Rijtest Nissan Qashqai

Rijtest Nissan Qashqai

9 juni 2021 Uit Door Arnold

Je hebt sterke schouders nodig om roem te kunnen dragen. Dat geldt zeker voor de Nissan Qashqai 3, die het succes van zijn voorgangers moet prolongeren. Afgelopen week kon Carnold kennis maken met de derde generatie Qashqai, waar Nissan hoge verwachtingen van heeft. Niet onterecht, zo blijkt uit een eerste kennismaking.

Nissan is terecht trots op het feit dat ze met de Qashqai in 2007 een uiterst succesvol marktsegment hebben uitgevonden: de Crossover. Elke zichzelf respecterende autofabrikant wist niet hoe snel ze een gelijksoortige auto moesten ontwikkelen. In de eerste paar jaar had de Qashqai het rijk alleen, en ondanks het groeiende aantal concurrenten, bleef Nissan de winnaar van het spelletje dat het merk zelf had uitgevonden. En dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Generatie nummer twee verscheen in 2013, waarbij de +2 versie een eigen typenaam kreeg: de X-Trail. Dat ook de QQ2 een groot succes werd is bij iedereen bekend. Nissan heeft 5 miljoen Qashqai’s aan de man gebracht, waarvan maar liefst 3 miljoen in Europa. Nu is de beurt aan de Qashqai 3 om het stokje over te nemen. Maar Nissan weet maar al te goed dat een bekende naam niet voldoende is om de top van de verkooplijsten te halen, bij de ontwikkeling zijn de Nissan-engineers zeer zorgvuldig te werk gegaan.

Het design

De derde generatie breit duidelijk voort op de lijnvoering van zijn voorganger, maar het verschil is minder radicaal dan tussen de eerste en tweede Qashqai. De nieuwe Qashqai is wel atletischer en eleganter dan zijn voorganger. De bekende V-Motion grille bleef waardoor de herkenbaarheid van het model in stand blijft. Nissan wijkt af van de trend waarbij de koplampen als afzonderlijke clusters in de bumper worden opgenomen. De dagrijlichten zitten in de motorkaprand en zijn verbonden – via een boemerangvorm – met de led koplampen. De Qashqai heeft altijd led-koplampen, vanaf het uitrustingsniveau Tekna wordt de QQ uitgerust met matrix-led koplampen. De flanken van de Qashqai hebben aanzienlijk minder scherpe vouwen en lijnen dan menig concurrent, zeker in vergelijking met de Hyundai Tucson. Die lijnen worden veelal gebruikt om grote plaatwerkoppervlakken te breken, maar de Nissan-designers hebben de Qashqai een lagere schouderlijn gegeven en dat heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats worden de ramen in de portieren groter waardoor het uitzicht (zeker voor kinderen achterin) aanzienlijk beter wordt. In de tweede plaats in de deur an sich ook minder hoog, waardoor deze minder massief oogt. Het designgrapje van het zwevend dak – waarbij het achterste zijruitje optisch met de achterruit verbonden is – past Nissan ook toe. Bij de two-tone uitvoeringen komt dit (letterlijk) wat minder uit de verf, maar op de instapversies oogt dit stijlvol. Vanaf de koplampen en de achterlichten loopt een scherpe verticale lijn. Dit zijn de trip-lines die de luchtstroom geleiden. In de voorbumper wordt de rijwind over de voorwielen geleid via deze opening. In de achterbumper breekt deze vouw de luchtstroom waardoor de lucht achter de auto minder aan de auto ‘kleeft’.

Het interieur

Via customer clinics kreeg Nissan waardevolle feedback van Qashqai-eigenaren, deze input was zeer waardevol bij de ontwikkeling van het interieur. Zoals verwacht is de Qashqai van binnen ruimer geworden: het interieur groeide bij 3 centimeter in de breedte en de achterste inzittenden kregen 2 centimeter meer beenruimte. In mijn geval – ik ben 1,73 – kan ik zeer, zeer riant achter mezelf zitten. Maar ook met een bestuurder van 1,80+ kan een volwassen passagier comfortabel links achterin zitten. Die twee extra centimeters haalt Nissan uit een grotere wielbasis (2,66 meter) en niet uit een ingekorte zitting. De achterbank is behoorlijk ruim gedimensioneerd: de zitting is diep en heeft een aangename helling waardoor je bovenbenen goed ondersteund worden. De rugleuning heeft een prettige hellingshoek waardoor je lange tijd ontspannen achterin kunt zitten. Ook in de hoogte boekte Nissan winst, de hoogte tussen de achterbankzitting en het plafond groeide 1,5 centimeter. Wat erg prettig is, is de grote openingshoek van bijna 90 graden van de achterportieren. Zeker als je kinderen nog in kinderzitjes meereizen, is de enorme deuropening een verademing.

Premiumness

Het dashboard van de Qashqai 3 is uitermate fraai en steekt vooral ergonomisch doordacht inelkaar. Hoewel het dashboard van de uitgaande Qashqai (zie de test van de X-Trail) helemaal niet slecht inelkaar stak, heeft Nissan een sprong voorwaarts gemaakt met het nieuwe ontwerp. Het materiaalgebruik en de afwerking zijn uitstekend. Nissan probeert geen Lexus-concurrent te zijn, maar mikt wel op Premiumness. Alle materialen boven de knielijn – op de middentunnel, portieren en voetenruimte – is heel fraai. Op het dashboard en in de deurpalen zijn onderschuimde (dus zachte) synthetisch-lederen panelen aangebracht. Nissan stapt wijselijk af van ‘pianolak’ oppervlakken en heeft veel kunststof panelen voorzien van een fijne nerfstructuur. Deze lijsten doen geen halfslachtige poging om op hout te lijken, en ogen erg netjes. Wat wel een verbetering is ten opzichte van zijn voorganger, is de hoeveelheid knoppen op de middenconsole. De bediening van de climate control is met fysieke toetsen en draaiknoppen uitgevoerd – dit is simpelweg de beste manier om een dergelijk cruciaal systeem van je auto te bedienen. Alle infotainment-functies zijn ondergebracht in het NissanConnect-display. Tijdens de testrit heb ik dit systeem amper uitgeprobeerd, maar de user interface en menustructuur zijn intuïtief in gebruik. Het systeem werkt razendsnel en is voorzien van een aantal fysieke toetsen waarmee een directe toegang tot verschillende functies met één knopdruk gegarandeerd is. In de Acenta krijg je een 8 inch beeldscherm, vanaf de N-Connecta is het beeldscherm één inch groter. Het instrumentarium wordt dan ook als een 12,3 inch beeldscherm uitgevoerd. De grote kracht van het interieurontwerp zit ‘m in de ergonomie en het kwaliteitsgevoel: elk knopje zit op een logische plek en geeft een prettige, solide haptische feedback. Vanaf de allereerste meters voelt dit interieur erg vertrouwd aan, en dat is knap van de Nissan-techneuten.

Pagina's: 1 2 3