te rijden. De eerste paar dagen dat ik in de Corolla Cross onderweg was heb ik me afgevraagd hoe groot het verschil met de RAV4 is – hij voelt net zo groot aan. Maar de Corolla Cross is echt een maatje kleiner, dat merk je bij het parkeren en manoeuvreren, en je ziet het aan de breedte van middentunnel.

Meer dan de som der delen

Met zijn praktische kwaliteiten zit het wel snor, aan ruimte en comfort geen gebrek. De belangrijkste reden om een Toyota Hybride te rijden is het verbruik. Ook daar stelt de Corolla Cross niet teleur: het testverbruik (eind december, koud en nat) lag op 5,3 liter per 100 kilometer, oftewel 1:18,8. Toyota heeft in alle opzichten het huiswerk goed gedaan, maar is dat voldoende om in dit mateloos populaire marktsegment kopers aan zich te binden? Met de Corolla Cross is Toyota laat het C-segment SUV’s binnengereden. De kwaliteiten van een CX-30, Sportage, Tucson, Qashqai en ook de Eclipse Cross liegen er niet om. Echter, als je het complete aanbod zou mixen tot een gemiddelde, dan is de Corolla Cross de uitkomst. Maar dan heb ik de twee belangrijke aspecten niet meegenomen in de mix: de standaard veiligheidsuitrusting (inclusief Safety Sense3) en de 10 jaar garantie. Twee zaken die zo rationeel zijn dat je er vrolijk van wordt en lachend een koopcontract ondertekent. Toyota heeft zijn modellen binnen één modelgeneratie omgetoverd tot aansprekende, dynamisch en soms sprankelende auto’s (GR Yaris). De Corolla Cross volgt een iets behoudender koers, hij is er voor de old-skool Toyota-koper. Voor mensen die gemoedsrust de belangrijkste emotie van autorijden is.

16 artikel(en) « van 16 »

 

Pagina's: 1 2