Rijtest Toyota Yaris Cross

Rijtest Toyota Yaris Cross

22 september 2021 Uit Door Arnold

Met de Yaris Cross betreedt Toyota het snelst groeiende, maar ook het meest competitieve marktsegment in de auto-industrie. Daar treft de Yaris Cross veel concurrenten die al langere tijd leverbaar zijn en een flink deel van de verkopen in handen hebben. Is Toyota late to the party of komt het merk juist beslagen ten ijs?

 

De Yaris Cross deelt zijn TNGA-B platform met de reguliere Yaris, dat betekent dat beide auto’s exact dezelfde wielbasis hebben. Het lengteverschil ten opzichte van de Yaris komt uit de grotere voor- en achteroverhang, de Yaris Cross is ruim 23 centimeter langer dan de Yaris. Het hoogteverschil lijkt groter dan het in werkelijkheid is: de Cross is maar 6 centimeter hoger, ook in de breedte is het verschil niet groot, 2 centimeter. De Toyota-designers en ingenieurs hebben een knap staaltje werk geleverd, want de Yaris Cross ziet er wezenlijk anders uit dan de Yaris, en ondanks het feit dat er een heel andere, forser ogende auto voor je staat, zijn de verschillen op papier (behalve de lengte dan) niet erg groot. Het gewichtsverschil is ook gering, een Yaris Hybrid Comfort weegt 1.055 kilo, een vergelijkbaar uitgeruste en gemotoriseerde Yaris Cross is maar 95 kilo zwaarder.

Uniek gezicht, helemaal Toyota

Zoals gezegd heeft de Yaris Cross een compleet eigen gezicht, het is geen Yaris op stelten geworden. De Cross leent veel designkenmerken van andere Toyota-modellen: het front met de hooggeplaatste koplampen en de kleine grille hebben iets van de Mirai, de verticale dagrijlichten / knipperlichten hinten naar de Lexus LC. Bekijk je de Yaris Cross van opzij, dan zijn de familiebanden met de RAV4 onmiskenbaar, de vierkant uitgesneden wielkasten met kunststof lijsten kennen we van Toyota’s grotere SUV. Maar als je je oog over de achterzijde laat gaan, dan zie je de markante lijnen en achterlichten van de Yaris weer terug. Bij ingeschakelde verlichting hebben de achterlichten dezelfde horizontale lichtlijn als de RAV 4. Het is een knap ontwerp; onderscheidend, herkenbaar en vertrouwd. En de Yaris Cross heeft iets markants, gedurende de testweek kwamen er veel positieve geluiden van passanten.

Maar wacht eens even, heeft Toyota al niet een compacte crossover in de vorm van de C-HR? En hoe verhoudt de Yaris Cross zich ten opzichte van dat model? Het antwoord daarop is redelijk eenvoudig: de C-HR is nadrukkelijk georiënteerd op kopers die design en rijplezier verkiezen boven praktische eigenschappen. De Yaris Cross kun je zien als een kleinere RAV4 die veel praktischer is dan de C-HR. Het is belangrijk om hier op te merken dat de Yaris Cross zeker zo goed rijdt en stuurt, want het TNGA-B platform is klasseleidend. Maar dat wisten we al na de test van de Yaris.

Pagina's: 1 2 3