Test SsangYong Korando e-Motion

Test SsangYong Korando e-Motion

10 mei 2022 Uit Door Arnold

Ergonomie en uitrusting als voorbeeldfunctie

De leef- en werkruimte voor de bestuurder en passagier zijn niet anders dan in de diesel Korando. De uitstekende ergonomie is het meest opvallende aspect aan de Korando. Dat geldt voor alle Koreaanse merken: alles zit waar je verwacht en de gewenningstijd is minimaal. SsangYong houdt wijselijk vast aan fysieke knoppen voor alle belangrijke functies, zoals de radio en de verwarming. Het infotainment is 1-op-1 overgenomen uit andere SsangYongs, DAB+ is standaard, net als de TomTom navigatie. De geteste uitvoering is een Titanium, die biedt verwarmde en geventileerde voorstoelen, sfeerverlichting, extra actieve veiligheid (Dodehoekdetectie, Detectie kruisend verkeer bij achteruitrijden) en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Deze fully loaded uitvoering kost € 46.590. Het verwarmde stuur en de verwarmde stoel(en) helpen je om in de wintermaanden warm te blijven zonder dat de actieradius sterk gedrukt wordt. Deze beide zijn standaard op de Platinum van € 42.990. Deze uitvoering is de must have voor mensen die veel rijden en zaken zoals navigatie, parkeersensoren rondom en een draadloze telefoonoplader op prijs stellen. Opvallend weetje: de laadkabels zijn standaard bij deze uitvoering, de instapper wordt namelijk niet geleverd met deze kabels. Met de Mode 3 lader kun je de Korando aan publieke laadpalen koppelen, met de Mode 2 lader kun je de auto in noodgevallen aan het stopcontact laden. Denk overigens niet dat de Bronze van € 39.990 er bekaaid vanaf komt, SsangYong levert een enorme veiligheids- en comfortuitrusting op de instapper. Keyless Entry, adaptieve cruise control, een digitaal instrumentarium, DAB+ en SsangYong’s Deep Control veiligheidssuite. In de online brochure lees je alles over prijzen en uitrusting. Qua verfijning en werking doet het niet onder voor de systemen van Hyundai en Kia. Zeker als je veel snelwegkilometers maakt is dit systeem erg prettig. En het is dus standaard op de Korando e-Motion.

Bruikbaarheid en comfort als sterkste punt

Tijdens de testweek is de Korando e-Motion veelzijdig ingezet, daarbij is het een prettige en bovenal praktische auto gebleken. De 190 pk en 360 Nm zijn meer dan genoeg voor normaal gebruik, maar het is prettig als je het achter de hand hebt. Zeker bij het invoegen en inhalen op de snelweg. Met de Drive Mode knop kun je kiezen voor Eco, Comfort en Sport – in die laatste stand geeft de elektromotor ‘m van jetje als je gas geeft. Maar het onderstel en de banden van de e-Motion lenen zich niet voor een sportieve rijstijl. De achteras is merkbaar zachter geveerd en gedempt, dat merk je op verkeersheuvels, de Korando veert dan op zijn dooie akkertje nog even na. In de Comfort-stand komt de auto het best uit de verf: heerlijk stil, ruim voldoende koppel en behoorlijk zuinig. Tijdens een zuinigheidsrit haalde de Korando moeiteloos 12 kWh per 100 kilometer. Rijd je normaal met het verkeer mee, dan kun je rekenen op een verbruik van 16 tot 17 kWh per 100 kilometer. De Korando e-Motion is een auto waarin je je snel thuisvoelt, alle hoofdfuncties zijn via fysieke knoppen te bedienen die bovendien logisch geplaatst zijn. SsangYong heeft merkbaar zorg besteed aan de afstelling van de aandrijflijn, je rijdt moeiteloos weg in de Korando, alle acties en reacties op stuur- en pedaalinput zijn vloeiend en voorspelbaar. Dat maakt de Korando e-Motion toegankelijk voor een breed publiek, en zijn praktische eigenschappen maken ‘m breed inzetbaar. Bovendien mag de e-Motion 1.500 kilo trekken, daar heb je wat aan! In andere media is er een jammerklacht te lezen geweest over de actieradius en laadsnelheid, maar in de praktijk is de Korando e-Motion net zo inzetbaar als zijn diesel- en benzinebroers. Tijdens de testweek ben ik tweemaal het land van noord naar zuid doorgereden, en telkens was een tussentijdse laadsessie van 30 minuten genoeg om probleemloos thuis te komen. Bij snelweggebruik haal je daadwerkelijk 330 kilometer op een volle accu, rijd je in de stad of op het platteland, dan is een bereik van 350 tot 400 kilometer reëel.

De SsangYong Korando e-Motion is een volwaardig alternatief voor de Kona Electric en Niro EV, hij is goed geprijsd, erg praktisch en rijdt lekker comfortabel. Als je van plan bent om de overstap naar een EV te maken en om lang met een auto te doen, dan is een proefrit in de Korando e-Motion de moeite waard. Waar andere merken koketteren met design en lifestyle biedt SsangYong kwaliteit en bruikbaarheid. De Korando e-Motion is daarop geen uitzondering.

17 artikel(en) « van 17 »

Pagina's: 1 2 3