Ioniq 6 in vol ornaat

Ioniq 6 in vol ornaat

29 juni 2022 Uit Door Arnold

Je hebt het ongetwijfeld al meegekregen: de Ioniq 6 is vandaag officieel onthuld. De 6 is een heel belangrijke auto voor Hyundai, sorry Ioniq, omdat deze auto de road to succes die door de Ioniq 5 werd ingeslagen moet volgen. De Ioniq 6 heeft een wezenlijk ander design dan de 5 – Ioniqs eerste Electrified Streamliner heeft een vorm die voorgaat op de functie. De aalgladde carrosserievorm is gekozen om het rijbereik te het uiterste te verlengen, de luchtweerstandscoëfficiënt (de cW) van de Ioniq 6 bedraagt slechts 0,21. Dit komt grotendeels op het conto van de langgerekte carrosserievorm, maar ook de aflopende achterzijde met dubbele spoilers zorgen dat de luchtstroom niet aan de auto blijft ‘zuigen’. En let ook eens op de buitenspiegels: die zijn vervangen door camera’s. Wat niet zichtbaar is: de onderzijde van de auto is volledig afgedekt en de ruimte in de wielkasten is geminimaliseerd.

Hyundai heeft bewust gekozen voor deze zeer uitgesproken lijnvoering: wil je een elektrische auto efficiënt maken, dan moet je eerst en vooral de luchtweerstand aanpakken. Hyundai noemt deze designstrategie (waarbij elk model een op zichzelf staand design krijgt) de “Hyundai Look” strategie.

Er zijn overigens wel designelementen van de Ioniq 5 overgenomen: de Parametric Pixels. Over de gehele buitenzijde zijn 700 pixel-achtige elementjes aangebracht. Je ziet ze terug in de verlichting, bumpers, sensoren in het front, de luchtrooster en in het interieur. En passant introduceert ook een nieuw merklogo – de Ioniq 6 is het eerste model dat de opnieuw gestileerde ‘H’ meekrijgt.

Het instrumentarium is gebogen rondom de bestuurderspositie, het bestaat uit twee 12-inch beeldschermen waarvan het rechterscherm als touchscreen uitgevoerd is. We kennen deze layout al uit de Ioniq 5 en de nieuwe Kia’s. Om de binnenruimte te vergroten heeft Hyundai de deurpanelen zo vlak mogelijk gehouden, dit is gedaan door de knoppen op de binnenzijde van de deuren elders te positioneren. Zoals je op de foto ziet heeft de Ioniq 6 ook sfeerverlichting. Deze heeft een palet van 64 kleuren en kan ook dubbele kleuren (two-tone) uitstralen. In het stuurwiel zijn vier pixels (four dot pixels) opgenomen die volgens Hyundai voor een ‘intuïtievere interactie’ tussen de auto en bestuurder bewerkstelligt. Geen idee wat dat inhoudt, maar het maakt wel nieuwsgierig. Vooralsnog moeten we even wachten op de volledige onthulling, Hyundai heeft alvast een website met meer informatie ingericht, voor diegenen die niet kunnen wachten. Zodra er meer nieuws is, lees je het op Carnold.nl