Rijtest Nissan Micra IG-T 90 – De Micra is herboren

11 januari 2017 Uit Door Arnold

nissan_micra_0-9-turbo_10In 25 jaar tijd passeerden slechts vier generaties Nissan Micra de revue. Het is een model met een lange levensduur, dat evolueerde van guitig en aaibaar naar nuchter en betaalbaar. De vijfde generatie Micra breekt drastisch met zijn voorgangers en staat binnenkort bij de dealers. De nieuwe Micra is een echte spring in het veld, hipper en dynamischer dan ooit. Carnold reed in het wonderschone Kroatië de eerste kilometers met de splinternieuwe Nissan Micra.

De vierde generatie Micra was in Europa ondergesneeuwd onder de vele nieuwe concurrenten uit Europa en Japan (Mazda2, Suzuki Baleno). Eigenlijk mag dat geen wonder heten, want de uitgaande Micra moest meer dan 160 landen bedienen, en dat betekent compromissen sluiten op het gebied van luxe en productiekosten. Daardoor ontsnapte hij aan de aandacht van de kritische en verwende Europese consument. Dat is Nissan niet ontgaan, en daarom heeft het merk in alle wijsheid besloten om de vijfde generatie (K14) speciaal te ontwikkelen voor de Europese markt. Dat betekent ook dat dit model niet in Azië en de Japanse thuismarkt verkocht wordt. Alles is er op gericht om de nieuwe Micra in de kijker te spelen bij de Europese autokoper: het design, de techniek en de hoogwaardige afwerking.

nissan_micra_IG-T90_12Kleintje Maxima?

De nieuwe Micra is getekend volgens Nissans jongste designtaal, de V-motion grille is prominent aanwezig, de glooiingen in de flanken en de vorm van de achterlichten doen erg sterk denken aan de Maxima, die we hier in Europa helaas niet krijgen. Leuk detail is de vorm van de brandende achterlichten: hier zie je de V-vorm uit de dagrijlichten in terugkomen. Qua ontwerp is de Micra erg dicht bij de Sway concept uit 2015 gebleven. De vijfde generatie Nissan Micra is duidelijk langer dan de vierde. Hij groeide liefst 17 centimeter in de lengte en blijft daarmee net onder de vier meter. De lagere hoogte (-6 centimeter) en grotere breedte (+8 centimeter) geven de Micra al bij stilstand veel dynamiek. De groeispurt zorgt voor een grotere binnenruimte en meer kofferruimte (300-1.004 liter). Die groei was ook noodzakelijk, want de Nissan Note verdwijnt straks uit de Europese showrooms, en de nieuwe Micra moet dat gat opvullen. Over smaak valt dan niet te twisten, maar de nieuwe Micra ziet er geweldig goed uit. Hij breekt radicaal met zijn aaibare voorgangers. Bovendien zijn er vele stylingmogelijkheden voor het interieur in de vorm van skirts, velgen, en stickerpakketten. Dit geldt ook voor het interieur, in totaal zijn 125 verschillende combinaties mogelijk.

nissan_micra_ig-t90_23Interieur: ruim, fraai en mooie materialen

De grootste vooruitgang zit van binnen; het interieur van de nieuwe Micra is er namelijk enorm op vooruitgegaan. De bekende Nissan-klokkenwinkel voor je neus, met full colour beeldscherm, zachte materialen, een fraaie kunstleer strip over het dashboard en tegen de middentunnel. Hier maakt de Micra een grote sprong voorwaarts. Ook het ruimteaanbod is goed, zeker in de breedte. De Nissan-ontwerpers hebben de diepte van het dashboard relatief kort gehouden, hierdoor  is veel beenruimte gewonnen. Het nieuwe stuurwiel –  dat erg aan die uit de GT-R doet denken – ligt lekker in de hand en heeft een relatief kleine diameter. De testauto is een Tekna en heeft alle luxe aan boord: navigatie, climate control, Bose-audio, stoelverwarming, en alle Nissan rijassistenten. Het dashboard ziet er niet alleen fraai uit, de bediening is logisch en de ergonomie is dik voor elkaar. Zeker de voorstoelen kunnen Carnold’s goedkeuring wegdragen, ze ondersteunen goed en zitten comfortabel. Speciaal voor  de versies met Bose-audio is er een hoofdsteun ontwikkeld waarin twee speakers gemonteerd zijn. Het ziet er niet alleen leuk uit, het klinkt ook nog eens erg goed. Stap in, ga zitten, stoel en spiegels instellen, en je wilt maar één ding: een lekker stukje sturen!

nissan_micra_ig-t90_31Geheel nieuw onderstel

Voor de nieuwe Nissan Micra zijn drie motoren leverbaar: een 1.0 driepitter met 73 pk, een 1.5 diesel met 90 pk en de 0.9 IG-T met 90 pk waarmee ik de meeste testkilometers heb gemaakt. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De aandrijflijnen worden gedeeld met concerngenoot Clio, sterker nog, de nieuwe Micra wordt niet meer in Sunderland gebouwd tussen de Nissans en Infiniti’s, maar in het Franse Flins, bij alliantiepartner Renault. Nissan-puristen: wees gerust, want de K14 staat op een geheel eigen platform. Het nieuwe Nissan V-platform is speciaal voor deze Micra ontwikkeld. Voor de ware Nissan-die hards (Carnold himself voorop) is er nog een grotere geruststelling: die nieuwe Micra rijdt zoals je het van een echte Nissan verwacht. Een fijne, nauwkeurige besturing, een dynamisch onderstel met een sportieve ondertoon en koppelrijke motoren. Het is een echt rijdersautootje geworden, zonder dat je veel inlevert op comfort. Wie de Primera P10 en P11 eens gereden heeft, weet wat ik bedoel.

nissan_micra_0-9-turbo_8Lekker sturen door stad en land

Op de goed geplaveide wegen rond Dubrovnik is het dan ook heerlijk rijden met de Micra. De IG-T 90 weet goed raad met de Micra, de eerste vier versnellingen zijn mooi uitgelegd op het beschikbare vermogen en het voertuiggewicht (1.001 kilo). Hierdoor is de Micra heerlijk vlot, en tegelijkertijd keurig zuinig.  Met een vlotte rijstijl over de bochtige bergwegen was 6 liter per 100 kilometer (1 op 16,6) goed te doen. In Nederland is 1 op 18 zeker een reële waarde. Wat bijdraagt aan het rijplezier is de zitpositie, het fijn in de hand liggende stuurwiel en de fijn schakelende vijfbak. De vijfde versnelling is een echte overdrive, in de bergen heb ik die dan ook grotendeels onbenut gelaten. De IG-T 90 heeft een lekker brommetje bij het optrekken, bij het rijden op constante snelheid hoor en voel je ‘m niet. Gevoelsmatig zou je de Micra inschalen bij de vlotte stadsauto’s, maar je kunt ‘m ook goed inzetten bij ritten over lange afstand. Het veercomfort bij stadsverkeer (drempels, putten, richels) is prima, Nissan heeft echt een mooie balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Het is knap hoe ontzettend volwassen de Micra (en zijn Japanse concurrenten) op dit gebied zijn geworden.

nissan_micra_ig-t90_21Alle prijzen en uitrusting bekend

De Micra heeft ook zeer volwassen techniek aan boord, Nissan noemt dit ‘Nissan Intelligent Drive’. Dit bestaat uit diverse veiligheids- en assistentiesystemen: de nieuwe Micra heeft de nieuwste versie van Nissans Intelligent Forward Braking, Intelligent Lane Intervention en de bekende Around View Monitor. Dit is standaard op de luxe Tekna, het is als optie leverbaar vanaf de Acenta. Voor de nieuwe Micra hanteert Nissan de bekende uitrustingniveaus Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. Elektrische spiegels en voorramen zijn standaard, evenals zes airbags en Forward Emergency Braking. De Micra 1.0 Visia kost € 15.190, dan moet je wel zelf zingen, want voor € 1.200 extra krijg je de Visia+ met audio en airco. Klik hier voor de prijslijst (per 1-1-2017) en een overzicht van de technische gegevens. De gereden testauto, met alles er op en eraan (zonder stylingpakket) kost in Nederland € 20.590.

nissan_micra_ig-t90_29Een heel andere Micra, een echte Nissan!

De eerste indruk van de nieuwe Nissan Micra is zeer goed. Het is een dynamische, sportief rijdende auto die er meer dan ooit goed uitziet. Alle Nissan-merkwaarden van weleer zijn aanwezig: goed onderstel, fijne besturing, vlotte motoren en betaalbare, moderne techniek. Hij is zeker onderscheidend ten opzichte van de concurrentie in het B-segment, maar ook in het Nissan modelgamma. Wie zoekt naar een fijn rijdende auto, zoals de Primera’s en Sunny’s van weleer, heeft er een reden bij om zijn heil bij Nissan te zoeken. Qua prijsstelling is de Nissan Micra ogenschijnlijk minder concurrerend ten opzichte van zijn voorganger, maar vergeet niet dat de nieuwe Micra erg ruim is en erg fijn rijdt. De Micra is herboren, gaat dat zien en proefrijden bij de Nissan dealer!

Deze slideshow vereist JavaScript.