50 jaar Nissan in Nederland

50-jaar-logoHet is dit jaar 50 jaar geleden dat Nissan – toen nog Datsun geheten – zijn intrede deed op de Nederlandse markt. De Nederlandse handelsonderneming Hart, Nibbrig en Greeve was op bezoek in Japan geweest en had ook de fabrieken van de Nissan Motor Company bezocht. Die fabrikant produceerde het merk Datsun, en met dat nieuwe merkje wilde Hart, Nibbrig en Greeve het proberen op de Nederlandse markt.

Daarmee werd Datsun het vierde Japanse automerk in Nederland, Toyota, Isuzu en Hino waren er al. Er werden twee modellen geïmporteerd: de Bluebird en de luxueuze Cedric, in het eerste jaar werden er 99 Datsuns aan de man gebracht. Een bescheiden start, maar desalniettemin de start van een groot merk in Nederland. Toentertijd produceerde de Nissan Motor Company tussen de 35.000 en 40.000 auto’s per jaar. De Datsun Bluebird was het meest geëxporteerde model, naar schatting gingen 1.400 daarvan naar een eigenaar buiten Japan. De Nederlandse importeur zag het wel zitten met de kwaliteit van de Datsun, men gaf een vol jaar of 20.000 kilometer garantie.

PL130 CedricTer gelegenheid van de 50e verjaardag van Nissan in Nederland werd er een lunch georganiseerd voor de crème de la crème van de Nederlandse autopers, en ook Carnold schoof daarbij aan. Deze lunch vond plaats in de oude kruitfabriek nabij Muiden, en in het jaar dat Datsun wiel op Neerlands bodem zette, vond in die fabriek een gigantische explosie plaats. Het tweede historische voorval in dat jaar, merkt Bart van Thienen van Nissan Benelux met een kwinkslag op.

datsun_sunny-1000_1967Opmaat naar verkoopaantallen: de Sunny en de Cherry

De relatief lage verkoopaantallen stelden de dealers in staat om zich volledig op verkoop en op service te richten. Een bewuste keuze, omdat het merk het vertrouwen van de Nederlandse koper wilde wekken. De verkoopaantallen stegen snel toen in 1967 de Datsun Sunny 1000 op de markt kwam, een vooruitstrevende auto waarmee Datsun naam maakte. De Sunny was riant uitgerust, beschikte over moderne techniek, was betaalbaar en zeer betrouwbaar. Vijf jaar later, in 1972, kwam de bekende Datsun 100A op de markt. Een volwaardige B-segment auto die dezelfde kwaliteit en uitrusting als de Sunny bood, maar er ook nog eens heel modern uitzag.

datsun_cherry_1972MPV rijmt op Prairie

Nadat het merk Datsun en de kwaliteitsreputatie eenmaal gevestigd waren, nam de Nissan Motor Company het importeursschap van Hart, Nibbrig en Greeve over. Daarmee vestigde de Nissan Motor Company zich definitief in Nederland. 1984 markeerde de overgang van Datsun naar de merknaam Nissan. Er was een model dat duidelijk de sporen toont van die overgangsfase: De Nissan Prairie (M10). Door de auto heen worden zowel de oude Datsun als de nieuwe Nissan-emblemen gebruikt. Ter gelegenheid van het jubileum mocht de prachtige Prairie van Jan Manenschijn dienst doen als showauto. Overigens: wist u dat de Nissan Prairie de allereerste MPV was? En dat de Nissan Prairie geen B-stijl heeft?

nissan_prairie_manenschijn_daarleAuto’s voor autorijders: enter the Nissan Primera

Een van de meest succesvolle modellen van Datsun / Nissan is de Bluebird. Die bleef tot 1990 in het gamma, toen hij het stokje overdroeg aan de Nissan Primera (P10). In dat jaar verhuisde Nissan Nederland naar een nieuw pand in Lisse. De Nissan Primera staat tot op de dag van vandaag bekend als een zeer fijne rijdersauto. Carnold kan daar over meepraten, want de gezinsauto in huize Carnold is al jarenlang een Nissan Primera P11-144. Bovendien was de Primera de vaandeldrager van de slogan ‘Innovation that excites’. Het prachtige onderstel, standaard ABS, en de fijne motoren zorgden voor optimaal rijplezier, maar wat echt noemenswaardig is, is het feit dat de Primera de eerste D-segmenter was met standaard airconditioning. De Primera liet Nederland kennismaken me de voordelen van een airco: een aangename temperatuur in de auto bij warm weer, waardoor de concentratie en veiligheid met sprongen vooruitging. En in de natte jaargetijden voorkomt een airco beslagen ramen. Comfort en veiligheid in één.

nissan_primera_1990nissan_primera_p11-144

Car of the Year: De K11 Micra

Het jaar 1992 werd met een gouden randje bijgeschreven in de annalen van Nissan. De K11 Micra was de allereerste niet-Europese auto die Auto van het Jaar wordt. Het autoblad dat deze titel in het leven geroepen heeft , het Nederlandse Autovisie, was zo overtuigd dat de Fiat Cinquecento zou winnen, dat ze een Fiatje verscheepten naar de Verenigde Staten voor een coast-to-coast rit. Helaas: de Fiat werd runner up.

nissan_micra_k11_1992Nissan grootste kassucces: de Qashqai

Tot lichte teleurstelling van Nissan-fans verdwenen de Primera en Almera uit de Nissan-showrooms. De Europese concurrentie kreeg overwicht, maar niet lang. In 2006 werd Nissan grootste succes op de Europese automarkt geïntroduceerd, een soort auto die we tot dan toe niet kenden: de crossover. De Nissan Qashqai heeft dit segment eigenhandig gestalte gegeven, en tot op de dag van vandaag is de Qashqai de King of crossovers. Inmiddels is de tweede generatie op de markt, en volgend jaar maakt de compleet vernieuwde Qashqai zijn opwachting. Daarmee primeurt Nissan ook op het gebied van semi-autonome rijtechnieken.

nissan_qashqai_2006Een van de grootste primeurs, zo niet dé grootste, is de komst van de Nissan Leaf in 2010. De allereerste in massageproduceerde EV, Nissan verkocht tot nu toe meer dan 260.000 exemplaren, waarvan ruim 75.000 in Europa. Volgend jaar verschijnt de compleet vernieuwde Leaf.

Nissan_Leaf_30kWh_14De nieuwe Micra

Voor de deur van de kruitfabriek staat het grote nieuws voor het komende jaar: de nieuwe Micra (K14). De eerste keer dat Carnold de auto in levenden lijve kan aanschouwen. Het is een zeer stijlvol een aansprekende auto geworden, en zeker het interieur van de Micra mag er zijn. Een van de mooiste details is het nieuwe Nissan-stuurwiel, dat heel sterk lijkt op dat uit de GT-R. Ik heb er nog niet in kunnen zitten, maar zo op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Micra een ontzettend fijn rijdersautootje. Begin volgend jaar kunnen we de eerste Micra’s op de weg verwachten. Uiteraard zal er dan ook een uitgebreide test op Carnold.nl verschijnen. Nissan Nederland: bedankt voor de invitatie en veel succes de komende 50 jaar!

nissan_micra_k14_2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *