Rijtest SsangYong Rexton

Rijtest SsangYong Rexton

21 juni 2021 0 Door Arnold

Hoogwaardig interieur

Het interieur van de Rexton bleef grotendeels ongewijzigd, in de Sapphire krijg je een prachtig digitaal instrumentarium en elke Rexton heeft CarPlay en Android Auto. De kwaliteit van de gebruikte materialen en de afwerking is zoals we van Koreaanse merken gewend zijn: onberispelijk. De aluminium sierlijsten zijn daadwerkelijk van aluminium en hebben een fraaie reliëfprint. De bekerhouders en het bergvak in de middentunnel zijn afgedekt met mooie schuifdeksels die een heerlijk solide gevoel bieden. Ze zijn voelbaar gebouwd op langdurig en intensief gebruik. Ook typisch Koreaans is de enorme gebruiksvriendelijkheid: de ergonomie is voorbeeldig en de menustructuur van het infotainment en instrumentarium zijn eenvoudig te doorgronden. Elke achtjarige kan er mee overweg. SsangYong gebruikt een TomTom navigatie, de kaarten zijn altijd up-to-date en het systeem is prettig in gebruik.

Tijdens de test van de SsangYong Korando was het tropisch warm, en de Rexton rijd ik onder dezelfde omstandigheden. Gelukkig monteert SsangYong stoelventilatie op beide modellen, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Het vergt weinig moeite om bekend te raken met de Rexton: ondanks zijn formaat is deze auto kinderlijk eenvoudig te rijden. Na de eerste kilometer rijden voelde ik me al vertrouwd met de Rexton. Vanaf de importeur is het kort rijden naar de snelweg, de dikke diesel doet zeer stil zijn werk en de achtraps automaat schakelt onmerkbaar. Pas als je wat steviger optrekt hoor je de diesel zijn werk doen, maar op constante snelheid is de motor nagenoeg onhoorbaar. Op de snelweg komt de belangrijkste eigenschap van de Rexton naar boven: hij is vreselijk stil en rustig.De verbeterde motor en de nieuw achttraps automaat zijn prachtig afgestemd op het gewicht van de auto. Op basis van zijn frontale oppervlak en grote buitenspiegels had ik wel wat windgeruis verwacht, maar niets daarvan: de aerodynamische akoestiek heeft SsangYong dik voor elkaar. Het merk monteert onder het ladderchassis dikke dempings- / luchtgeleidingsplaten en die missen hun uitwerking niet. De rust in het interieur is uiteraard ook een gevolg van de montage van de carrosserie op het chassis: de dempingsbussen filteren heel veel trillingen en geluid. Kortom: lange snelwegritten zijn een walk in the park voor de Rexton.

Smooth operator

Net als in de Tivoli en Korando zijn de rij-assistenten in de Rexton erg prettig in gebruik. De actieve cruise control reageert tijdig en rustig op langzamere voorliggers, en bij inhaalacties maakt de cruise control tempo zodra er ruimte is. Het enorme koppel van 441 Newtonmeter is beschikbaar vanaf 1.600 toeren, in de praktijk zorgt dat voor instant-trekvermogen als je wilt inhalen. De samenwerking met de achttraps automaat is nagenoeg feilloos, de motor reageert zeer adequaat op de vermogensvraag van de bestuurder. Met de schakelflippers achter het stuur kun je ingrijpen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld als je met een zware aanhanger een brug op rijdt. Zelfs onder vollast schakelt de bak zonder schokken terug waardoor je een bijna ononderbroken vermogensafgifte hebt. De modernisering van de motor en transmissie hebben van de Rexton een hele fijne auto gemaakt: de motor is stil, de schakelacties zijn onmerkbaar en het verbruik is keurig: 1 op 13 voor een auto van 2.200 kilo en 3.500 kilo trekvermogen is echt netjes.

Uitschieters naar boven

SsangYong heeft in Nederland niet de bekendheid die het merk verdient, en daar mag verandering in komen. Zeker op het gebied van bouwkwaliteit en uitrusting heeft SsangYong veel te bieden. Zowel de Tivoli, Korando en Rexton hebben op genoemde vlakken alleen maar uitschieters naar boven. SsangYong Nederland richt zich met de Rexton nadrukkelijk op mensen die zware aanhangers trekken en het terrein in gaan, maar door zijn laadvolume kan de Rexton ook gemakkelijk concurreren met de traditionele busjes en bestelwagens.

Het sterkste punt van de Rexton is het indrukwekkende comfort, het is een limousine op een ladderchassis. Duizend kilometer op een dag in een Rexton is peanuts, in tegenstelling tot traditionele bestelwagens. De bouwkwaliteit, het materiaalgebruik en de betrouwbaarheid zijn top, en met 5 jaar garantie (en pechhulp onderweg) zul je niet snel voor onaangename verrassingen staan. Dus ondernemend Nederland: gaat dat zien bij de SsangYong dealer!

26 artikel(en) « van 26 »

Pagina's: 1 2 3