
Toyota AygoX wordt hybride
2 juni 2025Het Toyota-nieuws van de laatste paar weken is overweldigend, naast de forse update van de Corolla Cross werden de bZ4X Touring en de nieuwe RAV4 geïntroduceerd. En Toyota was nog niet klaar met de introductie van nieuwe modellen, want ook voor het kleinste model in de line-up is er groot nieuws te melden. De AygoX cross wordt hybride.
Langer front
Begin volgend jaar staat de AygoX Hybrid 115 bij de dealer. Die nieuwe typebenaming geeft aan welke technische ingreep er is uitgevoerd: de Hybrid 115 die we uit de Yaris en Yaris Cross kennen is in de AygoX geschoenlepeld. De atmosferische 1.0 driecilinder wordt volledig uitgefaseerd. Hoewel de AygoX op een ingekort platform van de Yaris staat, is het monteren van de nieuwe aandrijflijn minder eenvoudig dan het wellicht lijkt. De hybride aandrijflijn is uiteraard een stuk groter dan de uitgaande 1.0 driecilinder, maar er moet ook een accupakket gemonteerd worden. Hoe heeft Toyota dat gedaan?
Om te beginnen moest de packaging van de motorruimte gewijzigd worden. Het front van de AygoX werd opnieuw ontworpen, hierdoor is er ruim 7,5 centimeter extra ruimte voor de vooras ontstaan. Het is niet alleen de grotere motor die hier een plekje krijgt, ook de radiatoren / warmtewisselaars hebben meer ruimte nodig. De nieuwe aandrijflijn levert maar liefst 44 pk meer dan de huidige eenliter motor. En hoewel de Hybrid 115 erg efficiënt is, koeling is nog steeds noodzakelijk. Vandaar dat de AygoX een volledig nieuw front kreeg – dat ook nog eens door de botsproeven geloodst moest worden.
Huub, huub, accutruuk!
Het accupakket vergde zo mogelijk nog meer creativiteit van de ingenieurs omdat de wielbasis van de AygoX beperkt is. Normaal gesproken monteert Toyota de batterijstacks in de lengte, maar in de AygoX wordt het pakket in de breedte onder de achterbank gemonteerd. De 12 volt accu heeft nu een plekje in de kofferbak, maar deze accu wordt een maatje kleiner doordat het boordnet (12 volt) door de hoogvoltageaccu gevoed wordt.
Forse vermogenswinst
We hebben de AygoX leren kennen als een fijn sturend auto waarvan het onderstel met gemak meer vermogen aan kan. Wel, dat extra vermogen (en koppel) is er nu. 115 pk in een A-segmenter is nog niet eerder vertoond, de Hyundai i10 N had in zijn hoogtijdagen 100 pk en dat was al een fijn scheurijzertje. Je zou zeggen dat de AygoX Hybrid een fijn rijdend autootje moet zijn, maar Toyota doet er meteen een schepje bovenop door een GR Sport te introduceren. En zoals je mag verwachten levert Toyota ook in dit geval geen half werk: de AygoX GR Sport krijgt een aangepast onderstel met aangepaste schokdempers, bussen in de ophanging en een aangepaste stuurinrichting. Uiteraard pakt Toyota flink uit met de styling van de GR Sport: een unieke voorbumper, bit-tone kleurstelling, de nodige GR Sport badges en natuurlijk speciale velgen.
Nieuw dashboard
Ook de ‘reguliere’ versies van de AygoX zijn opgefrist. Uiteraard werd het front niet alleen onderhuids herzien, ook de styling is aangepast. De motorkap, koplampen en voorbumper zijn volledig nieuw. De zijknipperlampen zijn nu in de spiegelbehuizingen opgenomen. Toyota heeft ook een aantal nieuwe lakkleuren geïntroduceerd: Cinnamon, Jasmine Silver, Tarragon en Lavander. Uiteraard werd ook het dashboard opgefrist, de AygoX heeft met de update ook een digitaal instrumentarium. Ook zijn er nu USB-C oplaadpunten, een digitale sleutel, de NanoeX-ionisator voor de ventilatie, een draadloze oplader en een elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Zoals gezegd kunnen we de nieuwe (‘vernieuwd’ doet deze auto ernstig te kort) AygoX Hybrid begin volgend jaar in Nederland verwachten. In de aanloop naar de officiële introductie zal Toyota meer informatie vrijgeven over de uitrustingsniveaus, de inhoud daarvan en uiteraard de prijzen.