Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid 130

Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid 130

30 september 2024 Uit Door Arnold

De Toyota Yaris Cross is nog maar vier jaar op de markt en dit jaar kreeg Toyota’s compacte crossover al een update. Was het nodig? Niet echt. Maar de Yaris kreeg een tussentijdse technische opfrisbeurt, en omdat de Yaris Cross veel techniek met dat model deelt, heeft Toyota de gelegenheid benut om ook de Cross bij de tijd te brengen. Het belangrijkste nieuws is de Hybrid 130 motor, verder is de Yaris Cross vooral in details bijgepunt.

 

Tsja, wat moet je nog zeggen over de Yaris Cross? Het is een auto die iedereen kent en die je bij bosjes op de weg ziet. Toyota was weliswaar laat met de introductie van een model in dit marktsegment, maar desondanks is de Yaris Cross een groot verkoopsucces. Het bijzondere is dat de auto veel particulier gekocht wordt en dat het geen prijsvechter is. Voor de kwaliteit en betrouwbaarheid heeft de Nederlandse consument kennelijk graag wat over. Maar goed, als je kijkt naar de uitrusting dan zie je dat de instapversie (Hybrid 115 Active) een riante uitrusting heeft. Zeker de veiligheidsuitrusting – Toyota Safety Sense 3 – is een zeer sterk punt. Daarmee is de rationele keuze, en daarmee ook de hoge verkoopaantallen verklaard. Maar er is natuurlijk ook het emotionele aspect. En ook daar slaat Toyota de spijker op de kop. Uit de eerste test bleek al dat de Yaris Cross een aansprekend design combineert met goede rijeigenschappen en een ruim en prettig interieur. Er viel weinig te klagen over de pre-update versie, de vraag is dan ook wat de update hier aan toevoegt?

Beter geïsoleerd

Wel, het antwoord op die vraag is simpel: de Yaris Cross is sinds de update verfijnd op details. Dikker glas in de voorruit en zijruiten, meer isolatiemateriaal (drie lagen i.p.v. twee) tegen het schutbord, trillingsdempers in de motorsteunen en een herzien inlaattraject maken de Yaris Cross een stuk stiller. Nu was de Yaris Cross al geen herrieschopper, maar de nieuwste versie is hoorbaar en merkbaar stiller. Op het oor is het verschil niet groot, maar zodra je de decibelmeter inschakelt zul je zien dat het duidelijk scheelt. De meest indringende frequenties zijn veel beter gedempt en gefilterd waardoor de auto op langere ritten minder vermoeit.

De Hybrid 130 heeft in de Yaris Cross een veel groter effect dan in de Yaris. In de Yaris merk je het verschil vooral op hogere rijsnelheid of wanneer je een andere auto inhaalt. De Hybrid 115 is voor de Yaris een meer dan adequate motor en de 130-versie voegt daar vooral snellere acceleraties aan toe. In de Yaris Cross ligt dat anders, de nieuwe Hybrid 130 voegt onder alle rijomstandigheden en snelheden iets toe. De auto is soepeler, vlotter en vooral stiller. Dat laatste komt ook doordat Toyota de aanzuigbuis naar het inlaatspruitstuk voorzien heeft van dempers / resonators, maar de motor an sich heeft meer koppel over het gehele toerenbereik waardoor de motor ook minder hard hoeft te werken. Dit merk je vooral bij het optrekken en wanneer je vlot wilt invoegen op de snelweg. Hier heeft de Hybrid 130 duidelijk een voordeel over de Hybrid 115, meer nog dan in de kleinere Yaris. Maar ook bij rustige ritten is de Hybrid 130 merkbaar soepeler en stiller. Overigens: met de 115-versie is deze auto ook prima bediend, maar de meerprijs voor de sterkere motor is zeker te verantwoorden.

Pagina's: 1 2