Nissan Leaf onthuld

De meestverkochte elektrische auto ter wereld krijgt een opvolger. Nissan heeft vannacht de nieuwe Leaf onthuld. Nieuwe aandrijftechniek, nieuwe veiligheidstechnieken en bovenal: een nieuwe jas. En die staat de Nissan Leaf erg goed, Nissan breekt met het eigenzinnige uiterlijk van de eerste generatie en gaf de nieuwe Leaf een herkenbare Nissan-outfit: hij is duidelijk familie van de Micra, Pulsar en Qashqai.

De belangrijkste vraag voor een elektrische auto is: Hoe ver komt ‘ie? Nou, met de 40 kWh accu zou de nieuwe Leaf in theorie 378 kilometer kunnen rijden, een flink sprong voorwaarts ten opzichte van de huidige Leaf. De nieuwe Leaf heeft 110 kiloWatt motorvermogen en een lineair koppel van 320 Newtonmeter. Plenty voor aansprekende acceleraties, zonder in energieslurpende marketingtrucs te vervallen, zoals de zogenaamde ‘disruptor’ van Amerikaanse bodem. Van de vorige Leaf werden 280.000 stuks verkocht, voor de nieuwe Leaf mikt Nissan op 90.000 verkopen per jaar. De nieuwe Leaf wordt geproduceerd in Oppama (Japan), Smyrna (Tennessee, US) en Sunderland (UK) gebouwd en in 49 landen geleverd.In Japan start de levering in oktober, wij kunnen de nieuweling in januari 2018 in de showroom bewonderen.

Bomvol nieuwe rij-assistenten en autonome rijtechniek

Laten we eens kijken wat de nieuwe Leaf allemaal te bieden heeft. Onderstaande tekst is overgenomen uit het officiële persbericht van Nissan:
De pijlers van Nissan’s Intelligent Driving-technologie van de LEAF zijn ProPILOT, ProPILOT Park, e-Pedal en Nissan Saftey Shield. Tot de beschikbare systemen behoren onder meer Intelligent Emergency Braking, Intelligent Around View Monitor met detectie van bewegende objecten, Intelligent Lane Intervention, Intelligent Rearview Mirror en Rear Cross Traffic Alert.

ProPILOT

Een belangrijke ontwikkeling als opmaat naar autonoom rijdende auto’s is ProPILOT. Dit is een autonome rijtechnologie voor het rijden op een enkele rijstrook. ProPILOT bewaakt automatisch de afstand tot de voorligger in combinatie met een door de bestuurder ingestelde rijsnelheid (tussen de 30 en 144 km/uur). Het systeem houdt de auto in het midden van de rijstrook. Als de voorligger stopt, remt ProPILOT de Leaf automatisch af en brengt het de auto zo nodig tot stilstand. Als de auto is gestopt, blijft hij op zijn plek staan, ook als de bestuurder zijn voet niet op de rem heeft. Als de voorligger binnen 3 seconden weer gaat rijden, hervat de Leaf autonoom het rijden.

ProPILOT Park

ProPLOT Park is een systeem dat de bestuurder helpt bij het parkeren door de Leaf automatisch op de gekozen parkeerplek te zetten. ProPILOT PARK kan een parkeerplek herkennen waarin de Leaf past. Als er een passende parkeerplek gevonden is wordt deze in het beeldscherm getoond.  Als de bestuurder de keuze bevestigt, zet het de auto met behulp van twaalf sonars en vier camera’s op de parkeerplek. De bestuurder hoeft alleen het gebied rond de auto in de gaten te houden en kan eventueel met de rem de parkeeractie stopzetten. Tijdens de automatische parkeermanoeuvre worden besturing, remmen en voor/achteruit rijden overgenomen door ProPILOT Park.

e-Pedal: het gemak van één pedaal

Een andere innovatie is het e-Pedal. Deze voorziening is standaard op de nieuwe Leaf. Het stelt de bestuurder in staat om heel makkelijk en eenvoudig de snelheid van de auto te regelen met alleen het snelheidspedaal – een vernieuwing die de manier waarop mensen rijden sterk kan veranderen. Voor het eerst zorgt deze technologie ervoor dat de auto volledig stopt en op zijn plaats blijft, ook op een helling. Dat maakt vooral rijden in fileverkeer – wat veel Nederlanders dagelijks meemaken – een stuk makkelijker en prettiger. Door het pedaal geleidelijk los te laten, vermindert de auto even geleidelijk snelheid zonder dat het rempedaal nodig is. Met een vertraging tot 0,2g zorgt het e-Pedal ervoor dat de bestuurder in fileverkeer niet steeds de rechtervoet moet heen en weer bewegen tussen rem- en snelheidspedaal.

Behalve ProPILOT, ProPILOT Park en het e-Pedal is de nieuwe Leaf ook voorzien van andere technologie, zoals Lane Departure Prevention, intelligente cruisecontrol, automatisch dimlicht/grootlicht, Forward Emergency Braking, Pedestrian FEB, waarschuwing voor een dreigende aanrijding, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer en de Around View Monitor met detectie van bewegende objecten.

De pijler van Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn

De essentie van Nissan Intelligent Power is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit en meer vermogen. Samen met de efficiëntere techniek zorgt de nieuwe e-aandrijflijn voor sensationele, lineaire prestaties dankzij het motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is toegenomen tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie. De verbeterde acceleratie zal bijdragen aan extra rijplezier en vertrouwen.

Het nieuwe batterij-ontwerp biedt een grotere opslagcapaciteit bij een gelijke omvang. De nieuwe lithium-ion-batterij heeft exact dezelfde afmetingen als het pakket in de Leaf van de vorige generatie. De individuele cellen van de gelamineerde lithium-ion-batterij zijn verbeterd, waardoor de energiedichtheid met maar liefst 67 procent is toegenomen.

Een andere belangrijke technische verbetering van de batterij is het aangepaste materiaal van de elektrode met gewijzigde chemische samenstelling. Dit zorgt voor een grotere energiedichtheid en maakt de batterij beter bestand tegen het opladen en ontladen. Voor wie verder willen kunnen rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *