Rijtest Nissan Leaf 30 kWh Tekna – Enerverend ontspannen

Nissan_Leaf_30kWh_1De Leading Environmental-friendly Affordable Family car, dat is de Nissan Leaf zeker. Sinds zijn introductie in 2011 heeft Nissan er meer dan 200.000 exemplaren van verkocht. Vorig jaar kreeg de Leaf zijn eerste grote upgrade in de vorm van een 30 kilowattuur accu. Hiermee is het theoretische bereik gegroeid tot 230 kilometer. Carnold.nl reed een week met Nissans elektrische wonderkind om te kijken wat de Leaf in werkelijkheid allemaal kan.

Het is opmerkelijk dat ik pas vijf jaar na de introductie van de Leaf met de auto ga rijden. Tot voor kort verhinderden praktische redenen  een test met de Leaf. De 24 kWh accu biedt een theoretisch bereik van 175, in real life net te weinig om met de Leaf van de importeur naar huis te rijden. Vooral omdat er langs de route geen snellaadmogelijkheden waren. Inderdaad, ‘waren’ want tegenwoordig staan de nodige laadstations langs de route vanaf Amsterdam naar het Noorden des lands er wel. En met de nieuwe 30 kWh accu is het theoretisch zelfs mogelijk om zonder bijladen thuis te komen.

Comfort versus actieradius

Toch is het even slikken als ik in de volledig opgeladen Leaf stap, want volgens de accumeter is het bereik 170 kilometer. Ook de navigatie geeft een waarschuwing: de huidige actieradius is te weinig om zonder bijladen naar mijn thuisadres te rijden. Gelukkig is er geen reden tot zorg, want de actieradius wordt gebaseerd op rijstijl gedurende de laatste ritten. En de vorige berijder heeft wellicht wat haast gehad. Bovendien is de Leaf Tekna voorzien van stoel-, achterbank- en stuurverwarming, en de stuur- en stoelverwarming zijn nog ingeschakeld. Die kunnen meteen weer uit, want de buitentemperatuur ligt boven de 20 graden. Maar de airco kan meteen aan de bak, want het begint lekker warm te worden in de Leaf. Er zijn laadmogelijkheden genoeg onderweg, dus waarom beknibbelen op comfort ten faveure van de actieradius?

Nissan_Leaf_30kWh_9Pas als ik al 30 kilometer onderweg ben verdwijnt het eerste streepje van de accumeter, de range bedraagt nog altijd 170 kilometer volgens de Leaf. Inmiddels heb ik een goed indruk kunnen krijgen van de Leaf. Hoewel het model er zes naar na zijn introductie nog steeds lekker funky uitziet, valt het met op dat de Leaf tijdens het rijden een doodnormale auto is. Zij het een oerdegelijke doodnormale auto, en waarschijnlijk de meest solide van alle modale Nissans. Dat heeft alles te maken met de stilte en rust van de aandrijving, doordat het motorgeluid nagenoeg afwezig is – je hoort bij lage snelheid alleen een licht gierend geluid – vallen andere geluiden in de auto des te meer op. Mijn zonnebril die even lag te trillen in het vakje heb ik anders neergelegd omdat het trillen hoorbaar was, en de gesp van de gordel rechtsvoor raakte het kunststof van de B-stijl, ook die heb ik ook al recht gehangen vanwege het trillende geluid. Nissan heeft veel werk gemaakt, of beter gezegd: moeten maken, van het elimineren van bijgeluiden omdat de aandrijving zo ontzettend stil is.

Praktisch interieur, fijn meubilair

Je hoort alleen het windgeruis en het geluid van de banden, en verder niets. Het effect is hetzelfde als kabbelend water: je wordt er rustig van. Wat dat betreft is de Leaf een waar genot om in te rijden: het is heerlijk onthaasten. Zelfs al wordt de laadstatus van de accu kritiek, dan nog zul je niet snel last van range anxiety krijgen. Intussen heb ik mijn oog ook over het instrumentarium en de binnenruimte laten gaan. Op het eerste gezicht doet het dashboard wel wat futuristisch aan, maar al snel doorzie je dat het dashboard erg overzichtelijk is. Recht voor je neus zit het grote instrumentencluster waarin de accutemperatuur, de laadstatus en het motorvermogen getoond wordt. Tussen deze meters in zit het display van de boordcomputer. Iets hoger op het dashboard zit de snelheidsmeter en een soort van efficiencymeter. Gedurende de rit kun je een ‘boom’ laten groeien. Rijd je efficiënt, dan groeien er telkens meer bomen bij.

Nissan_Leaf_30kWh_7Het interieur van de Leaf is erg ruim, je kunt het goed vergelijken met de Pulsar, al is de beenruimte achterin wellicht wat minder in vergelijking met de Pulsar. De voorstoelen van de Leaf verdienden een dikke pluim, ze ogen misschien wat eenvoudig, maar het zitcomfort en de ondersteuning van de rug zijn zeer goed. Ook de zit op de achterbank is erg goed, de zitting is lang en heeft een aangename zithoek. Het is dat de actieradius van de Leaf (nog) beperkt is, anders zou je hier met goed fatsoen duizend kilometer kunnen zitten. De kofferruimte is een verhaal apart, dat komt doordat de laadkabels hier bewaard worden. De kofferbak an sich is ruim (330 tot 680 liter), maar de laadkabel ligt nog wel eens in de weg. Een systeem met een afrolbare kabel in de neus van de auto zou wel mooier zijn.

Zoeven over de weg, zeker niet zweven over de weg

Zoals gezegd is de Leaf een aangename auto om in te rijden, en niet alleen door de zalvende rust aan boord. De afstemming van het onderstel is prettig: de Leaf heeft lange veerwegen en is niet al te stug geveerd. Door de stevige demping op de uitgaande slag hervindt de Leaf snel zijn rust na het passeren van een obstakel. Je kun met stevige snelheid over verkeersdrempels zoeven, zonder dat het oncomfortabel wordt. De wegligging van de Leaf wordt enorm geholpen door de lage plaatsing van het accupakket, de besturing is prettig bekrachtigd en biedt voldoende feedback en nauwkeurigheid. In lange bochten met een variërende radius kun je de Leaf mooi plaatsen op de weg, en dankzij het lage zwaartepunt kun je nog flink tempo maken ook.

Kilometers terugwinnen

In de Leaf ga je als vanzelfsprekend rustig rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat de Leaf in de stress schiet als zijn bestuurder eens wat haast heeft. Stevig accelereren is een leuke (maar stroomverslindende) bezigheid. Door het ontbreken van motorgeluid voelt het alsof je door een onzichtbare kracht wordt voortbewogen. Daarom is het op kronkelende weggetjes ook zo ontzetten leuk om van bocht naar bocht te sprinten, je wordt lichtjes in de stoel gedrukt en de wind rondom de auto zwelt aan. Het blijft een mooie gewaarwording. Het nadeel is wel dat je actieradius anderhalf maal zo snel inzakt. Gelukkig kun je ook weer wat kilometers terugwinnen door in de ‘B’ stand te rijden. Als je de rijhendel tweemaal naar de ‘D’ beweegt, dan rijdt de Leaf in een modus waarbij er steviger op de motor afgeremd wordt, alle remenergie vloeit weer terug in de accu’s. Met het gaspedaal kun je de mate van afremmen nauwkeurig doseren. Door de Leaf gedoseerd uit te laten rollen kun je zo weer wat kilometers actieradius terugwinnen.

Nissan_Leaf_30kWh_8Zeer bruikbare en reële actieradius

De belangrijkste vraag is echter hoe groot het bereik van de Leaf 30 kWh in de praktijk is. Na een week rijden is duidelijk geworden dat de weersomstandigheden daarop een grote invloed hebben. Gedurende de testweek was het stralend voorjaarsweer, met dagelijks temperaturen boven de 20 graden. Dat betekende wel dat de airco continu aanstond, maar ook dat het accupakket onder ideale omstandigheden kon werken. De Leaf becijfert de range aan de hand van de rijstijl, en doet elke 500 meter een nieuwe calculatie. Mijn gemiddelde verbruik lag op 15 kilowattuur per 100 kilometer, na elke laadbeurt (’s nachts aan het 220 volt stopcontact) stond de Leaf de volgende ochtend weer klaar met een actieradius van 205 kilometer. Mijn dagrecord lag op 193 kilometer, zonder bijladen. Dat maakt de Leaf dus een zeer bruikbare auto, ook wanneer je geen laadpalen tegenkomt. Mijn wekelijks gemiddelde kilometrage ligt tussen de 750 en 1000 kilometer, en ook de testweek kon ik doorkomen zonder tussentijds bij te laden. Als je de Leaf tussentijd aan de lader zet, kun je gebruik maken van de airco / verwarmingstimer, hierdoor is de auto op een aangename temperatuur bij vertrek. Tijdens de terugreis naar de importeur regende het echter flink, de Leaf stond ’s morgens weer klaar voor 205 fijne kilometers, maar nu moesten de airco en de ruitenwissers flink aan de bak. De buitentemperatuur lag plots op 12 graden, en daardoor zakte de range naar 180 kilometer na 10 kilometer rijden.

Nissan_Leaf_30kWh_6Nissan Leaf: voor een groen geweten en de gemoedsrust

Wat de toekomst op het gebied van autobrandstoffen ook gaat brengen: de Nissan Leaf is een geslaagd alternatief voor de brandstofmotor. Zijn uiterlijk en aandrijving zijn misschien nog onconventioneel, qua rijden en comfort is de Nissan Leaf een klasse apart. Het bij- en opladen is een gewoonte die je jezelf snel aanleert, en daardoor blijft de Leaf maximaal bruikbaar. Kort gezegd: de Leaf overtuigt absoluut als auto. Als je hem niet om je groene geweten koopt, dan wel om je gemoedsrust. Zelden zo ontspannen gereden.

Nissan Leaf 30kWh 1
Nissan Leaf 30kWh 1
12 item(s) « 1 van 12 »

One thought on “Rijtest Nissan Leaf 30 kWh Tekna – Enerverend ontspannen

  1. Pingback: 50 jaar Nissan in Nederland - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *