Wereldpremière Subaru XV
8 maart 2017 Uit Door ArnoldSubaru heeft een heuse wereldprimeur op de Autosalon van Genève: de volledig spiksplinternieuwe Subaru XV. Gebaseerd op Subaru’s Global Platform, met een compleet nieuw ontwikkelde twelliter boxermotor. EyeSight is standaard op de nieuwe XV.
De huidige XV werd in 2012 gepresenteerd, de eigenzinnige crossover werd globaal een succes, al wist de Nederlandse autopers niet helemaal wat ze van de XV moesten maken. Totdat er caravantests uitgevoerd werden, en de XV – met de andere Subaru’s – iedereen zoek reed. De nieuwe XV is de tweede Subaru die volgens Subaru’s toekomstvisie (Prominence 2020 genaamd) is ontworpen en gebouwd. Voor de Europese markt heeft de nieuwe XV daarmee de primeur. Enjoyment and peace of mind zijn de kernwaarden voor alle nieuwe Subaru’s.
Dynamic X Solid
De nieuwe XV is ontworpen volgens de ‘Dynamic X Solid’ ontwerptaal van Subaru, de overeenkomsten met de Levorg en Outback zijn niet te missen, maar in het zijaanzicht is ook nog duidelijk de uitgaande XV te herkennen. Die donkere wielkastranden zijn tegenwoordig een must voor elke crossover, ware het niet dat de XV ruimschoots waar maakt wat anderen slechts beloven: presteren naast de gebaande wegen. De nieuwe XV krijgt ook nieuw ontworpen lichtmetalen wielen, en Subaru heeft twee nieuwe, frisse lakkleuren ontwikkeld: Cool grey khaki en Sunshine orange.
Interieurfoto’s hebben we helaas nog niet, maar Subaru belooft al wel dat het interieur zijn klasse overstijgt. Dat belooft wat. Als voorbeeld noemt Subaru de stoelen, die zeer veel zitcomfort bieden, en zeer hoogwaardige interieurmaterialen. Aangezien de zustermodellen niet teleur stellen, zal ook de nieuwe XV deze belofte zeker waar maken.
AWD met een extra
Uiteraard is de XV voorzien van Subaru’s Symmetrical All Wheel drive, maar voor de nieuwe XV wordt het systeem aangevuld met X-Mode. Dat helpt de bestuurder bij het rijden op slecht of nat wegdek waardoor de rijeigenschappen verbeterd worden door de bestureing, gasrespons en de remmen af te stemmen op de grip en koetsbewegingen. X-Mode omvat ook een afdaalassistent die het afdalen van steile hellingen compleet voor eigen rekening neemt.
Ingrijpend vernieuwde FB 2.0 benzinemotor
Slechts 20% van de onderdelen uit de bestaande FB motor vinden we terug in de volledig vernieuwde 2.0 FB boxermotor. De nieuwe FB is direct ingespoten, en weegt 12 kilo minder. Dit resulteert in meer vermogen en een lager brandstofverbruik. Ook de Lineartronic automaat is onder handen genomen, het schakelbereik tussen de laagste en de hoogste overbrenging is nu 1:7.03, dat was 1:6,28. Ook de versnellingsbak verloor gewicht: bijna 8 kilo. Net als de bestaande Lineartronics kan er handmatig geschakeld worden, het resultaat van de doorontwikkeling is af te lezen aan snellere acceleraties en een lager brandstofverbruik.
Zodra er meer nieuws binnen komt over de Subaru XV wordt dit bericht aangevuld.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)