Autosalon van Genève – Nissan Sway

9 maart 2015 Uit Door Arnold

Nissan_Sway_2Op de komende AutoRai is Nissan aanwezig met louter elektrische auto’s, want Nissan wil zich nadrukkelijk profileren als de leidende fabrikant als het om elektrisch aangedreven auto’s gaat. Gelukkig is het niet allemaal elektrisch wat de klok slaat in Genève, want daar pakt Nissan flink uit. De grote ster op de stand is de Nissan Sway, een schitterende concept-car die hint naar de nieuwe Micra. Of toch niet?

Nieuwe designtaal

Nissan’s nieuwe designtaal maakt met rasse schreden zijn opmars in nieuwe Nissans. Onlangs konden we zien hoe de nieuwe Maxima er uit komt te zien, en het moet wel raar lopen als we in de Sway niet iets van de nieuwe Micra kunnen herkennen. Hoewel, tegenover AutoVisie veklaarde Paul Willcox, de baas van Nissan in Europa, dat dit wel de voorbode van een nieuw model is, maar niet van de Micra. Helemaal onbegrijpelijk is dat niet, want de huidige Micra is een echte wereldauto. Dat betekent dat het model in nagenoeg ongewijzigde vorm over de hele wereld verkocht wordt. Dat levert ook beperkingen op ten aanzien van de kostprijs, en de Micra is wereldwijd synoniem met een praktische, betaalbare auto.

Nissan_Sway_1

De Nissan Sway steekt in op andere waarden: design, dynamiek en innovatie, kernwaarden waarvoor Nissan wellicht een compleet nieuwe B-segmenter introduceert. Een soort van imagebuilder tussen de rationele Micra en Pulsar. We zullen het zien. Feit is dat de Sway ook zonder een Nissan-embleem op de neus herkenbaar is als Nissan, de nieuwe ontwerptaal zit al goed tussen de oren. De welvingen op de flanken, de markante knik in de C-stijl en de verchroomde V als grille, het is duidelijk dat hier een echte Nissan staat.

Nissan_Sway_3

Ruime entree in de Sway

Het meest opvallende kenmerk aan de Sway is het ontbreken van een B-stijl en de naar achteren opende achterportieren. Dat laatste is erg praktisch om kleine kinderen in- en uit de auto te krijgen, maar de B-stijl zal in een productieversie vast en zeker weer aanwezig zijn. Toch lijkt Nissan over een andere oplossing nagedacht te hebben: onder het glazen dak is een X-vormige constructie zichtbaar die het gemis van een B-stijl compenseert, de Sway ontleent hier de benodigde laterale stijfheid aan.

Nissan_Sway_6Het interieur van de Sway leunt op het interieurontwerp van de IDx concept, de exterieurkleuren komen terug in de stoelbekleding en op het dashboard. Het belangrijkste aspect van het interieurontwerp is echter creëren van een ruim gevoel, en dat is zeker geslaagd. Door de ranke raamstijlen is het overzicht voor de bestuurder aanzienlijk beter dan we tegenwoordig gewend zijn. Wat opvalt is het mooie stuurwiel en de positionering van het stuur en de stoelen: dit zit er uit als een echte rijdersauto! Laten we hopen dat Nissan die intentie ook heeft, vooralsnog laat Nissan ons nog in het ongewisse over hetgeen de toekomst brengt. Maar dit ziet er zeer hoopgevend uit!

Nissan_Sway_7