Rijtest Lexus LC 500 Convertible
17 september 2024Op de Detroit Auto Show van 2012 liet Lexus een spectaculaire conceptcar zien: de LF-LC Concept. Dit studiemodel werd met veel lof ontvangen en was lange tijd the talk of the town in de automedia. Maar zoals dat gaat waren de verwachtingen niet hooggespannen – de designelementen die de LF-LC zo spannend maakten waren niet of nauwelijks geschikt voor een productieversie. Car and Driver vroeg zich dan ook af of we de LF-LC ooit op de weg zouden zien, Lexus liet na de onthulling weinig weten over de toekomst van dit studiemodel. Het merk hulde zich in stilzwijgen over de aandrijflijn en de verdere ontwikkeling.
Vier jaar later werd de Lexus LC 500 onthuld, op dezelfde Detroit Auto Show. De LC was dé ster van de show en tot op de dag van vandaag weet de auto de aandacht te trekken. Het grote nieuws na de onthulling was de aandrijflijn: een 5 liter V8 met 470 pk gekoppeld aan een tientraps automaat. Gefortuneerde Amerikanen trokken ter plekke de portemonnee om een LC 500 te kopen. Niet veel later werden de eerste tests en video’s gepubliceerd, en daarmee werd de reputatie van de LC 500 voorgoed gevestigd. De LC 500 klinkt zo mogelijk nog beter dan hij er uitziet. De LC 500h was de alternatieve aandrijflijn, met een 3,5 liter V6 met 360 pk en een geavanceerde multistage-hybride transmissie. Deze versie is vanuit technisch perspectief nog indrukwekkender, maar hij heeft altijd het onderspit moeten delven door het auditieve geweld van de 500-zonder-h.
In 2019 werd de LC Convertible onthuld, wederom in de Verenigde Staten, ditmaal op de LA Auto Show. Deze buitengewoon fraaie en elegante cabrio wist, net als de LC 500 coupé, alle aandacht van de show op te eisen. In tegenstelling tot de coupé is de convertible alleen leverbaar met de 5.0 V8. Zoals bij convertibles gebruikelijk is, zijn er diverse verstevigingen aangebracht om de torsiestijfheid in stand te houden. Het ‘afzagen’ van een dak is namelijk een bijzonder slecht idee omdat de carrosserie daardoor in alle richtingen ontzettend buigzaam wordt. Lexus heeft dit ruimschoots weten te compenseren met constructieve verstevigingen, maar daardoor was er geen plek meer voor de hybride-accu. Dat de V8 daardoor de enige motoroptie is, is voor niemand een reden tot klagen.
De Ultimate Edition
Begin 2023 kondigde Lexus een technische update van de LC 500 aan, waarbij het nieuwe infotainmentscherm de meest in het oog springende wijziging was. Ook het onderstel werd aangepast, de voor- en achteras kregen andere stabilisatorstangen en de schokdempers werden stevig aangepast. En… de V8 werd getuned voor een beter geluid. De productie van de geüpdate LC 500 startte met een bijzondere uitvoering: de Ultimate Edition, die zowel als coupe en convertible leverbaar is. Slechts 165 exemplaren zijn er gebouwd en de auto die in deze test centraal staat is nummer 27.
Al jaren staat er een LC 500 in de koptitel van deze website als toonbeeld van de ultieme Japanse auto, en nu mag ik er een week mee op stap. Het is op de kop af elf jaar geleden dat ik met mijn andere droomauto mocht rijden: een R35 GT-R. De eerste uren in de Nissan heb ik toen gespendeerd om de auto rustig te leren kennen, waarbij de gedachte ‘never meet your heroes’ meermalen opkwam. Als je een GT-R rustig rijdt, is het een heel beschaafde auto die net zo indrukwekkend was als mijn Primera. Bummer. Ook was het een vermoeiende auto om te rijden door de extreme onderstelafstemming van het Track Pack. Die auto vroeg om een minimale overschrijden van 50% van de snelheidslimiet voordat het een beetje lekker reed. Desondanks wist de GT-R een blijvende, en diepe indruk achter te laten. Zeker na een trip op een lege Autobahn…