Test Subaru Outback 2.5 Premium – Grote klasse

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_3We kennen allemaal wel iemand die graag praat over zijn/haar prestaties, maar waarvan nooit iemand getuige is geweest. Je hebt ook mensen waar je niet van verwacht dat ze ooit een grote daad hebben verricht, simpelweg omdat ze er nooit over praten. Maar als het er op aan komt, aarzelen ze geen moment en springen meteen in de bres om een ander te helpen. Er zijn ook autofabrikanten die je aan de hand van deze beide analogieën kunt karakteriseren. De een geeft hoog op over de techniek en de prestaties, terwijl de ander wat minder ruchtbaarheid geeft aan het prestatiepotentieel. Subaru is zo’n merk dat niet doet aan mannetjesmakerij, maar liever zijn tijd spendeert aan het bouwen van hele goede auto’s, en zich bekommert aan de veiligheid en het welzijn van de bestuurder en diens passagiers. En ondertussen maakt een Subaru waar wat anderen slechts beloven. Dat blijkt wel uit de test van de nieuwe Subaru Outback 2.5 Lineartronic.

Meer dan boxer en AWD

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_8De vaste merkwaarden van Subaru kennen de meeste autoliefhebbers wel: vierwielaandrijving en een boxermotor. Maar er zijn meer zaken waarmee Subaru zich onderscheid van andere autofabrikanten, en dat zijn juist de dingen die je pas merkt als je met een Subaru rijdt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel Subaru-rijder zo trouw zijn aan het merk: de kleine dingen die het doen, en die je gaat missen als je ze niet meer hebt. De nieuwe Subaru Outback verscheen vorig jaar op de Europese markt en heeft over belangstelling niet te klagen. Op de Amerikaanse markt ligt dat iets anders: daar brak Subaru vorig jaar alle verkooprecords, en momenteel liggen de verkopen daar ook weer op recordkoers, vooral door de komst van de nieuwe Outback. De Outback is een flinke auto, hij is met zijn 4,81 meter duidelijk een maatje groter dan de overige modellen in het D-segment. Dat merk je vooral in het interieur, en in het bijzonder op de achterbank: de beenruimte voor de achterste passagiers is erg riant, en ook in de breedte is de achterbank erg ruim. De rugleuning van de achterbank is bovendien verstelbaar waardoor je zeer comfortabel kunt zitten. Achter de achterbank bevindt zich een kofferruimte die bijna minimaal 559 liter en maximaal 1848 liter aan bagage slikt.

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_13Overzichtelijkheid voorop

De breedte van 1,84 merk je ook als je voorin zit, daar is de Outback buitengewoon ruim. Opvallend is dat Subaru zeer vlakke deurpanelen toepast, hierdoor is extra ruimte in de breedte gecreëerd. Zeker als passagier voorin heb je een uitermate ruime zit. Wat me gelijk opviel was de goede overzichtelijkheid van de carrosserie, de raamlijn is niet modieus hoog, maar heeft een normale hoogte ten opzichte van je schouder waardoor het uitzicht naar buiten opvallend goed is. De voorportieren hebben een extra raampje bij de spiegels, en de A-stijlen zijn opvallend rank. Dit alles draagt enorm bij aan het overzicht, in het dagelijks verkeer is dit enorm prettig, zeker in stedelijk verkeer met fietsers en voetganger. Het is aan alles te merken dat dit een belangrijk aandachtspunt was voor de ontwerpers. Het zicht naar achteren is uitstekend dankzij de grote en goed gepositioneerde buitenspiegels. Deze zijn duidelijk ontworpen door mensen die regelmatig met een grote aanhanger / caravan rijden.

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_1Doordacht interieur

De ontwerpers van Subaru hebben veel zorg besteed aan het interieur van de Outback, de gebruikte materialen zijn hoogwaardig en waar nodig berekend op intensief gebruik. Denk hierbij aan de deurpanelen, instaplijsten en de materialen in de voetenruimte. Je kunt met een gerust hart met je modderlaarzen instappen. De materialen zijn berekend op vuil en zijn gemakkelijk schoon te maken. Alle bedieningselementen die je dagelijks bedient voelen uitermate solide aan. De druktoetsen van de ventilatie zijn solide en bestand tegen zeer intensief gebruik. Bovendien hoef je in een Subaru niet bang te zijn voor loslatende softlack op je knopjes. Wat ik persoonlijk erg prettig vind, is het gebruikte leer op het stuurwiel: Subaru gebruikt daarvoor een leersoort met een iets grovere nerf dan gebruikelijk, hierdoor ligt het steviger en prettiger in de hand.

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_11De stoelen verdienen een aparte vermelding, en wel om twee redenen: in de eerste plaats vanwege hun formaat. De stoelen zijn ruim gedimensioneerd, lijf en leden van lange mensen worden zeer goed ondersteund door de lange rugleuning en de diepe zitting. De zijdelingse ondersteuning van onderrug en de schouders is erg goed. In de tweede plaats vallen de stoelen op door het zitcomfort, de zit is niet te hard, en ook niet te zacht. Subaru heeft hierin een mooie afweging gevonden. De bestuurdersstoel is standaard elektrisch verstelbaar in liefst acht richtingen. In de Premium uitvoering is ook de passagiersstoel volledig elektrisch instelbaar. Stoelverwarming is standaard op de Outback.

Veel knopjes, intuïtieve bediening

Het stuurwiel van de Outback is voorzien van een flinke hoeveelheid knoppen, je zou niet verwachten dat je die binnen een week allemaal blindelings kunt vinden. Toch valt het in de praktijk reuze mee, als je eenmaal de juiste setting hebt gevonden voor de adaptieve cruisecontrol, dan is er weinig noodzaak om de knoppen op het stuur regelmatig te bedienen. De Outback is namelijk een auto die weinig aandacht van zijn bestuurder vraagt. Als de radio, ventilatie en de zitpositie eenmaal ingesteld zijn, dan kun je jezelf volledig focussen op het autorijden. Het StarLink systeem neemt een prominente plaats op de middenconsole in. Dit infotainmentsysteem biedt een razendsnelle navigatie en een fijne DAB+ radio, in de Premium-uitvoering heeft het audiosysteem een Harman Kardon versterker met 12 speakers. Het Starlink systeem werkt logisch en snel en draag mede dankzij de hoge resolutie van het beeldscherm bij aan het hoogwaardige gevoel dat de Outback geeft.

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_14EyeSight is bijna perfect

De Subaru Outback is standaard voorzien van Subaru’s EyeSight systeem dat met een stereocamera werkt. De beide camera’s zijn gemonteerd ter hoogte van de binnenspiegel en kunnen daadwerkelijk diepte zien. Het systeem wordt gebruikt voor de adaptieve cruisecontrol, de rijbaanassistent en botspreventie. In de praktijk werkt EyeSight nagenoeg feilloos, zeker de adaptieve cruisecontrol werkt erg goed. Ook als de cruisecontrol niet gebruikt wordt, is het systeem waakzaam. Het kijkt voordurend naar obstakels op de rijweg waarmee eventueel een aanrijding kan plaatsvinden. Als EyeSight een obstakel waarneemt, dan geeft het systeem een optisch- en een auditief signaal, en het neemt gas terug om de voertuigsnelheid te temperen. In Nederland hebben gemeenten nog wel eens de gewoonte om bloembakken op straat te plaatsen om het verkeer af te remmen. Ook die herkent EyeSight feilloos. Als je te hard op een bloembakkenchicane komt afgereden, dan kleuren de wijzerplaten op het dashboard rood, klinkt er een luid piepsignaal en de Outback remt op de motor af. Ook wanneer een voorligger plotseling afremt grijpt EyeSight in.

Tijdens de testweek had EyeSight één keer hinder van het natte wegdek en de lage zon. Door het felle tegenlicht en de weerspiegeling hadden de camera’s tijdelijk onvoldoende zicht. Op het display verschijnt dan een duidelijke waarschuwing, en ook de adaptieve cruisecontrol kun je dan niet inschakelen. Het is opvallend hoe lang en hoe goed EyeSight blijft werken onder alle weers- en lichtomstandigheden, Subaru heeft deze techniek zeer goed onder de knie. Het grote pluspunt van het EyeSight systeem is de vloeiende werking van de adaptieve cruisecontrol. De rem- en acceleratieacties zijn nooit abrupt (of het moet nodig zijn om een aanrijding te voorkomen) en je hebt er geen omkijken naar. Als er plotseling een auto invoegt tussen de Outback en de auto die gevolgd wordt, dan laat het systeem de Outback rustig de snelheid vieren totdat er weer voldoende volgafstand is. Wanneer je een voorligger met een groot snelheidsverschil nadert, bijvoorbeeld wanneer je met 130 kilometer per uur een vrachtwagen nadert, dan laat EyeSight geleidelijk het gas los en remt indien nodig bij om tot de gewenste volgafstand te komen. De adaptieve cruisecontrol van EyeSight is bijna perfect.

Onverschrokken aandrijflijn

Over de motor en de versnellingsbak kan ik kort zijn: die is stil en trillingsvrij. Daar doet Subaru’s boxermotor een flinke duit in het zakje, met zijn 175 pk krijgt hij de 1.573 kilo wegende Outback moeiteloos in beweging. De Lineartronic CVT heeft zes voorgeprogrammeerde overbrengingsverhoudingen waardoor de loeiende CVT van aleer verleden tijd is. Heel af en toe merk je dat de transmissie er 200 toeren bijpakt om rijweerstand (zoals tegenwind of een hellend vlak) te overwinnen, maar dit merk je alleen wanneer je op de toerenteller kijkt. Uiteraard heeft Carnold de Outback aan een stukje onverharde weg onderworpen. Door de riante bodemvrijheid van 20 centimeter kan de Outback door diepe gaten rijden zonder dat ‘ie met zijn buik op de grond komt te liggen.

Subaru_Outback_2.5_Lineartronic_4Het wordt pas echt leuk als je naast onverharde wegen gaat rijden, daar merk je de superioriteit van de Symmetrical All Wheel Drive. Met het grootste gemak rijdt de Outback over een zachte, natte ondergrond, ook als de onverharde weg hellend omhoog gaat. Als zou de Outback twee caravans door de berm de berg op moeten trekken, dan nog zou dat gaan lukken. Onder geen enkele omstandigheid heb ik de aandrang gehad om de Lineartronic met de schakelflippers te corrigeren. Deze transmissie is geknipt voor zijn werk, bovendien mag de Outback met 2.5 benzinemotor maar liefst 2 ton trekken.

Het zijn de kleine dingen die het doen

You don’t know what you got until you lose it– pas als het er niet meer is, merk je dat je het mist. Dit gezegde kun je ook omdraaien, want juist de vanzelfsprekende zaken aan een auto zijn merkbaar beter in een Subaru. Dat begint al met de overzichtelijkheid en de riante buitenspiegels. De achterruit- en spiegelverwarming werken veel sneller dan bij andere auto’s. De stoelen zijn een maatje groter en zitten net even beter dan in andere auto’s. De remmen zijn veel krachtiger en veel mooier te doseren dan bij de concurrenten. En natuurlijk de aandrijflijn: ook in de warme Nederlandse winters en de natte zomers kun je daar je voordeel mee doen. Of je nu caravanner bent, of wintersporter, de Outback laat je nimmer staan en brengt je overal. Sterker nog, je kunt ook met je caravan op wintersport gaan. Het Symmetrical All Wheel Drive biedt zoveel grip, dat je de caravan gewoon de skipiste op trekt. Ten opzichte van tweewielaandrijvers neemt de Outback wel iets meer brandstof, maar op jaarbasis valt dat terug te rekenen naar 200-300 euro extra kosten. Daarvoor krijg je een hoogst betrouwbare gezinsvriend voor terug die je nooit of te nimmer laat staan.

14 item(s)

3 thoughts on “Test Subaru Outback 2.5 Premium – Grote klasse

    • Maar ga NIET met deze Outback 2.5i benzine met een caravan de bergen in, want je komt dan niet zonder veel herrie (en tergend lage snelheid) boven !! Tja, geen turbo.

  1. Pingback: Vergeet de meubelroute, op naar de Subaru-dealer - Carnold.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *