Carnold update – Nissan Micra nummer 5 is onderweg

Door de drukte en tijdsgebrek hebben de Carnold.nl updates langer dan gebruikelijk op zich laten wachten. Tijd voor een inhaalslag, en we beginnen met de nieuwsfeiten van de Parijse autosalon (die alweer enkele weken achter ons ligt). We trappen af met de compleet nieuwe Nissan Micra.

 

 

Toen we vorig jaar de Nissan Sway conceptcar onder ogen kregen, hadden we natuurlijk al door dat dit de opmaat was naar de nieuwe Micra. Het was ook wel duidelijk dat Nissan daarmee een radicale nieuwe designrichting zou inslaan. Sinds de Micra K11 is Nissans kleinste altijd een lieflijk rond autootje geweest, en daar is met de vijfde generatie Micra een einde aan gekomen. Wat het meest in het oog springt zijn de gelijkenissen met de Amerikaanse Nissan Maxima. De nieuwe Micra ligt erg prettig op het netvlies, met de sportieve snoet en het zwevende dak (een designvondst van Nissan zelf, inmiddels veel gekopieerd) als meest opvallende kenmerk. De carrosserie heeft een bijzonder lage luchtweerstand: de Cw-waarde is 0,29!

De achterzijde van de nieuwe Micra heeft de kenmerkende centrale uitstulping onder de achterruit, waarin de kentekenlaat opgenomen is. Dit typische Nissan-detail zien we ook terug in de Juke, de Note en de Infiniti Q30:

Franse roots, Nissan tech

Nu we het toch over de Note, Juke en Q30 hebben: in tegenstelling tot zijn concerngenoten wordt de nieuwe Micra niet in Sunderland gebouwd, maar in het Franse Flins, bij alliantiepartner Renault. De nieuwe Micra deelt zijn platform namelijk met zijn Franse neef Clio. Daarmee gaat wel een stuk van de Nissan-identiteit ter ziele, iets dat Carnold als overtuigd Nissan-fan erg betreurt, maar Nissan maakt dit goed door vele typische Nissan-technieken. Leest u even mee?

In de eerste plaats krijgt de Micra alle belangrijke veiligheidstechnieken en bestuurder-assistentiesystemen die onder Nissan Intelligent Driving vallen: Lane Departure warning,  Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning (als eerste Nissan in Europa), de nieuwe Intelligent Around View Monitor, Traffic Sign Recognition, grootlichtassistent en dodehoekdetectie.Om het rijplezier en de veiligheid voor de bestuurder en inzittenden te verhogen, is de Micra voorzien van Active Trace Control. Dit systeem helpt om de auto op koers te houden in het betere bochtenwerk (of op glad wegdek) door middel van remingrepen op de achteras. Het Active Ride Control is een tweede systeem dat ervoor zorgt dat het comfort aan boord optimaal blijft.

Speciaal Bose geluidssysteem

Op het gebied van onboard infotainment pakt Nissan ook groots uit, speciaal voor de Micra is een nieuw Bose-speakersysteem ontworpen, het nieuwe Bose Personal sound system. Dit systeem werkt met zes speakers, waarvan twee stuks (de  Bose UltraNearfield speakers) in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel zijn ingebouwd. In de middencosnole zien we een 7-inch touchscreen, hiermee worden de navigatie, de media, smartphone en een grote hoeveelheid apps bediend. Ook beschikt dit systeem over Apple CarPlay, inclusief stembesturing via Siri.

Op motorengebied zijn vooreerst drie motoren gepland: een 1.0 benzinemotor met 73 pk, een 0.9 turbo benzinemotor met 90 pk, en een 1.5 diesel die eveneens 90 pk levert. Nissan heeft nog geen nadere technische gegevens bekendgemaakt. Naar verwachting staat de nieuwe Micra in maart 2017 in de Nederlandse Nissan-showrooms. Uiteraard volgt Carnold.nl de komst van de nieuwe Micra op de voet, mocht er meer informatie beschikbaar zijn, dan wordt dit bericht met een update aangevuld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.