Rijtest Lexus LC 500 Convertible
17 september 2024Een onbelicht aspect van de 2UR-GSE is het feit dat deze motor ook in Atkinson-cyclus kan draaien, net als alle Toyota hybrides. Hierbij blijven de inlaatkleppen nog een tijdje geopend tijdens de compressieslag, hierdoor verlies je een beetje compressie, maar je wint een boel efficiency. En in het geval van een vijfliter achtcilinder blijft er ruim voldoende vermogen over om de 2.100 kilo zware LC Convertible vlot en vloeiend in beweging te krijgen. En het verbruik blijft dan ook binnen de perken: 1 op 12.
Onbekend maar niet onbemind
Het is opvallend hoe onbekend de Lexus LC 500 is, het is een auto waarbij menigeen een blijk van waardering geeft, om vervolgens te vragen: “Maar wat is het?” De LC wordt, ondanks zijn prijs van € 235.000, duurder ingeschat. De lokale autospotters konden de LC niet duiden, de L op de grille kon wel eens voor Lamborghini staan dachten ze. Hoe het ook zij, de LC wordt wel ingeschat als een zeer hoogwaardig product. De auto kan in zoveel prachtige kleurcombinaties geleverd worden dat het kiezen van de mooiste interieur- en exterieurkleur een lastig proces kan zijn. In het geval van de Ultimate Edition ligt die keuze vast: een mat, parelmoerwit exterieur (Hakugin White) dat geïnspireerd is op Japans porselein. Het interieur is Kachi blauw, bijzonder is dat het interieur monotoon van kleur is waar andere LC’s een combinatie van kleuren hebben. Afgaand op foto’s verwachtte ik dat het te eentonig zou zijn, maar in werkelijkheid is het prachtig. Zoals je mag verwachten is de bouwkwaliteit ver boven alle twijfel verheven, alles wat je ziet, voelt en bedient is van de hoogst denkbare kwaliteit.
Je moet een LC 500 gereden hebben om te begrijpen hoe goed en hoe indrukwekkend deze auto is. Zelfs de beste video’s die over de LC gemaakt zijn, doen de auto geen recht. Bovendien geven ze de indruk dat de motor en het motorgeluid het kroonjuweel van deze auto zijn. Die indruk is niet terecht, ook het onderstel en de besturing verdienen onze waardering. Ook het feit dat de LC ontzettend snel is, is iets wat niet goed in video’s naar voren komt.
Lang leve de hybride!
Zelfs in het segment waarin de LC 500 opereert is de V8 een zeldzaamheid geworden. Ten tijde van zijn introductie was een vijfliter V8 al een verdwijnend fenomeen. De enige reden dat Lexus dit kon doen, ligt besloten in Corporate Average regelgeving waarbij het gemiddelde verbruik / emissies voor het complete modelaanbod leidend zijn voor de beoordeling van belastingmaatregelen. Door de vele hybrides in de Lexus line up valt dat zo voordelig uit dat een vette vijfliter achtcilinder dat gemiddelde niet schaadde. Noem het toeval, noem het conformation bias, maar uitgerekend in de testweek slikte Volvo het voornemen in om alle modellen in 2030 uitsluitend elektrisch te maken. En Hyundai en Kia kondigden, na alle EV’s en Ioniqs, de ontwikkeling van nieuwe hybride aandrijflijnen aan. Aan Toyota’s overtuiging dat de hybride the way to go was, heeft ons in elk geval de LC 500 gebracht, en naar het zich laat aanzien blijft de hybride nog wel een paar decennia bij ons.
Hoop doet leven
Of de 2UR-GSE bij ons blijft valt nog te bezien, datzelfde geldt voor de LC 500 an sich. De Ultimate Edition is in elk geval een ultieme uitvoering van de LC, maar is het ook de zwanenzang van dit model? Die vraag is gesteld bij Lexus Nederland, maar niet beantwoord. Als halo car is de LC 500 in elk geval een waardige opvolger van de LFA gebleken, en een Lexus aanbod zonder een LC of LS is ondenkbaar, zeker voor de Amerikaanse markt. Als Lexus-fan zie ik genoeg redenen om een opvolger van de LC 500 te verwachten. Wellicht niet met een vijfliter, maar wel met een iets kleinere hybride V8, in verschillende vermogensvarianten. Laten we hopen, geachte lezers!