Nissan Ariya onthuld

Nissan Ariya onthuld

10 december 2021 Uit Door Arnold

Vanochtend werd in de Amsterdamse Johan Cruijff ArenA de nieuwe Nissan Ariya officieel gepresenteerd. Nederland is het vierde land waar Nissan’s volledig elektrische SUV in de verkoop gaat, na Noorwegen, Japan en de Verenigde Staten. Carnold mocht de Ariya van dichtbij bekijken en fotograferen. Nissan heeft hooggespannen verwachtingen van de Ariya, en dat is niet onterecht.

De locatie voor de Nederlandse introductie is niet toevallig gekozen, de ArenA heeft een unieke elektriciteitsvoorziening waarin 148 accu’s van Nissan Leaf’s zijn verwerkt. Dat bijzondere feit gaat terug naar de introductie van de eerste Nissan Leaf, waarbij Nissan een statement wilde maken over het toepassingsbereik van elektrische auto’s, in het bijzonder het vermogen om huizen en gebouwen van elektriciteit te voorzien. Uiteraard is het ook een demonstratie van de betrouwbaarheid en levensduur van EV-accu’s. Overigens heeft de Leaf zich ruimschoots bewezen, inmiddels zijn er ruim 210.000 Leafs verkocht, die gezamenlijk 9,1 miljard kilometer hebben gereden, zonder enig noemenswaardige technische storing. Daarmee heeft Nissan overtuigend aangetoond dat de EV oer- en oerbetrouwbaar kan zijn.

EV offensief van Nissan: 15 nieuwe EV’s

De Ariya past in Nissan’s EV36ZERO strategie, waar eerder al een uitgebreid artikel over verscheen. De Ariya wordt in Sunderland gebouwd, en is de voorbode van een enorme reeks nieuwe elektrische en geëlektrificeerde modellen. Nissan kondigde vandaag aan met maar liefst 23 geëlektrificeerde auto’s te komen, waarvan 15 volledig elektrisch zijn.
Daarbij werden ook twee belangrijke ontwikkelingen aangekondigd, waar Nissan achter de schermen volop aan werkt: een enorme prijsreductie van lithium-ion batterijen, met maar liefst 65% prijsreductie, en de ontwikkeling van een solid-state accu. Die laatste wil Nissan in 2026 lanceren, de prijsreductie voor lithium-ion accu’s staat voor 2028 op de kalender. Nissan richt op een kostprijs van 75 dollar per kilowatuur accucapaciteit.

Over ‘lanceren’ gesproken: Nissan heeft ook de aandrijving voor een Japanse maanrobot ontwikkeld. Deze Lunar Rover van Jaxa is de vaandeldrager van Nissan’s e-4orce (zeg: e-Force) vierwielaandrijving en tractiecontrole. De e-4orce techniek vinden we ook terug in de Ariya.

Ariya: de uitvoeringen en prijzen

De Ariya is leverbaar in vier uitvoeringen, met twee accugroottes en twee aandrijflijnen. In een notedop ziet het modelaanbod er (voorlopig) zo uit: De goedkoopste versie is de Ariya Advance met 63 kWh accu voor € 47.390. Een stap hoger staat de Evolve, met 87 kWh accu en eveneens tweewielaandrijving. Voor € 61.390 staat de vierwielaangedreven Evolve in de prijslijst, gevolgd door de Performance, het topmodel met bijna 400 pk en 600 Nm koppel. Deze is uiteraard ook vierwielaangedreven en kost € 66.390.De actieradius van de 67kWh versie is 360 kilometer volgens WLTP, de tweewielaangedreven Evolve met 87 kWh accu haalt 500 kilometer.

De e-4orce vierwielaandrijving is ontwikkeld met een lichtvoetig en veilig rijgedrag als uitgangspunt. Het is niet zozeer bedoeld om alle newtonmeters veilig en constant op het wegdek te krijgen, maar vooral om de bestuurder te behangen onder alle rijomstandigheden. De torque-vectoring heeft bijzonder veel aandacht gekregen van de engineers. Exacte technische gegevens zoals gewicht waren nog niet bekend, maar reken op ruim 2.000 kilo. En elke EV kan dat gewicht niet verhullen, zeker niet in het bochtenwerk. Reden voor Nissan om het e-4orce onderstel zo te ontwikkelen dat de Ariya net zo lichtvoetig rijdt al een Micra. De vierwielaangedreven Ariya’s mogen 1.500 kilo trekken, de instapper mag 750 kilo trekken.

Dan de kennismaking met de Ariya, voor het eerst in real life. De Ariya is een flinke auto – een fullsize SUV – en daar heeft Nissan goede redenen voor: SUV zijn het grootste en nog altijd snelstgroeiende marktsegment. Het is een auto die een breed publiek aanspreekt: hij is ontzettend ruim (compleet vlakke wagenvloer), heeft een hoge instap en een enorme bagageruimte. En uiteraard brengt een dergelijk grote auto een grote wielbasis met zich mee. Binnen de wielbasis en spoorbreedte van een dergelijke SUV is het een fluitje van een cent om een 87kWh accupakket te bergen.

Het ontwerp volgt de trend van de coupé-SUV’s, en het moet gezegd: de Ariya is een elegante auto. En ook een behoorlijk ingetogen auto, Nissan is zich niet te buiten gegaan aan allerhande designvondsten en kleine ornamenten. De Ariya is groot, maar ook bescheiden. Zou je ‘m vandaag op een parkeerplaats tegenkomen, dan staat er geen drukke ‘kijk-mij-eens-heel-modern-zijn’ auto.

Het front van de Ariya is het meest markante deel van de auto, de koplampen zijn hooggeplaatst en heel rank van vorm. Nissan breekt met de trend van faux koplampen onder de motorkaprand en de hoofdverlichting naast de grille (zoals de Tucson of Juke). De vlakken tussen de luchtinlaten op de uiterste hoeken van het front en de grille zijn vrij groot. Dit is een vrij onderscheidend designkenmerk waardoor je de Ariya niet snel zult verwarren met andere modellen of merken. Een mooi detail is het verlichte embleem op de ‘grille’ – een dicht paneel met de kenmerkende Kumiko patronen.

De laadaansluiting zit op de rechter voorzijde, maar de getoonde Ariya was rechtsgestuurd, het is niet duidelijk of de laadaansluiting meeverhuist met de bestuurderspositie voor linksgestuurde modellen. De deuren van de Ariya zijn groot, de deuropeningen zijn dat ook: de instap achterin wordt niet gehinderd door de daklijn die daar zijn elegante coupé-buiging inzet. De relatief grote hoogte van de plaatdelen op de zijkant (deuren, voorscherm, achterscherm) wordt gebroken door hooglans wielkastranden en dorpelbeschermers. De Ariya staat op 19 inch lichtmetalen velgen (235/55R19) met minimale openingen voor de koeling van de remmen. Iets dat bij een EV gebruikelijk is: de aerodynamica kan hier prevaleren boven de koeling van de remmen, omdat een EV aanzienlijk meer op de motor kan remmen.

De achterzijde is een van de fraaiste delen van het ontwerp: de achterruit ligt vrij vlak, maar is ook vrij kort. De chroomlijst tussen de ruiten en het dak versterkt de coupé-lijn, maar in werkelijkheid is het kofferdeksel van de Ariya niet half zo schuin als het lijkt: het is een geslaagde optische truuk om een vrij rechte kofferbak te integreren in een coupé-design. De achterlichten zijn niet des-Nissans, althans niet volgens de designtaal van het huidige modelaanbod. Reken maar dat de smalle achterlichten en de doorlopende rode lichtlijn op meer Nissans toegepast zal worden. In elk geval op alle nieuwe EV’s.

De kofferbakopening is enorm, en dat geldt ook voor de kofferbak: als het moet kan er een dakkoffer gemonteerd worden, maar de Ariya heeft een kofferbak die groot genoeg is voor een drie maanden durende roadtrip met het gezin.

Het interieur: ruim, traditioneel en ook high-tech

Het interieur combineert high-tech met heel veel traditionele elementen. Het eerste dat opvalt is de enorme binnenruimte, vergelijkbaar met de Ioniq5. Nissan sluit (gelukkig) ook aan op de trend om brede beeldschermen te gebruiken, in plaats van de portrait-tablet opstelling van andere merken. Beide beeldschermen hebben een diagonaal van 12,3 inch en zijn uitgevoerd als HD-TFT schermen. De Ariya Performance krijgt fraaie nappalederen bekleding met suède / alcantara inzetstukken. Erg fraai (en niet goed op de foto’s te zien, excuus voor de fotokwaliteit) zijn de hoogpolige vloermatten, dit geeft een erg huiselijke sfeer aan boord.

Een leuke vondst zijn de verborgen knoppen op de middenconsole en middentunnel: dit zijn aanraaktoetsen met haptische feedback. Het pictogrammetje wordt van achteraf geprojecteerd, dus als de auto uitgeschakeld is, zie je alleen het zwarte paneel met een nerfstructuur. Zodra de Ariya gestart is, worden de pictogrammen geprojecteerd. Als je de knop aanraakt of bedient, dan voel je een klikje of een trilling. Het is een leuke gimmick, en het zorgt voor een zeer clean design. Alle knoppen voor de verwarming en het onderstel (de rijmodi) kunnen met deze knoppen bediend worden. Voor alle andere functie’s gebruikt Nissan normale knoppen, dus ook op het stuurwiel.

De voorinschrijving van de Ariya is per vandaag geopend via Nissan’s speciale pre-order website. In mei-juni 2022 zal de Ariya bij de Nederlandse Nissan-dealers staan.

13 artikel(en) « van 13 »