Rijtest SsangYong Korando 1.6 e-XDI Sapphire

Rijtest SsangYong Korando 1.6 e-XDI Sapphire

3 september 2020 Uit Door Arnold

Zeshonderd kilometer voor de boeg, twee autowissels, en buiten is het 35 graden of warmer. Nederland van noord naar zuid en van west naar oost. En toch kom ik aan het eind van de dag frisser thuis dan ik negen uur daarvoor de deur uitstapte. Hoe dat kan? De laatste etappe van 200 kilometer reed ik in de SsangYong Korando Sapphire. Met de beste uitvinding tegen afmattende, zomerse autoritten: stoelventilatie. Het was het begin van een fijne testweek.

 

De modelnaam Korando is al sinds 1983 in gebruik, een van SsangYong’s moederbedrijven bouwde de Dong-A Korando. Het model werd als Asia Rocsta op de Europese markt verkocht. In Nederland maakten we in 1996 kennis met de Ssang Yong Korando, een retro-look mini-SUV met sterke 4×4 trekken. Het is dit model dat een bescheiden doorbraak voor SsangYong in Nederland bewerkstelligde, in de testweek werd bij het lezen van de modelnaam op de testauto vaak ‘Oh, dat Jeepje’ in herinnering geroepen. Inderdaad, dat Jeepje met een in licentie gebouwde Mercedes motor. Het model verdween in 2006, maar in 2010 introduceerde SsangYong een geheel nieuwe Korando dat vorig jaar door het huidige model werd opgevolgd. Interessant weetje: Korando is de langst bestaande modelnaam van een Koreaanse autofabrikant.

Familiegezicht

‘Het is dezelfde auto, maar dan in het rood’ zegt een familielid bij het zien van de Korando. Maar nee, het is niet dezelfde auto als de Tivoli die ik hiervoor reed, en ja, de overeenkomsten in het design zijn er zeker. En dat is een goed teken. De grille en koplampen van de Korando en Tivoli hebben zeker een herkenbaar familiegezicht, maar ook de vlakke raamlijn aan de bovenzijde van de portieren is een mooi en kenmerkend onderdeel van het ontwerp. De Korando is een midsize SUV die je qua positionering en maatvoering kunt vergelijken met de Qashqai, ASX en Eclipse Cross. De Korando lijkt minder hoog te zijn, en dit komt vooral door die rechte daklijn, die de auto optisch lager maakt, maar ook een stuk vlotter. De raamloze en brede C-stijl zien we tegenwoordig bij meer modellen, maar de Tivoli was echt een van de eersten met dit designkenmerk. De fraaie 19 inch velgen zijn leverbaar als optie (ook op de Onyx, een uitvoeringsniveau lager). De geteste auto is gespoten in Cherry Red, een prachtig mooie, maar vooral chique lakkleur. De led koplampen en achterlichten en de chroomaccenten tekenen mooi af tegen de carrosserielijnen. Geen overkill, maar ingetogen en smaakvol. Led achterlichten zijn standaard op de Korando, led koplampen zijn alleen leverbaar op de Sapphire – het hoogste uitrustingsniveau. Ze geven de Korando een mooie high tech uitstraling. Dit geldt ook voor de led mistlampen, die zijn vanaf de Quartz standaard. De mistlampen bestaan elk uit drie segmenten die ook daadwerkelijk alle drie een eigen led-lamp hebben. Het moge duidelijk zijn dat de complete led-verlichting aan de voorzijde geweldig goed zicht in het donker biedt.

Pagina's: 1 2 3