Rijtest Toyota Corolla Cross Hybrid

Rijtest Toyota Corolla Cross Hybrid

20 januari 2023 Uit Door Arnold

Toen Toyota haar eerste C-segment crossover presenteerde, de C-HR, zorgde dit model voor enige commotie in autoland. De Coupé High Rider week nogal af van wat we van Toyota gewend waren. De eigenzinnige crossover-coupé was een opzienbarende auto tussen de Yarissen en Aurissen in de showroom. Gelukkig bleken Toyota-kopers niet het conservatieve soort dat menigeen vermoedde: de C-HR is een veelgeziene gast op de weg. De kopers die de C-HR toch te afwijkend of te onpraktisch vonden, maar toch een C-segment crossover willen, kunnen sinds kort bij de Corolla Cross terecht. Een minder opzienbarend model, maar wel praktischer. Maar komt de Corolla Cross niet te laat? Het aanbod in dit marktsegment is overvol en er valt (nog) niet heel veel te kiezen bij de Corolla Cross.

Makkelijk kiezen

Om met dat laatste te beginnen: momenteel zijn er vier uitvoeringen en slechts één motorisering. De high power hybrid (2.0, 197 pk, 206 Nm) is vooralsnog de enig leverbare motor voor de Corolla Cross die dus altijd de toevoeging ‘Hybrid’ krijgt. Van de vier uitrustingsniveau’s zijn er twee permanent, de Active en Dynamic zijn blijvertjes, de First- en Launch Edition zijn tijdelijk leverbaar. Maar wees gerust, zodra deze niet meer leverbaar zijn, zal Louwman en Parqui gelijkwaardig uitgeruste uitvoeringen introduceren. Prijzen beginnen bij € 38.695 en lopen op tot € 45.695 voor de Launch Edition. De testauto is een First Edition die voor € 42.695 in de prijslijst staat, deze heeft iets minder luxe, maar je komt niets tekort. Of je moet erg gesteld zijn op lederen bekleding, een verwarmd stuur en premium JBL audio. Die zaken (en nog wat andere verwennerij) zijn voorbehouden aan de topuitvoering (prijslijst en uitrusting). Eerlijk gezegd zijn de deels stoffen en deels kunstlederen stoelen in de winter prettiger om op te zitten. Elke Corolla Cross krijgt Safety Sense 3 standaard, een geweldig uitgebreid en nagenoeg feilloos werkend veiligheidssysteem. Alleen al dit standaard systeem is een echte klantenlokker, nog los van de 10 jaar garantie die elke nieuwe Toyota (en Lexus) krijgt.

Als je prijzen en merken gaat vergelijken, dan zijn Toyota’s niet de goedkoopste aanbieding. Maar als je naar de uitrusting kijkt en een uitgebreide proefrit maakt, dan valt het kwartje snel. Als je tegenwoordig als Toyota-dealer auto’s wilt verkopen, dan hoef je alleen maar voor een geopende showroom te zorgen aan het begin van de dag, en aan het eind van de dag de inkooporders voor nieuwe auto’s naar de importeur te faxen. De AygoX, de Yaris en Yaris Cross gaan als zoete broodjes over de toonbank. En tot lichte verbazing van de importeur kiezen kopers vooral voor de rijk uitgeruste modellen. Zal het de Corolla Cross Hybrid ook zo vergaan?

Weten wat de klant wil

Dat de Corolla Cross op safe speelt is af te zien aan het design, maar desondanks is ontwerp niet té generiek. De vorm van de grille ligt in lijn met de RAV4, HiLux en LandCruiser, daarmee hint de Corolla Cross op een stoere inborst. En de uitloop van de verchroomde raamlijst in de C-stijl is weer eens wat anders dan de zoveelste ‘zwevende’ daklijn. De spiegels zijn opvallend groot en daarmee speelt Toyota in op een klantwens die veel andere merken over het hoofd zien. Toyota weet namelijk heel goed, beter dan sommige andere merken, wat autokopers willen. De grote buitenspiegels geven een meer dan riant zicht langszij, en werkelijk elke passagier die tijdens de testweek meereed in de CC  begon over de grandioos grote buitenspiegels. Geheel volgens heersende trend krijgt de auto ook een digitaal instrumentarium – dat vinden de boekhouders en marketeers van autofabrikanten helemaal grandioos (want displays zijn goedkoper dan een klassiek instrumentenpaneel) – maar de belangrijkste bedieningselementen zijn fysiek. Knoppen voor de climate control, stoelverwarming en een normale versnellingspook. Toyota weet dat een belangrijk deel van het koperspubliek niet bekend is met moderne gadgets en dat een auto begrijpelijk moet zijn. De Corolla Cross verkoopt zichzelf grotendeels in de showroom, en de proefrit zal veel geïnteresseerden over de streep trekken.

Pagina's: 1 2