Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

7 juni 2021 6 Door Arnold

De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV markeert een tijdperk voor Mitsubishi in Nederland. Lange tijd leek het er op dat het de laatste der Mohikanen zou zijn, het laatste nieuwe model van Mitsubishi alvorens het merk zich zou terugtrekken van de Europese markt. Afgelopen winter werd dat besluit gelukkig teruggedraaid, Mitsubishi zal nieuwe modellen introduceren die in samenwerking met de Nissan-Renault alliantie worden ontwikkeld. De Eclipse Cross PHEV is voorlopig de laatste, echt Japanse Mitsubishi die we in Nederland zien, maar gelukkig ook de Mitsubishi die een nieuw tijdperk inluidt. En het is nog een verhipt goede auto ook.

De line-up van Mitsubishi is na het verdwijnen van de ASX beperkt tot de Space Star, de Eclipse Cross en Outlander PHEV, en de L200. De nieuwe Outlander maakt de oversteek naar Europa niet, en daarmee is de Eclipse Cross PHEV de vaandeldrager geworden van Mitsubishi’s nieuwste PHEV-aandrijflijn. Die aandrijflijn bestaat uit drie motoren, Mitsubishi’s 4B12 Mivec motor zorgt voor de aandrijving als de 13,8 kWh accu leeg is. Dit atmosferische blok heeft een forse cilinderinhoud: 2.4 liter en levert 125 kW (170 pk) en heeft een koppel van 232 Nm. De verbrandingsmotor is ontwikkeld met het oog op maximale thermische efficiency en een stille loop. Zoals we meer zien bij moderne motoren maakt ook Mitsubishi gebruik van dunne olie: 0W20. Dat reduceert interne wrijving en het zorgt voor betere smering bij koude starts. Op de achteras monteert Mitsubishi een 70kW elektromotor, een 60 kW motor verzorgt de aandrijving van de voorwielen. Tot 135 kilometer per uur kan de Eclipse Cross volledig elektrisch rijden, boven die snelheid neemt de benzinemotor de aandrijving over.

Verbruik beter dan vermeld

Volgens de verbruiksopgave kan de Eclipse Cross PHEV 45 kilometer rijden op een volle acculading. Tijdens de testweek waren de weersomstandigheden niet ideaal: het was koud en bovenal zeer regenachtig. Elke nacht werd de Eclipse Cross via het stopcontact opgeladen, om het praktijkverbruik goed te kunnen beoordelen. Dat verbruik viel in positieve zin op, in de eerste plaats doordat het EV-bereik boven de 50 kilometer lag, met een uitschieter van 55 kilometer aan het einde van de testweek. De test van de Eclipse Cross volgde direct op die van de Hyundai Tucson Hybrid, een auto waarmee de Mitsubishi prijstechnisch vergelijkbaar is. De Tucson haalde een keurige 1 op 17, maar de Eclipse Cross PHEV noteerde een eveneens keurige 1 op 15. Voor beide auto’s geldt dat de meeste kilometers (pakweg 750 – 1.000 testkilometers) met een maximale snelheid van 100 kilometer per uur werd gereden. Thuis laden via het stopcontact neemt een nachtje in beslag, maar de Eclipse Cross kan in 25 minuten snelladen van 10 tot 80 procent via de 3.7 kW boordlader. Nieuw is de mogelijkheid om Vehicle-to-Grid te laden, daarmee kun je je huis van noodstroom voorzien vanuit de Eclipse Cross. In de kofferbak zit een 230 Volt stopcontact dat maximaal 1.5 kW levert.

Langer, iets meer inhoud

Met de modelupdate van de Eclipse Cross verdween de gedeelde achterruit, de kofferklep werd opnieuw ontworpen waardoor de achterzijde van de Eclipse Cross er minder gedrongen uitziet. Het zicht via de binnenspiegel is daardoor ook enorm verbeterd. De voorzijde werd eveneens grondig herzien, volgens Mitsubishi’s Dynamic Shield designtaal. De dagrijlichten / knipperlichten zijn opgenomen in de motorkaprand, in de hoeken van de bumper zijn de koplampen (bi-led) en mistlampen opgenomen. De snoet van de Eclipse Cross PHEV ziet er high tech uit en heeft het nodige überholprestige. De nieuwe koplampen geven een puik lichtbeeld, doordat ze relatief laag en op de uiterste hoeken van de carrosserie gepositioneerd zijn, reiken ze ver voor de auto en worden de wegkanten goed uitgelicht. Door de designwijzingen werd de Eclipse Cross 14 centimeter langer en kreeg de kofferbak 23 liter meer inhoud. Met de achterbank in positie slikt de kofferbak 471 liter. Met alles neergeklapt past er 1108 liter in de Eclipse Cross.

Solide en stil

De Eclipse Cross gaat zijn vijfde levensjaar in, maar in veel opzichten kan deze Mitsubishi zich goed meten met veel jongere concurrenten. De test van deze auto volgde direct op die van de Tucson, en toch voelde het niet als een generatieverschil. De Hyundai is veel verfijnder op het gebied van infotainment en uitrusting, maar de Eclipse Cross scoort punten op het gebied van aandrijving en bouwkwaliteit. Bij elke Mitsubishi die ik gereden heb valt op dat de bouwkwaliteit van de carrosserie beter dan gemiddeld is. Hier merk je dat Mitsubishi traditioneel sterk is in het bouwen van vierwielaangedreven auto’s: de torsiestijfheid van de carrosserie is bij echte offroaders van cruciaal belang. Hoewel de Eclipse Cross een zelfdragende carrosserie heeft, is de torsiestijfheid hoog – de body is oersolide. Dat zie je aan het hang- en sluitwerk van de portieren, de afwerking van het plaatwerk en de sluitnaden.

Pagina's: 1 2