Rijtest Nissan Ariya
16 november 2022Met de eerste generatie Leaf heeft Nissan wereldwijd belangrijk pionierswerk voor elektrische auto’s verricht, maar toen de tweede generatie op de markt verscheen hadden andere merken al zoveel EV-momentum dat dit model sneller dan gedacht werd ingehaald. Een kwestie van remmende voorsprong? Ja en nee, want in vergelijking met andere fabrikanten heeft Nissan veel meer ervaring opgedaan met de productie van elektrische auto’s en die kennis vormde de basis voor het oprichten van EV36Zero. Dat is de nieuwe productiefaciliteit in Sunderland waar alle elektrische Nissans worden gebouwd. De Ariya is de eerste van een groot modeloffensief, Nissan heeft nog 14 volledig elektrische modellen aangekondigd. Maar eerst nemen we de Ariya onder de loep, en dat is een auto die in meerdere opzichten flink verrast.
Onopvallend chique, verrassend ruim
De Juke en Qashqai zijn verrassend goede auto’s zo bleek uit de recente tests, reden om ook met spanning uit te kijken naar een weekje rijden in de nieuwe Ariya. Wat er zo verrassend aan de eerder genoemde Nissans was? De Juke bleek een fijn rijdersautootje te zijn met een mooi afgewerkt interieur, en de Qashqai verraste eveneens met zijn interieurafwerking en prettig werkende rijhulpsystemen. Nissan profileert zich minder nadrukkelijk als andere merken doen, je kunt het merk zien als fabrikant van verstandige, no-nonsense auto’s. Wellicht dat juist daardoor de kwaliteiten als hoogwaardige afwerking, goede ergonomie en riante uitrusting meer opvallen. De Ariya past wat dat betreft goed in het rijtje. Met een lengte van 4,59 meter en een hoogte van 1,66 meter mag je een ruime auto verwachten, maar de Ariya overtreft die verwachting. Het interieur is dankzij het cab forward ontwerp en de vlakke wagenvloer enorm ruim. Er is geen verbinding tussen het dashboard en de (elektrisch verschuifbare) middenconsole waardoor er voorin een huiskamer-gevoel ontstaat. De deurpanelen zijn vrij vlak waardoor er ook in de breedte enorm veel ruimte overblijft. Ook voor de achterste inzittenden geldt dat zij veel bewegingsruimte hebben: die been- en hoofdruimte is zeer riant. De zitting van de achterbank is lang en heeft, net als de rugleuning, een prettige zithoek. Uiteraard is ook de kofferbak ruim, boven de dubbele laadvloer heb je al 470 liter bagageruimte, met de achterbank in zijn normale positie.
Het dashboard bestaat uit één optische eenheid die aan de onderzijde vanaf kniehoogte wegloopt naar het schutbord, dit zorgt voor veel beweegruimte voor je benen, zelfs met de voorstoelen in de voorste stand. De onderste rand bestaat uit een kunststof paneel dat door een houtnerf behoorlijk hoogwaardig oogt. In dit paneel zijn de aanraakknoppen voor de climate control opgenomen. Door de haptische feedback (net als de trilmotor in een smartphone) voelt het alsof je een fysieke knop indrukt bij het bedienen. Ter hoogte van de linkerknie heeft Nissan conventionele knoppen aangebracht waarmee je een aantal rijhulpsystemen direct in- of uit kunt schakelen. Denk hierbij aan de head-up display, de stuurassistent en Hold-functie. Deze knoppen getuigen van goed inzicht in de gemiddelde gebruiker: deze functies moet je direct kunnen bedienen in de dagelijkse praktijk, zonder tussenkomst van menu’s. Dat geldt ook voor de dimknoppen van de dashboardverlichting, Nissan heeft deze aangebracht in de linkerrand van het instrumentenpaneel. Je kunt de sterkte van de verlichting altijd direct bedienen. Het instrumentarium bestaat uit een paneel waarin twee TFT-schermen zijn ondergebracht. Het paneel met de instrumenten (snelheid, vermogen en bestuurdersinformatie) kennen we van de Qashqai: de lay-out is rustig en in één overslag te overzien. Nissan gebruikt een iets grotere corpsgrootte voor de typografie en icoontjes, en dat is voor het oog rustiger dan wat bijvoorbeeld Kia en Hyundai doen. Het rechter beeldscherm is het infotainmentscherm en is uitgevoerd als touchscreen. In de linkerrand van dit scherm worden altijd de navigatieknoppen getoond, in de onderrand is altijd een doorsteek naar de climate control opgenomen. Dat betekent wel dat je altijd het scherm moet gebruiken om de stoel-, stuur- en voorruitverwarming in te schakelen. Maar dat vergt nooit meer dan twee tikken op het beeldscherm, dus het is te overzien. Groot pluspunt van het dashboard: de centrale aan/uit en volumeknop voor de audio, een esthetische en ergonomische topper.
Twee uitvoering, riante standaarduitrusting
Net als de Qashqai geeft ook de Ariya een hoogwaardig gevoel, zeker als je naar de interieurmaterialen kijkt. De testauto is een Evolve en die wordt standaard uitgerust met Ultrasuede bekleding, dit materiaal wordt ook op de deurpanelen en het dashboard gebruikt. Het geeft het interieur een zeer hoogwaardig aanzien en het is erg prettig om aan te raken. Net als de onderste rand van het dashboard is ook de middenconsole uitgevoerd in een kunststof met een houtnerf, het is duidelijk een kunststof, maar het heeft allesbehalve een goedkoop aanzien. Integendeel, het geeft de Ariya een eigen en hoogwaardig aanzien. Al met al het interieur van de Ariya mooier afgewerkt dan van een EV6 of Ioniq 5. Overigens zijn de Advance-uitvoeringen nauwelijks kariger uitgerust, het belangrijkste verschil is dat deze uitsluitend met stoffen bekleding worden geleverd, maar een verwarmde voorruit, stoel- en stuurverwarming, elektrisch verstelbare voorstoelen, ProPilot en een warmtepomp zijn standaard aanwezig. Kijk de prijslijst er maar eens op na, het is geenszins afzien in de Advance. De extra luxe die de Evolve biedt went overigens wel snel: de uitstapfunctie van de voorstoel en het (elektrisch verstelbare) stuurwiel geven je een rijk gevoel. En het Bose-geluidssysteem klinkt opzienbarend goed, zeker in combinatie met de geringe geluidsdruk is het interieur van de Ariya een prima plek om muziek te luisteren. In de Evolve krijg je standaard een groot panormadak (dat opent en kantelt) en Adaptive Driving Beam. Vooral in de donkere tijd van het jaar zijn deze adaptieve koplampen hun geld dubbel en dwars waard, de lichtsterkte en reikwijdte is uitzonderlijk, maar ook de snelheid waarmee de lampen zich aan de omstandigheden aanpassen (meesturen in bochten, tegenliggers) is indrukwekkend.