Test Mazda2 – Rightsizing en rijplezier

Mazda2_12015 is voor Mazda bij voorbaat al een jaar om met plezier op terug te kijken. De CX-5 en de 6 zijn na een grondige opfrisbeurt helemaal klaar om de concurrentie weerwoord te bieden, de CX-3 maakt binnenkort zijn opwachting in een booming marktsegment, de spiksplinternieuwe MX-5 is zich aan het warmrijden, en de kakelverse Mazda2 staat net in de Mazda-showrooms. Dat maakt de Mazda3, die nog maar anderhalf jaar op de markt is, min of meer tot de oudgediende in het huidige modellengamma. In vergelijkende tests wordt inmiddels duidelijk dat downsizing niet zaligmakend is, want de SkyActiv-G en –D halen prachtige verbruiksscores in combinatie met een prettig motorkarakter. Rightsizing en rijplezier staan voorop bij Mazda. Reden dat ik uitgekeken heb naar een week rijden met de nieuwe Mazda2. Hij stelt niet teleur…

Mét sportief randje

De SkyActiv-filosofie van Mazda is in elk technisch aspect van elke nieuwe Mazda terug te vinden, de motoren, versnellingsbakken, chassis, onderstel: SkyActiv is het toverwoord. Uiteindelijk doel van dit alles is het verkrijgen van Jinba Ittai, een Japanse metafoor voor de eenheid van man en paard, of in dit geval: Carnold en de Mazda2. De vorige Mazda2 had een uitgesproken sportief karakter, met name op het gebied van onderstelafstemming. Vooraf koesterde ik de hoop dat dit niet te veel verdund zou zijn ten faveure van een meer allround rijkarakter. Gelukkig is er hoop: want Mazda weet hoe ze fijne onderstellen moeten bouwen en is prima in staat om het nuttige (comfort op de lange afstand) en het aangename (puike wegligging en een fijne stuurinrichting) te combineren. De testauto is een SkyActiv-G 90 in GT-M trim, oftewel de middelste vermogensvariant onder de benzinemotoren (er zijn nog een 75pk en een 115pk versie) in de meest luxe uitvoering. In de testauto is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.

Mazda2_3

Evolutie en revolutie

Ik trappel om te gaan rijden, maar ik moet eerst de lijnen van de nieuwe 2 op me laten inwerken. Dat komt vooral door de prachtige Soul Red lak die elke euro van de meerprijs van €745 waard is. De flanken van de 2 hebben veel welvingen, maar nergens too much. In GT-M trim staat de 2 op 16 inch lichtmetaal, naar mijn persoonlijke mening precies de goeie maat omdat het ruimte voor een wat hogere bandwang laat, hetgeen het afrolcomfort ten goede komt. Als je de 2 en profil bekijkt, valt op dat hij een behoorlijk lange neus heeft, de A-stijl staat optisch verder naar achter dan in deze klasse gebruikelijk is. Opvallend zijn de overeenkomsten met de vorige Mazda2, het ontwerp van de nieuweling is geen drastische breuk met zijn voorganger.

Mazda2_14

Binnenin is er echter weinig dat aan de uitgaande Mazda2 doet denken, het cleane ontwerp van het dashboard leunt sterk op dat van de Mazda3. In de GT-M zijn de stoelen voorzien van een rode baan en rode stiksels in de bekleding op het dashboard als je voor stoffen bekleding kiest. Voor €750 voorziet Mazda de stoelen en het dashboard van een crèmekleurige lederlook bekleding. De stoelen zijn behoorlijk stevig, zeker iets om tijdens een proefrit goed te testen. In de GT-M is het dashboard voorzien van een centrale toerenteller, de lagere uitrustingsniveaus hebben daar de snelheidsmeter en een digitale toerenteller. Bij het instappen krijg je zin om een lekker stuk te gaan sturen: de knoppen, hendels en interfaces (instrumenten en het centrale beeldscherm) zijn zo ingesteld dat ze snel en eenvoudig te bedienen zijn en dat ze zo weinig mogelijk afleiden. Hulde.

 Zoals alleen Japanners dat kunnen

De eerste 100 meter in de Mazda2 zijn voldoende om de koppeling en versnellingsbak op waarde te schatten; op en top Japans, en daar word ik erg blij van. De koppeling is prettig licht en heeft een duidelijk aangrijppunt, en de versnellingsbak schakelt licht, precies en heeft een prettig mechanisch gevoel. Kortom: het schakelen is een genot. De besturing kwam aanvankelijk iets te sterk bekrachtigd op me over, alsof de stuurinrichting afgestemd was op stadsverkeer waarbij je veel stuurt en manoeuvreert. Die scepsis verdween bij het oprijden van de snelweg via een 180 graden bocht. De besturing is weliswaar licht, maar hemeltjelief, wat is de Mazda2 goed te plaatsen in een bocht!

Mazda2_7

Als je de snelheid in een dergelijke bocht opvoert, voel je de laterale krachten op je lichaam toenemen, maar de Mazda2 blijft stoïcijns onder de dwarskrachten. De carrosserie helt amper over en de auto blijft rustig op koers, zonder dat je telkens kleine stuurcorrecties moet maken. Om kort te gaan: de Mazda2 is een van de fijnst sturende B-segmenters van dit moment, misschien zelfs de beste. Deze fijne wegligging in de bochten komt voor een deel op het conto van de stevige vering, maar tegelijkertijd is Mazda er in geslaagd om het rijcomfort op de lange afstand te verbeteren. Tijdens de eerste testdag krijgt de Mazda2 200 snelwegkilometers voor zijn kiezen. Daarbij vallen twee zaken op: in de eerste plaats de rust in het onderstel en in de tweede plaats hoe ontzettend stil de banden en de ophanging zijn. Gemene dwarsrichels en grote beschadigingen in het asfalt worden effectief gladgestreken, bijvoorbeeld op overgangen in het wegdek bij viaducten en bruggen. Je verwacht min of meer een ‘bonk’ te voelen en te horen, maar dat blijft in de nieuwe Mazda2 volledig achterwege. En dat is een bijzondere ervaring in een auto van dit formaat.

Soepele motor, laag verbruik

De SkyActiv-G 1.5 is leverbaar in drie vermogensvarianten; 75, 90 en 115 pk. Voor deze test is gekozen voor de 90 pk versie omdat Mazda verwacht dat dit de meest gekozen motorisering voor de Mazda2 wordt. Als je geïnspireerd raakt door de capaciteiten van het onderstel, dan moet je voor de 115 pk versie gaan, maar tijdens de testweek heb ik me op geen enkele wijze gestoord aan de SkyActiv-G 90. Integendeel, wat is dit een fijne motor, je vraagt je af wanneer bij het grote publiek en de concurrerende fabrikanten het inzicht komt dat downsizing niet je van het is. De 1.496 cc grote viercilinder gebruikt zijn fysieke overwicht om tot dezelfde prestaties te komen als de kleinere concurrenten met een cilinder minder. Rightsizing noemt Mazda dat, en terecht. Er zijn twee belangrijke redenen om voor een SkyActiv-G te kiezen: in de eerste plaats haalt het blok prachtige verbruikswaarden, je rijdt moeiteloos 1:17. In de tweede plaats heeft dit motorblok een prachtige laufkultur. Bij stationair toerental loopt de motor trillingsvrij en is vreselijk stil. Bij de verkeerslichten heb ik meermalen gedacht dat het start-stop systeem actief was, maar ondertussen draaide de motor gewoon.

Mazda_2_Motor

De vermogensopbouw van de SkyActiv-G 90 is mooi lineair, de lowdown grunt van een turbomotor ontbreekt, maar met een sterk ondervierkante boring / slag verhouding (74,5 * 85,8 mm) is het blok onderin het toerengebied sterk en bovenal soepel. Vanaf 2.500 toeren is het blok helemaal in vorm en gaat het vlot richting het rode gebied, zonder daarbij amechtig te klinken, zonder trillingen.

i-Activsense: nuttig, prettig, veilig

De testauto is voorzien van i-Activsense, een pakket veiligheidssystemen die in de praktijk erg fijn werken en bovenal nuttig zijn. Een fietser die tegen het verkeer inreed en voor de Mazda2 overstak, zag zijn fiets en vege lijf gered door de Smart City Brake die een remingreep uitvoerde. Gelukkig kon er een excuserend gebaar van af. De dodehoek-detectie heeft tijdens het achteruitrijden goede diensten bewezen. Door de vorm van de C-stijl is de overzichtelijkheid bij het achteruitrijden niet optimaal, maar de sensoren van de dodehoek zijn dan alert op kruisend en naderend verkeer. Een slimme en effectieve manier om naderend onheil tijdig te signaleren. Tot slot nog de Active Driving Display, een head-up display boven het instrumentencluster die vooral bij het gebruik van de navigatie erg prettig is. Met duidelijke symbolen worden navigatie-instructies gegeven, zodat je niet naar het centrale display hoeft te kijken en waarmee je niet afhankelijk bent van de gesproken instructies. Een zeer welkome en zinvolle aanvulling, vooral wanneer je vaak het navigatiesysteem gebruikt.

Mazda2_12

Anders door jezelf te zijn

Dat is het credo van de Mazda2 en daarmee slaat Mazda de spijker op zijn kop. Waar andere (lees: Europese) merken zich uitputten in het bedenken van nieuwe technieken en oplossingen, heeft Mazda zich bekwaamd in het verfijnen van bestaande technieken. Zo word en blijf je meester in je vak, en de nieuwe Mazda2 is daarvan een goed voorbeeld. Deze auto laat zien dat Mazda de kunst van autobouwen  perfect beheerst. Rightsizing en rijplezier, en daarmee slaat Mazda de spijker op zijn kop!

Mazda2_1
13 item(s) « 1 van 13 »

 

4 thoughts on “Test Mazda2 – Rightsizing en rijplezier

  1. Pingback: Meer nieuws over de Suzuki Baleno

  2. Pingback: Rijtest Mazda CX-3 SkyLease GT

  3. Pingback: Test Mazda6 SkyActiv-D 175 GT-M - Het grote genieten - Carnold.nl

  4. Pingback: Rijtest Nissan Micra IG-T 90 - De Micra is herboren - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *