Nieuwe toekomst voor SsangYong
30 juni 2022Het voortbestaan van SsangYong bungelde een aantal jaren tussen hoop en vrees. De vorige eigenaar, Mahindra & Mahindra, ontwikkelde vol goede moed nieuwe motoren voor SsangYong (waaronder in de Tivoli) maar staakte kortgeleden verdere financiƫle investeringen in het merk. Toen een nieuwe overnamekandidaat zich aandiende, werd de deal afgeketst vanwege financiƫle malversaties. Het laatste nieuws is echter hoopgevend, een Zuid-Koreaans chemieconsortium heeft overnameplannen. En deze plannen zijn inmiddels goedgekeurd door de rechtbank, hiermee lijkt de redding van SsangYong aanstaande te zijn.
In Nederland worden momenteel de Tivoli, Korando, Korando e-Motion, Musso (binnenkort verschijnt de test) en Rexton mondjesmaat aan de man gebracht. De verkopen worden sterk gedrukt door de bpm-toeslag omdat SsangYong geen superzuinige motoren voor de veeleisende Europese regelgeving fabriceert. Hoewel, de nieuwe 1.2 in de Tivoli is behoorlijk zuinig, mar voor de overige modellen drukt de belastingopslag stevig op de prijs. Reden om de Korando en Rexton louter als grijs kenteken-uitvoeringen aan te bieden.
Ondanks het feit dat SsangYong een klein merk is en relatief weinig ontwikkelingsbudget heeft, staat de vernieuwingsdrang niet stil: de tweede elektrische auto is aangekondigd: de Torres. Hopelijk wordt dat model, samen met de back-up van een nieuwe eigenaar, de opmaat naar grotere verkoopaantallen. Het is SsangYong van harte gegund.