Nissan Navara Double Cab VAN – Op alle fronten sterk

4 december 2016 Uit Door Arnold

nissan_navara_double_cab_1Pick ups zijn niet alleen in de Verenigde Staten mateloos populair, ook in Europa heeft de autoconsument de bedrijfsauto met open laadbak ontdekt. Het is natuurlijk ook een geweldig praktische auto: plaats voor vijf inzittenden, een volwaardige terreinauto, een riant laadvermogen en doorgaans kun je er ook nog een flinke aanhanger aan koppelen. Nissan ging dan ook zorgvuldig te werk bij het ontwikkelen van de nieuwe Navara, en het resultaat mag er zijn.

Buiten het stedelijk gebied loop je een grote kans een pick-up tegen te komen. Dit type voertuig is niet alleen geliefd bij bouwondernemers en agrariërs, maar zeker ook bij mensen die er regelmatig met een grote aanhanger op uit gaan. Het aandeel Amerikaanse Pick ups is groot, en dat heeft te maken met de marktverstorende belastingmaatregelen die in Nederland gelden. Sinds enige tijd hanteert de belastingdienst namelijk een norm voor de verhouding laadruimte-interieurruimte. Kortgezegd komt het er op neer dat de laadruimte groter moet zijn dan de cabine, omdat de pick up anders gezien wordt als personenauto. En daardoor is de kans op een grijs kenteken – met alle belastingvoordelen van dien – verkeken. Ook al heeft de pick up in kwestie een enorme laadbak met een laadvermogen van een ton: als de verhouding niet klopt, is het geen bedrijfsauto. Amerikaanse pick ups zijn dermate groot dat de verhouding altijd klopt en dus gewoon op grijs kenteken kunnen rijden. Bij de Nissan Navara Double Cab is de laadbak helaas een handjevol centimeters te kort, waardoor de Double Cab officiëel een personenauto is. Maar daar heeft Nissan Nederland wat op gevonden.

nissan_navara_double_cab_9Noodzakelijke aanpassingen

Door het verwijderen van de achterbank en het plaatsen van een tussenschot, wordt de ruimte achterin de cabine meegerekend als laadruimte en kan de Navara dus gewoon op grijs kenteken. Toegegeven: het is geen ideale oplossing, maar je moet toch wat. Het voordeel is dan weer dat je er een droge en verwarmde ruimte bij krijgt waarin je kwetsbare spullen kunt vervoeren. De Nissan Double Cab in de geteste uitvoering kost € 35.770 (ex btw en bpm). Daarbij komt nog € 1.945 voor de ombouw naar grijs kenteken. Uiteraard heeft de King Cab (vanaf € 24.990 ex btw en bpm) dit probleem niet, die is altijd geschikt voor grijs kenteken. Maar ook die heeft te lijden onder de Nederlandse regelzucht: de twee inklapbare zittingen moesten verdwijnen, want die zijn in ons land niet toegestaan. Je zou bijna denken dat pick ups als deze kansloos zijn op de Nederlandse markt, maar de Navara heeft genoeg kwaliteiten om Nederlandse kopers voor zich te winnen.

nissan_navara_double_cab_11Volwassen en fraai interieur

Een van de belangrijkste ijkpunten tijdens de ontwikkeling van de Navara waren de gebroeders Qashqai en X-Trail. Nissan heeft er namelijk veel aan gedaan om de rij-ervaring en het interieur naar de cross-over broers van het eigen merk te modelleren. Als je instapt, dan zie je het meteen: het dashboard en het instrumentarium herken je meteen uit de cross-overs. Nissan heeft het materiaalgebruik wel afgestemd op een leven als bedrijfswagen, maar alles is erg netjes afgewerkt. De zitpositie is uiteraard nog hoger dan in de Qashqai: je voelt je king of the road, nog voordat je een meter hebt gereden. De geteste auto is een Tekna, dus alles zit er op en er aan. Opvallend fraai is de stoelbekleding, daarvoor gebruikt Nissan een hele fraaie microvezelstof die heel zacht aanvoelt. Je zou zeggen dat zo’n fraaie stof niet helemaal past bij het bedrijfsmatige karakter van de Navara, maar de praktijk wijst anders uit: De stof is heel goed bestand tegen vuil en laat zich gemakkelijk schoonmaken.

nissan_navara_double_cab_9Met dank aan de Qashqai en X-Trail

De rijeigenschappen van de Navara zijn opvallend goed. Hierbij is de Double Cab wel in het voordeel ten opzichte van de King Cab. De achteras van de King Cab heeft bladveren, maar de Double Cab krijgt een fraaie Multi-link achterwielophanging mee, en dat merk je. Ik heb de Navara hoofdzakelijk onbeladen gereden, de auto rijdt erg comfortabel en zeer volwassen. Zeker als je bedenkt dat de vering en demping berekend zijn op een enorm laad- en trekvermogen. Mede dankzij de hoge zitpositie is de Navara een fijne auto om lange afstanden mee af te leggen. Het is geen straf om van Groningen naar Maastricht te rijden, al dan niet met een grote aanhanger er achter. De stoelverwarming bewijst goede diensten en ook de DAB+ radio doet een duit in het zakje wat het comfort betreft.

nissan_navara_double_cab_10Dikke diesels, fijne zeventraps automaat

De Nissan Navara is leverbaar met twee motorvarianten: de 2.3 dCi met enkele turbo en de 2.3 dCi met dubbele turbo. Met één turbo levert de Navara 160 pk en 403 Nm, met twee turbo’s maar liefst 190pk en 450 Nm. De testauto had de sterkste variant onder de kap in combinatie met een zeventraps automaat. Ook voor deze combinatie geldt dat de aandrijflijn erg verfijnd overkomt voor een bedrijfsauto als de Navara. Bij een koude start en bij stevig optrekken hoor je duidelijk dat er een dieselmotor aan het werk is, maar eenmaal op temperatuur en bij constante snelheid is de motor slechts op de achtergrond te horen. De overbrengingen van de automaat zijn merkbaar uitgelegd op het trekken van zware aanhangers. Maar als je de Navara zonder belading of aanhanger rijdt, dan valt op hoe vloeiend de schakelacties zijn. De automaat houdt de motor bovendien niet kunstmatig laag in toeren om het verbuik te drukken, in plaats daarvan pakt hij er graag een paar honderd toeren bij omwille van de trekkracht en het comfort aan boord.

nissan_navara_double_cab_8Op alle fronten sterk

De Navara heeft dus een heerlijk allround karakter, zowel voor personen- als goederenvervoer is de auto bijzonder geschikt, ware het niet dat de stupide belastingwetgeving de eigenaar tot zo’n stom tussenschot veroordeelt. Op verhard wegdek is de Navara – zoals gezegd – een prettige reisgenoot, maar we willen natuurlijk ook weten hoe hij het er naast de gebaande paden van af brengt. Het antwoord laat zich raden: daar is de Navara helemaal in zijn element. Met een draaiknop op het dashboard kun je de modus van de vierwielaandrijving kiezen: 2WD, Automatisch, of full time 4WD. Ik heb de Navara op een mooi stukje terrein buitendijks uitgelaten, en je voelt je bijna onkwetsbaar op zulk terrein. Met onthutsend gemak baant hij zich een weg door zand, blubber, steile hellingen en behoorlijk diep water. Waar een wil is, is een weg. De Navara brengt je overal, zolang hij maar grond onder zijn wielen heeft.

nissan_navara_double_cab_7Economisch in gebruik

De Nissan Navara is een geweldige allrounder die op veel disciplines hoge scores haalt. Het is alleen jammer dat de verkopen van dit soort pick-ups door belastingwetgeving gestuurd worden. Er is absoluut een markt voor de Navara als je naar de behoeften van autoconsumenten kijkt. Zeker mensen die regelmatig met zware aanhangers (marktkramen, veewagens, tandemas aanhangers) onderweg zijn, en die een gezin te vervoeren hebben. Met de Navara zijn ze perfect bediend, gezien de capaciteiten als gezinsauto en zijn laad- en trekvermogen. Helaas gaan deze autoconsumenten snel over tot grijze import van een Amerikaanse pick-up. De aanschafkosten zijn nagenoeg gelijk, maar daar staat tegenover dat de gebruikskosten anders uitvallen uit: de Nissan Navara en diens Japanse evenknieën zijn lichter en zuiniger met brandstof. Tijdens de testweek, met hoofdzakelijk snelwegkilometers, kwam ik uit op 1:11,5. Een fijne auto, als alleen Wiebes en Dijsselbloem dat ook eens inzien…

Deze slideshow vereist JavaScript.