Test Mazda CX-30 e-SkyActiv-X

Test Mazda CX-30 e-SkyActiv-X

23 december 2021 Uit Door Arnold

Ruimte voor het gezin (en de bagage)

De rijeigenschappen van de CX-30 staan buiten kijf, maar hoe zit het met het praktische aspect, als we de auto als gezinswagen beoordelen? De belangrijkste nieuwe concurrent, de Qashqai, verschilt op rationele meetwaarden niet heel veel. De CX-30 is iets korter en heeft iets minder laadruimte en mag als voorwielaandrijver (hij is er ook met vierwielaandrijving) 1.300 kilo trekken. Wel is de Mazda vlotter dan de Nissan en bovendien zuiniger. Iets dat je zeker in beschouwing moet nemen is de uitzicht vanuit het interieur, de Mazda heeft een hoge raamlijn waardoor kleinere inzittenden minder uitzicht naar buiten hebben. Echter, de Mazda onderscheidt zich dermate sterk qua design en rijeigenschappen, dat je niet snel zult twijfelen tussen een CX-30 of een Qashqai. Wat dat betreft zijn ze beide overtuigend anders, de verschillen tussen een Tucson en Qashqai zijn veel kleiner.

Voor kinderen vanaf een jaar of 10 zal het niet veel uitmaken dat de raamlijn van de CX-30 hoger is, voor hen is er voldoende uitzicht en ruimte achterin. De achterbank is ruim en comfortabel, ook voor langere volwassenen die een lange vakantierit meereizen. Aan de deurpanelen van de achterste portieren zie je hetzelfde oog voor detail als voorin: de vormgeving en de gebruikte materialen zijn identiek aan die van de voorste portieren. Door de hoogte en de helling van de zitting geeft de achterbank veel steun aan de bovenbenen, en de been- en hoofdruimte zijn dik in orde. De kofferbak heeft een mooie vorm met vlakke zijden en een relatief lage tildrempel, waardoor het inladen gemakkelijk gaat. Met de achterbank in positie past er een ruime 430 liter bagage in de kofferbak, met de achterbank neergeklapt is dat 1406 liter.

Geringe meerprijs voor de e-SkyActiv-X

Zoals gewoonlijk is de testauto uitgevoerd in het hoogste uitrustingsniveau, in dit geval is dat de Luxury die met deze aandrijflijn € 38.490 kost. Met automatische transmissie kost deze uitvoering € 43.490. Beide transmissies zijn ook leverbaar met vierwielaandrijving, dit is wel voorbehouden aan de e-SkyActiv-X motor in het hoogste uitrustingsniveau. Mazda’s i-ActivSense veiligheidspakket is optioneel (€ 1.000) op de voorwielaandrijver, op de vierwielaandrijvers is het standaard. De werking van alle onderliggende veiligheidssystemen zijn buitengewoon goed, het is zijn meerprijs dubbel en dwars waard. De adaptieve led-koplampen zijn onderdeel van het Luxury-uitrustingsniveau, en alleen om deze koplampen zou ik al voor de Luxury kiezen, ze werken nagenoeg feilloos en geven een heel mooi lichtbeeld. Als je de uitrusting en prijzen bekijkt, dan valt meteen op dat de e-SkyActiv-X een heel geringe meerprijs heeft van € 1.500 ten opzichte van de 122 pk sterke e-SkyActiv-G. Ook tussen de uitvoeringen onderling zijn de prijsverschillen klein, alleen het toevoegen van een automaat of vierwielaandrijving tikt wat harder aan. De e-SkyActiv-X Comfort is de meest interessante optie, en dan wel met handbak. Want voor € 35.490 koop je dan een hele fijne rijdersauto die geweldig praktisch is, en zuinigheid en prestaties op een knappe wijze combineert.

16 artikel(en) « van 16 »

 

Pagina's: 1 2 3