Test Mazda CX-30 e-SkyActiv-X

Test Mazda CX-30 e-SkyActiv-X

23 december 2021 Uit Door Arnold

Sterk maar vooral gemoedelijk: de SkyActiv-X

De SkyActiv-X is en blijft uniek in autoland, en inmiddels heeft Mazda de nodige, kleine aanpassingen aan de motor gedaan. In de eerste plaats het de motor nu e-SkyActiv-X, om de elektrische ondersteuning van de startgenerator te benadrukken. De eerstvolgende update verschijnt met het komende modeljaar, waarbij het motorgeluid sterker gereduceerd is. In de testauto was het motorgeluid niet nadrukkelijk aanwezig, ook niet bij sterk optrekken of bij hogere toerentallen. Je kunt wel horen wanneer de motor in SPCCI-modus werkt: het geluid van een zelfontbrander is duidelijk te herkennen. Maar ik heb het niet als storend of hinderlijk ervaren. Eigenlijk is het jammer dat de e-SkyActiv-X zo goed werkt: je voelt nagenoeg niets van de zeer bijzondere techniek – afgezien van het motorgeluid. Met 186 pk heb je plenty power, maar vooral het koppel is fijn, zeker door het koppelverloop bij lage toerentallen. Een dergelijke koppelkromme is kenmerkend voor een zelfontbrander, zelfs als het geen diesel is. Je kunt deze motor heel schakellui rijden, maar de motor draait ook met liefde toeren. Het is een perfecte allrounder, die in elk aspect uitblinkt. Een mooi koppelverloop, gretig, krachtig, behoorlijk stil en… opvallend zuinig. En aan dat laatste kun je merken dat je met een nieuwere versie van de SkyActiv-X te maken hebt. In de test van Mazda3 bleek deze motor al een technisch hoogstandje te zijn, maar het verbruik bleef wat achter bij de verwachtingen. De nieuwere versie in de CX-30 stelt niet teleur: de boordcomputer toonde een keurige 5,6 liter bij snelweggebruik. Als je dat afzet tegen het prestatievermogen, de praktische capaciteiten van de auto en het rijgedrag, dan is dat een voorbeeldige waarde voor een niet-hybride. Ik verwacht dat deze motor bij gunstiger temperaturen een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 kilometer kan halen.

Geen afleiding, maar wel een goede dosering van info

Tijdens de testweek rolden er vele honderden kilometers onder de wielen van de CX-30 door, over N-wegen, binnenwegen en uiteraard ook de nodige snelwegkilometers. Ongeacht het wegtype of de rijsnelheid, de CX-30 met e-SkyActiv-X motor maakt indruk als een heel gemoedelijke en heel capabele auto. Door de doordachte opzet van het interieur en de wijze waarop de auto met je communiceert -via het stuurgevoel, maar ook de informatie op de displays – vraagt de auto ontzettend weinig aandacht. Als je eenmaal de juiste instelling van stoel, stuur en audio hebt gevonden, heb je er geen omkijken naar. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Het instrumentarium en het head-up display tonen geen onnodige informatie, alleen op het moment dat het nodig is worden navigatieaanwijzingen geprojecteerd, geen meter of seconde te vroeg.

De juiste toon voor de geïnspireerde bestuurder

Een ander belangrijk verschil met concurrenten zoals de Qashqai en de Tucson is het ontbreken van mechanische en/of softwarematige bemoeienis om tot een comfortabele en veilig rijgedrag te komen. Dat vraagt om een korte uitleg: de componenten waarmee de bestuurder de auto bestuurt (gaspedaal, rem, koppeling, stuurinrichting) zijn normaliter zo ontwikkeld en afgesteld dat iedere bestuurder soepel en vloeiend met de auto kan rijden. Het stuurgevoel worden verregaand bepaald door de elektrische stuurinrichting, de gasrespons is een softwarematige actie en het remsysteem kan druk afbouwen net voordat de auto stilstaat. Hierdoor lukt het iedereen om soepel te rijden, de auto poetst vaak ook heel wat onvolkomenheden in het wegdek weg, en is ook heel vergevingsgezind als een bocht eens te hard of verkeerd aangereden wordt. De elektronische systemen redden je hachje dan wel. Het is als een slechte zanger wiens zangstem door autotune gecorrigeerd wordt. Stel dat je nu wel een vaardige bestuurder bent, en voldoende fingerspitzengefühl hebt om mooie lijnen te rijden – dan merk je de interventie van de auto op zeker moment. In dat geval toont de CX-30 (of elke andere Mazda) een belangrijk verschil met andere merken en modellen, namelijk door een veel directere verbinding tussen de auto en de man / vrouw achter het stuurwiel, Jinba Ittai is ook onverdund op de CX aanwezig. Om nogmaals de analogie met de muziek te maken: de CX-30 is een heel goede begeleidingsband die in iedere toonvaste zanger(es) het beste naar boven brengt.

Pagina's: 1 2 3