Test Subaru Levorg – Een welkome nieuwkomer

Subaru_Levorg_1Onder piloten is het een bekende uitspraak: “If it looks well, it flies well”. Als het er goed uitziet, zal het ook wel goed presteren. Wat dat betreft heeft de Subaru Levorg (spreek uit: Lie-Forgk), zijn looks zeker mee, maar om eventuele hooggespannen verwachtingen te temperen benadrukt Dick de PR-man dat we geen WRX STi mogen verwachten. Toch stelt Subaru ons in de gelegenheid om de Levorg niet alleen op de openbare weg, maar ook op het circuit te proberen. Het is inderdaad geen WRX STi, maar de verwantschap is veel nauwer dan je denkt. De Subaru Levorg heeft kwaliteiten die de fanschare wel eens behoorlijk kan uitbreiden. Want de Levorg is beslist geen schaap in wolfskleren, waarde stuurmannen en stuurvrouwen.

15 item(s) « 1 van 2 »

Non-pretentieus

Subaru_Levorg_3Subaru is van oudsher behoorlijk non-pretentieus en zeer consequent in het uitdragen van de merkwaarden. In dat licht beschouwd klinken de woorden ‘Revolutionaire Sportstourer’ een beetje pretentieus, maar tijdens de perspresentatie worden ze zonder schroom uitgesproken. De intelligente Symmetrical All Wheel Drive is uiteraard aanwezig, en onder de motorkap ligt het belangrijkste wapenfeit van de Levorg: de splinternieuwe 1.6 Turbo boxer. Die meet 1.599 cc en levert 170 pk tussen 4.800 en 5.600 toeren. Dit blok heeft een prachtig mooie koppelkromme: vanaf 1.800 tot en met 4.800 toeren is de koppelkromme zo vlak als de Tafelberg: 250 Newtonmeter constant. In de Levorg is deze motor altijd gekoppeld aan een Lineartronic CVT. Deze automaat is speciaal afgestemd op de Europese automobilist, hij heeft een aantal vaste overbrengingsverhoudingen waarbij ‘opgeschakeld’ wordt naar een andere virtuele versnelling. Met andere woorden: hij gedraagt zich als een gerobotiseerde handbak. Rationeel technisch gezien is de continu variabele transmissie de ideale versnellingsbak, maar onder het grote publiek zijn met name de (achterhaalde) nadelige eigenschappen terecht. Subaru heeft die nadelen (zoals meer Japanse fabrikanten) volledig weg ge-engineerd. Sterker nog: deze bak is bijzonder op zijn plek in een rijdersauto. Want dat is precies wat de Levorg is.

Meer Impreza dan Legacy

We rijden eerst een route op de openbare weg voordat we het circuit op gaan. Bij het instappen krijg je meteen het gevoel in een echte rijdersauto te zitten, net als bij de BRZ of een Nissan 370Z. De stoelen kun je met recht ‘sportstoelen’ noemen, ruim instelbaar, met diepe zittingen en stevige wangen. Je bovenbenen en rug worden zeer goed ondersteund waardoor je er goed lange afstanden mee kunt afleggen. Het stuurwiel heeft een prettig kleine diameter en een dikke rand. Met name het verstelbereik in de diepte is bijzonder goed, je kunt het stuurwiel lekker naar je toe halen. De rest van het interieur komt in grote lijnen overeen met de WRX STi. Dat is niet verwonderlijk, want tot de C-stijl is de Levorg gelijk aan zijn sedanbroer. Opmerkelijk genoeg is de WRX een Impreza, en is de Levorg de opvolger van diens grote broer, de Legacy. Vandaar ook zijn naam: LEgacy reVOlution touRinG. Toegegeven, de samentrekking is niet helemaal logisch, maar wel een duidelijke verwijzing naar de Legacy.

Subaru_Levorg_15Het interieur van de GT-S premium is met zorg afgewerkt, de vele blauwe stiknaden contrasteren mooi met het sportieve zwarte interieur. Bovenop het dashboard bevindt zich het display waarop zeer uitgebreide informatie over de motor en aandrijflijn wordt getoond. Olietemperatuur, Turbodruk, verdeling van de aandrijfkrachten, alles wat dit display in de WRX STi laat zien, wordt ook in de Levorg getoond. Voor het overige is de ergonomie dik in orde, de plaatsing van de knoppen en de bediening laat niets te raden over. Hoewel de Levorg een relatief diepe zit- en stuurpositie heeft, is het uitzicht naar buiten opvallend goed. De raamlijn is niet overdreven hoog, en bovendien is de zijruit voorzien van een klein ruitje waardoor je goed zicht langs de spiegels hebt. Lovenswaardig is de ranke A-stijl, het uitzicht bij het naderen van rotondes en kruisingen is uitmuntend.

Subaru_Levorg_9Stille aandrijflijn, stevige besturing

Tijdens de route op de openbare weg maakt de Levorg indruk door de rust in de aandrijving: de Lineartronic houdt het toerental binnen de perken waardoor het stil aan boord is. De motor draait compleet trillingsvrij en van het boxergeluid hoor je helaas maar weinig. De afstemming van vering en demping is lekker allround, met een nadruk op de stevige vering die veel rust in de carrosserie houdt. Over de afstemming van de stuurinrichting kan ik kort zijn: die is goed. Heel erg goed. De bekrachtiging is niet te stevig waardoor de Levorg met een stevige touch stuurt, net als een Infiniti G of een 370Z. De overbrenging van de stuurinrichting is prachtig, of beter gezegd: perfect gekozen. Als je kijktechniek goed is, stuur je automatisch de perfecte lijn. Dit is voor een niet-sportauto wel een heel goede stuurinrichting.

Subaru_Levorg_10Net als de WRX STi is de Subaru Levorg uitgerust met de Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) schakelaar op het stuurwiel. Deze heeft twee standen: Normaal en Sport, de eerste stand is prettig voor het dagelijks verkeer: de motor reageert soepel en de versnellingsbak kiest voor een lange overbrengingsverhouding. In de Sport-stand verandert de Levorg: de motor reageert zeer alert op het gaspedaal en de Lineartronic laat ‘m meer toeren maken. En toeren maken doet de FB 16 DIT met groot plezier, hij gaat volledig trillingsvrij naar het rode gebied. Een zalige motor die qua vermogen ruimschoots voldoet in het dagelijkse verkeer.

Subaru_Levorg_13Ruim voldoende ruimte

Net als bij de WRX STi is de zitpositie op de achterbank goed, de rugleuning is instelbaar en de zitting is behoorlijk lang. Achterin zit je relatief diep ten opzichte van de voorpassagiers, iets dat Subaru bewust heeft gedaan om hoofdruimte onder de aflopende daklijn te creëren. Voor de modale achterbankpassagier is de Levorg achterin ruim zat, je kunt het daar honderden kilometers lang uithouden. Dat ook de bagageruimte voldoende bemeten is, zal niemand verbazen. Normaalgesproken is het laadvolume 522 liter, met neergeklapte achterbank is dit 1446 liter.

Subaru_Levorg_5Value for money – riante uitrusting

De testauto is een GT-S Premium die voor € 39.995 in de prijslijst staat, daarnaast is er nog de GT Comfort, die € 34.995 kost. Daarmee is de Subaru Levorg niet de scherpste aanbieding als je naar de vanafprijs kijkt, maar dat verandert als je de standaarduitrusting mee calculeert: gescheiden klimaatregeling, led-koplampen met grootlichtassistent, dodehoek detectie, achteruitrijdcamera, regen- en lichtsensor, stoelverwarming en keyless entry. Noemenswaardig is de achteruitrijdradar die waakt voor naderend onheil bij het achteruitrijden. Deze radar signaleert ook kruisend verkeer en passerende mensen. Bijzonder nuttig als je noodgedwongen achteruit moet uitparkeren. Voor de meerprijs van 5 mille krijgt de GT-S Premium 18 inch lichtmetalen velgen (GT Comfort: 17 inch), een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, lederen bekleding, sportstoelen, een glazen schuifdak en navigatie.

Subaru_Levorg_3Bovengemiddelde rijeigenschappen, veel mechanische grip

Na de roadtest mogen we het circuit op, zowel voor een aantal snelle ronden, en om een aantal proeven te doen. Als de rijprestaties van de Levorg op de weg al niet overtuigen, dan doen ze dat op het circuit wel. Een slalom door een bocht en een uitwijkproef op droge ondergrond tonen eens te meer aan dat vierwielaandrijving een grote meerwaarde biedt. Met name bij snel gereden bochten waarbij de motor zijn volle vermogen levert krijgt de Levorg eenvoudig het vermogen aan de grond. Zelfs bij relatief lage snelheden (onder de 80 kilometer per uur) zorgt het Symmetrical All Wheel Drive voor een goed controleerbare auto bij een uitwijkmanoeuvre. Het meergewicht van het aandrijfsysteem hindert de wegligging en prestaties op geen enkele manier, en bovendien doet het lage zwaartepunt van de boxermotor een flinke duit in het zakje. Na een verkennend rondje op het circuit van de Politieacademie mag het gas erop. De Levorg laat relatief hoge bochtsnelheden toe en kan vroeg op het gas. Nog voordat we de apex aantikken gaat het gas er vol op. De boxer zingt van plezier bij 5.500 toeren en zonder enige vorm van protest schiet hij de bocht uit. Voor het circuit is het vermogen aan de krappe kant, maar dankzij de Lineartronic is het vermogen sneller voorhanden dan bij een handbak. Maar wat het meeste opvalt bij het circuitrijden is de enorme mechanische grip die de auto heeft. De verwantschap met de WRX STi laat zich op het circuit duidelijk zien. En eerlijk gezegd heb ik daar met de Levorg minstens zo prettig gereden als met de WRX STi.

Subaru_Levorg_2Daarmee komen we ook bij de pluspunten van de Subaru Levorg: het is een zeer gebruiksvriendelijke auto waarmee je in alle rust door het dagelijks verkeer kunt bewegen. Zet de SI-selector in I, dan is het een gemoedelijke gezinmobiel met een enorme passieve veiligheid. Maar mocht je verzeild raken op een mooie stuurmansweg, dan prijs je jezelf gelukkig met de rijkwaliteiten van de Levorg. Zet ‘m in ‘S’ en je hebt een hele fijne rijdersauto. Dus als je droomt van een BRZ en WRX STi en word je tegengehouden door geldgebrek of praktische overwegingen, dan is de Levorg de auto die je moet hebben.

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Test Subaru Levorg – Een welkome nieuwkomer

  1. Pingback: Subaru blinkt uit in eerlijk brandstofverbruik - Carnold.nl

  2. Pingback: De Subaru boxer is 50 jaar! - Carnold.nl

  3. Pingback: Wereldpremière Subaru XV - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *