Rijtest SsangYong Rexton

Rijtest SsangYong Rexton

21 juni 2021 0 Door Arnold

SsangYong is de oudste autofabrikant van Zuid-Korea en sinds de oprichting specialist in vierwielaandrijving. De Musso, die in 1993 geïntroduceerd werd, kun je zien als de eerste SUV, en daarmee was SsangYong een trendsetter. De SsangYong Rexton is het grootste model van het merk en deze werd recentelijk grondig opgefrist. Reden genoeg voor een uitgebreide rijtest met een Rexton in de meest luxueuze uitvoering: de Rexton Sapphire met Elegance Pack. Het is in veel opzichten een indrukwekkende auto.

De Y400 generatie van de Rexton kwam in 2017 op de markt en vorig jaar onthulde SsangYong de stevig herziene versie: de Y450. De facelift en technische aanpassingen zijn dermate grondig dat een gewijzigde modelcode (van Y400 naar Y450) gerechtvaardigd is. Om met het uiterlijk te beginnen: de Rexton is een grote en imposante auto. Qua formaat houdt hij gelijke tred met een Toyota Landcruiser, en ook qua bouwwijze is de Rexton gelijk aan Toyota’s grootste. Met een totale lengte van 4,85 meter, een hoogte van 1,82 en breedte 1,96 is de Rexton moeilijk over het hoofd te zien. De Rexton heeft, afhankelijk van de uitvoering, een leeggewicht van 2.070 tot 2.206 kilo. Het nieuwe front van de Rexton is indrukwekkend en chique, zeker in combinatie met de metallic blauwe lak kan hij zich qua uitstraling meten met SUV’s die het dubbele kosten. In het SsangYong grille-embleem is de radar van de adaptieve cruise control verwerkt, het nieuwe kruispatroon met zilverkleurige elementen geven de Rexton een onderscheidend gezicht. De basisvorm van de koplampen is ongewijzigd, maar de indeling is nieuw. In elke unit zitten vier lenzen voor de led-koplampen: twee voor het dimlicht, twee voor het grootlicht. Adaptief grootlicht is (nog) niet beschikbaar op de Rexton.

Ook de achterzijde kreeg nieuwe lichtunits en een nieuwe bumper. De achterlichten zijn voorzien van moderne led-lichtlijnen en de knipperlichten verhuisden naar de reflectorunits in de bumper. De testauto is voorzien van de optionele afneembare trekhaak. Uiteraard kan de kofferklep elektrisch geopend en gesloten worden.  De Rexton heeft bovendien een flink trekgewicht: 3,5 ton!

Pagina's: 1 2 3