Test Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet – Praktische en prettige allemansvriend

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_11Suzuki heeft een interessante productstrategie waarmee het merk zowel de emotionele als de rationele autokoper aan zich wil binden: bied de klant in elk segment een praktische en een uitgesproken keuze. De S-Cross en Vitara opereren in hetzelfde marktsegment, maar zitten niet in elkaars vaarwater. In het B-segment doet Suzuki hetzelfde door zowel de Swift als de spiksplinternieuwe Baleno aan te bieden. De nieuwe Suzuki Baleno wordt gepresenteerd als de praktische en rationele keuze, maar desalniettemin biedt de Baleno veel rijplezier. Suzuki is een meester in het bouwen van compacte auto’s en de Baleno toont aan waarom.

Een degelijke lichtgewicht

In februari dit jaar werd de Suzuki Baleno officieel gepresenteerd op de Geneefse autosalon: een vlot gelijnde hatchback met een riante binnenruimte en een opvallend laag gewicht. De instap-Baleno weegt slechts 840 kilo. Een knappe prestatie die op het conto komt van Suzuki’s nieuwe platform, maar ook door gewichtsbesparing in andere mechanische componenten: de stoelen, de wielophanging en de remmen. Het resultaat van de gewichtsbesparing komt tot uiting in het brandstofverbruik, de remweg en de rijeigenschappen. In deze video geeft Suzuki interessante technische uitleg:

Prijzen en uitvoeringen – keurig en compleet

De testauto is de allerduurste en met 910 kilo ook de ‘zwaarste’ Baleno: de 1.0 BoosterJet High Executive automaat. Hij staat voor € 21.699 in de prijslijst. De prijslijst begint bij € 14.999 voor de 1.2 Comfort, bij deze uitvoering is niet beknibbeld op de veiligheid- en comfortvoorzieningen: airconditioning is standaard, en alle airbags zijn aanwezig, dus ook de gordijnairbags voor de achterpassagiers. De volgende stap is de 1.2 Exclusive voor € 16.199, daarvoor krijg je audio met stuurwielbediening, op afstand bedienbare deurvergrendeling, lederen stuurwielbekleding, een in delen neerklapbare achterbank (60:40), lichtmetalen velgen, dagrijverlichting in de koplampen en xenon koplampen. De meerprijs voor een CVT-automaat is € 2.000. Tot slot zijn er de High Executive-uitvoeringen, leverbaar met de 1.2 Smart Hybrid (€ 18.699) en met de nieuwe 1.0 BoosterJet (€ 19.699). Ook de 1.0 BoosterJet kan aan een automaat gekoppeld worden, maar dan krijg je wel Suzuki’s splinternieuwe zestraps automaat met dubbele koppeling. Voor de zakelijke rijder is deze uitvoering wellicht wat minder interessant, maar de particuliere koper die van geavanceerde techniek houdt en op comfort ingesteld is, is dit een zeer interessante auto.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_13Degelijk gebouwd

Voordat we de aandrijflijn onder de loep nemen, gaan we de Baleno eens goed bekijken. De testauto is gespoten in Granite Grey metallic, een ingetogen kleur die van de Baleno een erg representatieve auto maakt. Wil je een uitbundiger kleur, dan kun je kiezen voor onder andere Fire Red, Ray Blue Pearl Metallic (een aanrader) of Urban Blue Pearl metallic. De Baleno oogt flink en solide, het lijnenspel is niet uitbundig, maar toch zul je de Baleno niet snel voor een ander merk of model aanzien. Dat komt vooral door het markante neusje. De bouwkwaliteit van de carrosserie is zoals we van Suzuki gewend zijn: solide, nauwkeurige maatvoering en met degelijk hang- en sluitwerk. De toegang tot de kofferbak wordt iets beperkt door de forse achterlichten (in led uitgevoerd in de High Executive), daar staat tegenover dat de Baleno een uitermate ruime dubbele bodem heeft. Losse spullen die altijd meereizen in de kofferbak vinden daar een prima plek. De hoogte van de bovenste kofferbakvloer is ideaal als je zware boodschappenkratten in de kofferbak moet zetten.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_2Een ruim, overzichtelijk en toegankelijk interieur

Het interieur blinkt uit door zijn ruimte en de toegankelijkheid. De voorste inzittenden hebben erg veel beweegruimte in de breedte en de hoogte, Suzuki heeft goed rekening gehouden met een breed koperspubliek. De middenconsole loopt niet te ver naar binnen, waardoor de onderbenen en knieën van langere personen niet tegen het dashboard leunen, oudere personen hebben baat bij de ruime deuropening en de relatief hoge plaatsing van de voorstoelen. De instelmogelijkheden en het instelbereik van de voorstoel(en) en het stuurwiel zijn groot, het moet wel heel raar lopen als je niet goed kunt zitten in de Baleno. Het interieur is heel netjes afgewerkt met solide kunststoffen, Suzuki heeft een mooie balans gevonden tussen kostprijs en zintuiglijke ervaring. Alle bedieningselementen voelen goed aan, terwijl andere delen bestand zijn tegen intensief gebruik. Denk maar eens aan smerige schoenen en natte spullen die de deurbekleding, de dorpels en de stoelbekleding vuil maken. Doek erover en het is weer schoon.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_9Berekend op kleine en grote mensen op de achterbank

Noemenswaardig is de ruimte achterin: de achterbank van de Baleno is berekend op de gemiddelde Nederlander: de achterbank heeft een comfortabele zit waar je met goed fatsoen honderden kilometers kunt zitten. De beenruimte is erg groot en dankzij de hoge plaatsing van de voorstoelen kun je je voeten kwijt onder de stoelen, zelfs als je klompen of bergschoenen draagt. Voor een gezin met kinderen is de Baleno ideaal. Door de grote deuropening en de grote openingshoek van de deuren is het gemakkelijk om kinderen in kinderzitjes te plaatsen, hierbij profiteer je ook van de beenruimte. Papa of mama kan makkelijk mee instappen om de zitjes of de gordels vast te zetten. Voor oudere kinderen waarbij een groeispurt op de loer ligt is de Baleno ook een goede keuze: de ruimte achterin is riant voor puberende slungels die richting de twee meter gaan.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_61.0 BoosterJet is uitgesproken vlot

Hoog tijd om de weg op te gaan. Tijdens het rijden merk je dat de Baleno profiteert van zijn lage gewicht. De 1.0 BoosterJet is erg stil en behoorlijk trillingsvrij, zijn 82 kW (112 pk) en 160 Nm hebben weinig moeite om van de Baleno een uitgesproken vlotte auto te maken. De besturing is licht en vrij direct, in stedelijk verkeer en bij het inparkeren voldoet de afstemming erg goed, maar ook wanneer je eens lekker wilt sturen op een polderweggetje zal de Baleno je niet teleurstellen. Bij het insturen merk je dat er relatief weinig gewicht op de vooras rust: hij stuurt scherp in en heeft weinig bodyroll. Korte richels op de snelweg zijn hoorbaar, maar ze storen de wegligging niet. Opvallend genoeg weet het onderstel goed raad met lange glooiingen, je zou verwachten dat een lichte auto meer moeite zou hebben om die glad te strijken. De Baleno is goed geïsoleerd, op snelwegtempo is er slechts licht windgeruis hoorbaar, de motor hoor je helemaal niet, en het onderstel en afrolgeluiden zijn eveneens goed gedempt. De stoelen bieden prima ondersteuning en de bedieningselementen zijn goed geplaatst, de Baleno vergt nauwelijks gewenning.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_5Prettige multimedia, verfijnde automaat

De High Executive is uitgerust met Suzuki’s multimediasysteem, het blinkt uit in gebruiksgemak en snelheid. Het instellen van de navigatie is een fluitje van een cent, het systeem rekent snel en past zich ook snel aan wanneer er van de route afgeweken wordt, of wanneer er files op de route liggen. Het systeem is ook voorzien van digitale radio-ontvangst (DAB), maar de dekking van de digitale zenders is in Nederland helaas niet optimaal. De nieuwe zestraps automaat is een absolute aanrader. Deze unit van Aisin schakelt razendsnel en past zich snel aan de rijomstandigheden aan. In combinatie met de 1.0 BoosterJet vormt deze automaat een zeer verfijnde aandrijflijn. Hij maakt prima gebruik van het vermogen en het koppel van de motor waardoor de motor efficiënt kan werken. Om een voorbeeld te noemen: bij het uitvoegen van een autoweg (100 km/u) via een haakse bocht (30 km/u) schakelt de bak onvoelbaar terug om vervolgens precies in de juiste versnelling weer op te bakken. Als je dan gas geeft om snel te accelereren, dan schakelt de bak niet terug, maar hij gebruikt het motorkoppel om snelheid op te bouwen, om vervolgens wat verder in toeren door te trekken. Wil je maximaal accelereren (korte invoegstroken, vlot inhalen), dan zijn de schakelacties van de versnellingsbak naadloos en trefzeker. Bij het manoeuvreren en inparkeren werkt de koppeling van de automaat met veel gevoel.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_8Adaptieve cruise control blinkt uit, laag verbruik

De nieuwe Suzuki Baleno maakt indruk door zijn bouwkwaliteit, uitrusting en praktische vaardigheden. Hoewel Suzuki de Baleno presenteert als praktische tegenvoeter van de Swift, is de Baleno zeker een auto die onder het rijden een glimlach op je gezicht tovert. De constructie en techniek zijn verfijnd, wat tot uitdrukking komt in rijgedrag en comfort. Uniek in deze klasse zijn de Radar City Brake Support en de adaptieve cruise control. Met name die laatste werkt erg goed, hij anticipeert goed en reageert vloeiend op langzamere voorliggers. De werking van het systeem zou niet misstaan in twee klasses hoger. Het onderstel biedt misschien wel niet de sportieve ondertoon van een Swift, maar het is wel mooi afgestemd. Bovendien blijft de Baleno tot op zijn topsnelheid zijn balans behouden. Misschien wel het grootste pluspunt is het brandstofverbruik, zelfs bij snelwegritten is 1 op 18,5 haalbaar. Doe je het rustiger aan, of kies je voor de handbak, dan is er nog veel ruimte voor verbetering van dat verbruikscijfer. Tot slot nog dit: een landelijk autoblad gebruikte – voor het eerst in haar bestaan – de restwaarde in de beoordeling van de Baleno. Die zou volgens de voorspellers flink tegenvallen. Wat Carnold betreft is dat nonsens, traditioneel zijn Suzuki’s zeer waardevast (kijk maar eens naar de prijzen van gebruikte Swifts), hetgeen te danken is aan hun bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De nieuwe Baleno heeft alles in zich om waardevast te blijven: hij is licht, zuinig en goed uitgerust. Precies wat de Nederlandse automobilist graag ziet.

Suzuki_Baleno_1.0 BoosterJet_3

Deze diashow vereist JavaScript.

4 thoughts on “Test Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet – Praktische en prettige allemansvriend

  1. Pingback: Rijtest Nissan Micra IG-T 90 - De Micra is herboren - Carnold.nl

  2. Pingback: Test Suzuki Ignis 1.2 Stijl Intro - Vrolijkheid met vlijt - Carnold.nl

  3. Pingback: Suzuki Swift evolueert - Carnold.nl

  4. Pingback: Suzuki Swift 1.0 BoosterJet - Best kept secret - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *