Test SsangYong Korando e-Motion
10 mei 2022De SsangYong Korando e-Motion is een verrassend goede EV, hij biedt de kwaliteiten van de ‘gewone’ Korando, en hij presteert beter dan SsangYong zelf denkt. In de testweek kreeg de Korando e-Motion de taak van zakenauto, gezinsmobiel en transportwagen voor de kiezen. En elke keer deed hij opvallend goed zijn werk. Hij kan zich makkelijk meten met gelijkgeprijsde EV’s van Hyundai en Kia, en op belangrijke punten is hij beter.
SsangYong is de afgelopen jaren heen-en-weer gekaatst tussen overnames en dat heeft de verkoop en productie van (nieuwe) modellen in de weg gestaan. Als kleine fabrikant weet SsangYong wat het is om te overleven in een roerige markt, het betekent dat een automodel veel markten moet bedienen (Europa, Azië, Zuid-Amerika) en dat modellen een relatief lange levensduur moeten hebben. Met de Tivoli, Korando en Rexton bewijst SsangYong dat haar modellen zich prima staande kunnen houden tussen gelijkgeprijsde concurrenten. Sterker nog: SsangYongs bieden een betere bouwkwaliteit, langere garantie en meer uitrusting. Maar zoals altijd: het wispelturige Nederlandse belastingbeleid hindert kleine autofabrikanten meer dan de grote spelers. Daar staat tegenover dat de wind (nu nog) gunstig staat voor elektrische auto’s en dat biedt kansen voor elke autofabrikant. In thuisland Zuid-Korea is genoeg know-how aanwezig op het gebied van EV’s en daar maakt SsangYong handig gebruik van. Ziedaar de Korando e-Motion, de eerste EV van SsangYong die aan alle merkwaarden voldoet: hoogwaardig, compleet en met 7 jaar garantie op de volledige auto.
Gunstiger dan in de brochure
SsangYong monteert een 61,5 kWh accupakket onder de wagenvloer waarmee de Korando e-Motion een theoretisch rijbereik van 339 kilometer heeft. Onder de motorkap ligt een 140 kW sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, het maximale koppel ligt op 360 Newtonmeter. Het accupakket is voorzien van een warmtepomp voor de koeling en verwarming van de accucellen. Dit verhoogt de laadsnelheid en vergroot de actieradius in de winter. Qua laadsnelheden zet de e-Motion geen nieuwe standaarden: hij kan eenfase wisselstroom laden met 6,6 kW, daarmee duurt het volledig opladen 10 uur. Aan de gelijkstroomlader verstouwt de boordlader maximaal 80 kW . Daarmee kan de Korando in 40 minuten van 10% naar 80% opgeladen worden. Dat is de theorie, in het geval van SsangYong pakt de praktijk behoorlijk gunstig uit, het rijbereik gedurende de testweek lag op 325-330 kilometer en de laadsnelheid wordt ook elke keer gehaald. Aan de snellader bij Fastned haalt de Korando e-Motion consequent zijn maximale laadsnelheid, en dat betekent dat een halfuurtje laden tijdens de koffie- en plaspauze voldoende is om probleemloos thuis te komen. De eerste rit met de Korando ging vanuit Papendrecht naar Arnhem en vervolgens naar Leeuwarden. Bij aanvang van deze rit stond de actieradius op 325 kilometer, op een rit van 300 kilometer zouden dan nog 25 kilometers moeten overblijven. Ik had verwacht dat ik tussentijds bij moest laden, zeker omdat de airco en verwarming gebruikt werden en omdat ik 285 snelwegkilometers voor de boeg had. Maar aan het eind van de rit waren er nog 40 kilometers over. De Korando e-Motion maakt de cijfers uit de folder helemaal waar: zijn verbruik is behoorlijk gunstig met 16,5 kWh per 100 kilometer. Daarmee maakt ‘ie de opgegeven actieradius van 339 kilometer onder gunstige omstandigheden gewoon waar.