Suzuki Swift 1.0 BoosterJet – Best kept secret

De Suzuki Swift is geliefd bij een groot publiek, van jong tot oud. Suzuki is om die reden uiterst zorgvuldig te werk gegaan bij de ontwikkeling van de jongste versie van de Swift. Het uiterlijk is volledig herkenbaar als Swift, maar er zijn ook de nodige nieuwe designelementen zichtbaar. Zoals we van Suzuki mogen verwachten zit het grote nieuws in de onderhuidse techniek, want dat is toch waar het bij Suzuki om draait. Maar is deze compacte allemansvriend nog altijd een fijne stuurmansauto?

Mijn eerste kennismaking met de vorige editie was een aangename kennismaking. De Swift bleek een puike auto te zijn die vooral indruk maakte door zijn rijeigenschappen. Na de test van de Baleno waren mijn verwachtingen over de Swift dan ook hooggespannen. De 1.0 BoosterJet is een uitermate fijne motor die ook in de grotere S-Cross goed presteert. Over de uitgaande Swift schreef ik dat het onderstel makkelijk meer vermogen aankon, reden om voor de nieuwste Swift met de sterkste motor te kiezen. Maar laten we beginnen om het motoren- en uitrustingsgamma kort door te nemen.

Ook Smart Hybrid voor de BoosterJet

De nieuwe Swift is in de basis leverbaar met twee motoren, de 1.2 DualJet (vanaf € 15.499) en de 1.0 BoosterJet (vanaf € 17.999). Versies met de BoosterJet zijn te herkennen aan de rode bies in de grille, ten teken dat dit de topversie is. Beide motoren kunnen gecombineerd worden met het Suzuki Smart Hybrid systeem. Je bent dan wel gebonden aan het hoogste uitrustingsniveau Stijl, voor de 1.2 betaal je dan € 18.999 en de 1.0 €20.499. Het is voor het eerst dat de 1.0 BoosterJet als Smart Hybrid leverbaar is. Het systeem kan niet gecombineerd worden met een automatische transmissie. De goedkoopste automaat is de 1.2 Select CVT (€ 18.749) gevolgd door de 1.2 Stijl CVT (€ 20.499). De BoosterJet wordt geleverd met een conventionele zestraps automaat van Aisin en figureert in deze test. Dit is de duurste versie van de Swift met een prijs van € 21.999. Net als de Baleno is de Swift een lichtgewicht, afhankelijk van de aandrijflijn weegt de Swift tussen de 815 en 915 kilo. Voorwaar geen geringe prestatie van Suzuki. Dat belooft veel goeds voor het rijgedrag, zeker op bochtige routes.

Herkenbaar als Swift, ook van binnen

De markante daklijn en snoet van de Swift zijn gebleven, maar Suzuki heeft daar wel de nodige nieuwe lijnen aan toegevoegd. Het meest markante detail is de curve in de C-stijl waardoor de Swift ook een ‘zwevend dak’ heeft. Aan de achterzijde wijkt de Swift het meest af van zijn voorgangers, de achterlichten zijn iets forser en hebben op de Stijl led-techniek. Ook binnenin herken je deze Suzuki onmiddellijk als een Swift: de steile en compacte voorruit zullen trouwe Swift-rijders direct herkennen. Het interieur is ruim en praktisch, met als belangrijk kenmerk de goede stoelen. Rug en zitvlak worden goed ondersteund. Het dashboard is op de bestuurder georiënteerd, de middenconsole met 7 inch touchscreen is naar de bestuurder toe gebogen. De middenconsole is uitermate overzichtelijk en de ergonomie is prima. Alles is binnen handbereik en de knoppen zijn logisch ondergebracht.

Het stuurwiel en instrumentarium daarentegen bieden toegang tot veel meer functies: tussen de meters is een mooi en uitgebreid display aangebracht die een zee aan informatie biedt. Een vermogen- en koppelmeter, plus een G-krachtmeter zijn van de partij! Een opvallende knop op het afgeplatte stuurwiel is die van de adaptieve cruise control, nog altijd een unicum in deze klasse. Achter het stuurwiel zijn de flippers aangebracht waarmee handmatig geschakeld kan worden. Kom, we gaan rijden!

Motor en bak zijn een dynamisch duo

Net als alle andere Suzuki’s vergt de Swift geen gewenning, het is een echte allemansvriend, maar aan de afstelling van de vering en demping merk je al redelijk snel dat de Swift meer in zijn mars heeft. Het rem- en stuurgevoel bieden veel vertrouwen. Ook in de Swift schakelt de Aisin zestraps automaat voorbeeldig, motor en versnellingsbak zijn heel goed op elkaar afgestemd. De bak is een conventionele automaat met koppelomvormer, maar in de praktijk schakelt de bak net zo als een transmissie met dubbele koppeling. De koppelomvormer wordt vooral gebruikt om de opspoeltijd van het turbootje te ondervangen. Als de BoosterJet weinig toeren maakt omwille van het verbruik, dan zal de bak niet terugschakelen zodra de bestuurder (plotseling) gas geeft. De lock-up opent en de koppelomvormer laat de motor iets meer toeren maken, waardoor deze snel koppel begint te leveren. Pas op snelwegtempo zal de bak eerder terugschakelen als de bestuurder daar met het gaspedaal om vraagt.

Een pluspunt is de snelle reactietijd van de versnellingsbak als de schakelflippers gebruikt worden. Ik ben van menig dat een goede automaat geen handmatige interventie nodig heeft, en dat is ook bij de Swift het geval. Maar de Swift reageert zo goed op de schakelcommando’s van de flippers, dat deze een wezenlijk aanvulling vormen. Zeker als je op een bochtig tracé terecht komt, dan kun je heerlijk schakelen tijdens het betere bochtenwerk.

Truly a swift car

Want bochten rijden, dat doet de Swift als de beste: het is nog altijd een echte rijdersauto en hij is nog beter dan de vorige Swift! Overall is het onderstel wat stugger dan zijn voorganger, maar ondanks dat en zijn relatief korte wielbasis, biedt de Swift een puik comfort, ook op de lange afstand. Het leukste is echter het toeren over dijkjes, binnenwegen en bergroutes. Binnen het wettelijk toelaatbare biedt de Swift daar ontzettend veel rijplezier, maar de 1.0 BoosterJet trekt er zo enthousiast aan dat je op binnenwegen moeiteloos doorschiet naar de 130 kilometer per uur. Het stuurgevoel en de –overbrenging bieden veel nauwkeurigheid, hierdoor kun je de Swift keer op keer moeiteloos in bochten plaatsen. Remmend koppel roep je op door een tandje (of twee) terug te schakelen en vervolgens spurt je de bocht weer uit met een licht trapje op het gaspedaal. Bij opeenvolgende bochten en iets meer snelheid dan toegestaan merk je hoe goed de balans in het onderstel is. Dat maakt de Swift tot een speelse, voorspelbare maar ook veilige auto.

Zeer volwassen veiligheidssystemen

Over veilig gesproken: de Stijl-uitvoeringen worden uitgerust met Radar Brake Support en adaptieve cruise control. Twee zaken die nog geen gemeengoed zijn in dit segment. Over de werking van de adaptieve cruise control ben ik erg te spreken. Het systeem werkt mooi vloeiend en voert geen harde remacties uit als er plotseling een auto voor de Swift opduikt, bijvoorbeeld door te kort invoegen. Ook bij het naderen van een langzamere voorligger bouwt de Swift geleidelijk zijn snelheid af: eerst gas los en dan bijremmen, als dat nodig is. Zoals we allemaal weten is de minimale volgafstand 2 seconden, voor veel bestuurders is dat gevoelsmatig een lange afstand. Suzuki heeft de minimale volgafstand van de cruise control afgeregeld op 1,8 seconden. En in de praktijk is dat een prettige afstand. Doordat de elektronica een aanzienlijk kortere reactietijd heeft dan een menselijke bestuurder, laat dit voldoende remvermogen en remweg. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik een iets langere volgafstand prettiger vind, omdat de cruise control dan meer ruimte heeft om vloeiende snelheidsaanpassingen te maken.

Suzuki Swift: van alle markten thuis

Over tot de conclusie. Laat ik beginnen met de overall indruk van de Swift 1.0 BoosterJet automaat. Het is werkelijk een knap wagentje geworden dat veel ruimte en rijplezier biedt. Voor kleine kinderen die in zitjes vervoerd worden, biedt de achterbank riant ruimte, maar het uitzicht naar buiten is voor hen beperkt. In dat geval ben je met de Baleno beter uit. Is gezinsuitbreiding niet aan de orde, en wil je een veilige, moderne auto die veel rijplezier biedt? Dan is de Swift jouw auto. Met de automaat kun je zorgeloos, comfortabel en zuinig rijden. 5,5 liter per 100 kilometer is goed te doen, en zuiniger ook wel. Heb je af en toe last van een geÏnspireerde rijstijl? Dan biedt de 1.0 BoosterJet je heel veel rijplezier, ik heb het sterke vermoeden dat de BoosterJet meer vermogen levert dan de opgegeven 112 pk. Iets dat de collega’s van AutoWeek al eerder aangetoond hebben. De Swift maakt zijn naam waar, maar hij verdient meer bekendheid als best kept secret onder de rijdersautootjes.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *