Test Suzuki S-Cross Smart Hybrid

Test Suzuki S-Cross Smart Hybrid

27 juni 2022 Uit Door Arnold

Flinke voordelen met een bescheiden hybridesysteem

Het moet gezegd: ook zonder de around view camera kun je vanaf de bestuurdersstoel goed inschatten waar de auto ophoudt. De S-Cross heeft een groot glasoppervlak en fikse buitenspiegels, ten opzichte van de Kona Electric die ik voorafgaand aan de Suzuki reed, is de S-Cross veel en veel overzichtelijker. De testauto is een Style met handgeschakelde zesbak, Suzuki’s 1.4 BoosterJet met Smart Hybrid is momenteel de enig leverbare motor, binnenkort komt de Full Hybrid naar Nederland. De Smart Hybrid bestaat uit een 48 Volts subsysteem dat de motor met een startgenerator ondersteunt, een 48/12 volt omvormer is onder de bestuurdersstoel gemonteerd, de 48 volt accu zit onder de passagiersstoel. Ten opzichte van een full hybrid heeft het systeem vrij bescheiden prestaties, maar het effect liegt er niet om. De elektrische assistentie van de 48 volts startgenerator zorgt ervoor dat er koppel op afroep beschikbaar is. De BoosterJet heeft weliswaar een snel opspoelende turbo, maar in de tijdspanne dat de turbo op stoom komt, zorgt de startgenerator voor het nodige extra koppel. De softwarematige besturing en de afstemming van de benzine- en elektromotor zijn voorbeeldig: je voelt geen overgang, en het koppelverloop is heel lineair, zonder felle pieken. Het zorgt ervoor dat de S-Cross behoorlijk vlot is, en tegelijkertijd heel schakellui gereden kan worden. Al vanaf 75 kilometer per uur trekt de S-Cross vloeiend op in de zesde versnelling. Op de snelweg kun je in principe alles in de zesde versnelling doen met inachtneming van de beladingsgraad, bij volle bezetting doe je de 1.4 BoosterJet wel een plezier om even terug te schakelen.

 

Slimme cruise control en lichtvoetig onderstel

Dat koppelrijke karakter van de motor vormt een mooie combinatie met de adaptieve cruise control van Suzuki’s Safety System (standaard op de S-Cross!), temeer omdat deze cruise control naar mijn mening een van de best werkende systemen op de markt is. De acties en reacties van de adaptieve cruise control zijn heel natuurlijk en vloeiend. Zelfs in een handgeschakelde uitvoering kun je op de snelweg zonder schakelacties met het verkeer meekomen, op dit punt verslaat de S-Cross concurrenten zoals de Tucson en de Qashqai. Als je op zoek bent naar een betaalbare reisauto voor het hele gezin, dan is de Suzuki een heel slimme keuze. Een tweede aspect waarin de S-Cross uitblinkt zijn de rijeigenschappen, de S-Cross is meer dan 100 kilo lichter dan zijn lichtste concurrent. Dat gewichtsvoordeel voel je vanaf de eerste meters, de wijze waarop de S-Cross door bochten gaat en obstakels tackelt geven je het gevoel in een veel kleinere auto onderweg te zijn. De S-Cross gaat soepeltjes over drempels, de achteras veert vlot in en rustig weer uit, hierdoor worden ook de hogere drempels effectief glad gestreken. Op bochtige parcours merk je dat de besturing licht en precies is, de Suzuki kun je heel precies plaatsen in bochten. En mocht je het echt op je stuurmansheupen krijgen: de S-Cross biedt heel veel rijplezier dankzij de onderstelafstemming en het motorvermogen dat op afroep beschikbaar is. Wat belangrijk is om te vermelden is dat de handgeschakelde zesbak lekker licht en precies schakelt. Als je als bestuurder graag betrokken wordt bij het rijden, of wanneer je budgettair beperkt bent (de meerprijs voor de automaat is € 1.850) dan is de handbak een uitkomst – het voegt iets toe aan de rijbeleving zonder aan comfort in te leveren.

Inderdaad: Serious about fun

Het was een prettig weekje in de S-Cross, Suzuki beseft als geen ander dat niet elke vernieuwing een verbetering is. Het goede van de uitgaande S-Cross is behouden terwijl het nieuwe design ingetogen en tegelijkertijd chique oogt. Suzuki zet de S-Cross als een no-nonsense auto in de markt, maar ondertussen is de belangrijke veiligheidsuitrusting zoals led-koplampen en adaptieve cruise control standaard (klik hier voor de brochure en de prijslijst). Over het ruimteaanbod heb ik het al gehad: de kofferbak is quadratisch, praktisch und gut, de stoelen en achterbank lenen zich voor lange ritten en de bekledingsmaterialen kunnen tegen een stootje. Nieuwigheden zoals een digitaal instrumentarium en een elektrische handrem zul je tevergeefs zoeken – en terecht, ze voegen niets toe aan functionaliteit of gemak. De Smart Hybrid techniek combineert prima prestaties met een laag verbruik, onder ideale omstandigheden ligt 1 op 20 voor het grijpen. En met een maximaal trekgewicht van 1.500 kilo maalt de Suzuki niet om een fikse caravan. In deze vorm is de S-Cross de belichaming van Serious about fun – de rationele kwaliteiten zijn overduidelijk terwijl het rijplezier voor het oprapen ligt.

17 artikel(en) « van 17 »

 

 

 

 

 

 

Pagina's: 1 2