
Voila: de nieuwe RAV4!
21 mei 2025Vandaag heeft Toyota de nieuwe RAV4 onthuld, een model dat buitengewoon belangrijk is voor het merk. Het huidige model is wereldwijd een groot succes, en de nieuweling heeft daarmee een paar grote schoenen te vullen. Toyota pakt groots uit met nieuwe techniek, maar tegelijkertijd houdt het merk ook vast aan de merkwaarden. De nieuwe RAV4 is daardoor een evolutie van zijn voorgangers en geen wereldschokkende nieuwe auto die zijn trouwe koperspubliek afschrikt.
100 km EV in WLTP
De nieuwe RAV4 wordt uitsluitend als hybride geleverd en is ook als plug-in hybride leverbaar. Importeur Louwman en Parqui heeft besloten om uitsluitend de PHEV te leveren in Nederland. Dankzij nieuwe accutechniek kan de RAV4 tot 100 kilometer puur elektrisch rijden. Dit is een theoretische waarde, in de praktijk zal dit rond de 75 kilometer uitkomen, wat een mooie waarde is. Er is keuze uit de voorwielaangedreven Hybrid 270 en de vierwielaangedreven Hybrid 300. De nieuwe lithium-ion accu heeft een capaciteit van 22,7 kWh, dankzij de 50kW DC boordlader kan de RAV4 in een half uur van 10 tot 80 procent opgeladen worden. Daarnaast is er een 11 kW wisselstroomlader aan boord, deze kan de accu in drie uur opladen.
Nieuwe elektromotor
De voorste elektromotor in het hybridesysteem kreeg een vermogensboost van 16 kW waardoor het topvermogen op 150 kW (204 pk), het systeemvermogen ligt op 197 kW (268 pk). De vierwielaandrijver heeft ook een elektromotor op de achteras, die is ongewijzigd. Het systeemvermogen van de AWD versie ligt op een gezonde 304 pk. Toyota heeft veel werk gemaakt van het thermisch management van de elektromotor en de accu, hierdoor kan de nieuwe RAV4 consistent presteren, ongeacht de buitentemperaturen en belasting van de auto. De huidige RAV4 is een geliefde trekauto, en de nieuweling zet die reputatie voort, de vierwielaandrijver mag tot 2.000 kilo trekken.
Direct als GR Sport leverbaar
De nieuwe RAV4 is leverbaar als GR Sport, deze uitvoering is het topmodel. Toyota heeft nog niet bekendgemaakt over de opbouw van de uitrusting en prijzen, maar wel dat de nieuwe RAV4 begin 2026 naar Nederland komt. De GR Sport is zoals gezegd het voorlopige topmodel. Deze versie krijgt een afwijkende styling, de voorbumper, grille en achterbumper zijn anders, Toyota monteert een kek stylingpakket en de GR Sport krijgt 20 inch hoogglans zwarte velgen. Ook het interieur is wezenlijk anders in deze uitvoering, prachtige sportstoelen en een heleboel GR Sport logo’s onderscheiden de sportieve uitvoering van bread and butter RAV4’s.
Maar de GR Sport is geen kwestie van louter uiterlijk vertoon, Toyota heeft ook het onderstel aangepast en de carrosserie versterkt waardoor de rijbeleving en het rijgedrag ook wezenlijk anders is.
Arene
In het persbericht meldt Toyota met trots dat de nieuwe RAV4 de eerste Toyota is die het nieuwe Arene softwareplatform gebruikt. In ware ICT-spraak meldt het merk dat dit een nieuwe periode van softwaregedefinieerde auto’s is. Arene is de basis van alle veiligheidstechnieken, die we kennen als T-Mate, maar ook voor het infotainmentsysteem. Hoe één en ander in de praktijk werkt, zal blijken zodra we met de nieuwe RAV4 kunnen rijden. De komende tijd zal Toyota meer informatie vrijgeven wat de techniek en uitrusting betreft.