Test SsangYong Korando e-Motion

Test SsangYong Korando e-Motion

10 mei 2022 Uit Door Arnold

Aerodynamische prestaties

Daarmee heeft SsangYong een bijzondere prestatie geleverd: meer nog dan bij reguliere auto’s wordt het energieverbruik bij EV’s bepaald door de stroomlijn en rolweerstand van de auto. Aangezien de Korando e-Motion gebaseerd is op een SUV met verbrandingsmotor, is de enorme reductie in lucht- en rolweerstand een knap staaltje engineering. Zeker als je weet dat de totale wagenhoogte 5 millimeter hoger is dan de reguliere Korando. Het gewijzigde front en de aerodynamische velgen zijn de meest zichtbare ingrepen aan de Korando, vergelijk ‘m maar eens met de diesel-Korando. De voorbumper en grille zijn dicht, alleen een klein rooster onderin de bumper laat koellucht naar de motorruimte door. De velgen zijn grotendeels dicht, slecht een paar kleine openingen laten de warmte van de remschijven ontsnappen. Net als andere EV’s kan de Korando e-Motion bij normaal gebruik het meeste remwerk doen door regeneratief te remmen. De e-Motion heeft drie gradaties voor regeneratief remmen, die met flippers achter het stuur ingesteld worden. Puntje van kritiek: als je met de voet bijremt, kun je de remwerking van de motor niet met de flippers reduceren. Stel dat je afremt in de sterkste modus (stand 3) en je moet even bijremmen met het rempedaal, dan wordt het remsterkte hervat door de elektromotor zodra je het pedaal loslaat. Normaliter rem je met de voet af tot de gewenste snelheid, en wil je dat auto normaal uitrolt zodra je het pedaal loslaat. In de e-Motion kun je het regeneratief remmen niet ‘terugflipperen’ naar een lagere stand als je met de voet remt. Iets wat met een software-update verholpen kan worden.

Ruim plek voor vijf

Nagenoeg alle Korando’s die SsangYong in Nederland verkocht zijn als tweezitter op grijs kenteken gezet. De e-Motion is altijd een vijfzitter, en nu blijkt wat een ontzettend praktische gezinsauto de Korando eigenlijk is. De kofferbak heeft een dubbele vloer en een praktische vorm, met de achterbank in positie gaat er 551 liter in de kofferbak. De ruimte op de achterbank is prima, zeker voor een gezin met opgroeiende kinderen. Bestuurders van 1,80 meter kunnen prima achter zichzelf zitten. De zitting van de achterbank is diep, dit is gunstig voor het rijcomfort op lage afstanden. De rugleuning is verstelbaar, iets wat nog niet gangbaar is in dit marktsegment. De Korando heeft geen sterk oplopende raamlijn, de achterste inzittenden hebben hierdoor prima uitzicht naar buiten. Een opvallend punt van de Korando e-Motion is de enorme deuropening voor de achterste inzittenden: de achterportieren zwaaien bijna 90 graden open, de dorpel is rank en de opening is ruim. Als je kleintjes in kinderzitjes naar binnen moet sjouwen is dit ideaal. Ook de middelste zitplaats achterin is goed bruikbaar, er is slechts een minimale verhoging in de wagenvloer waardoor de middelste passagier zijn/haar voeten goed kwijt kan. Wat voor de voorste inzittenden geldt, geldt ook achterin: de Korando is vrij breed waardoor je veel beweegruimte hebt.

Pagina's: 1 2 3