Test Suzuki S-Cross Smart Hybrid

Test Suzuki S-Cross Smart Hybrid

27 juni 2022 Uit Door Arnold

De ingrijpende modelupdate van de Suzuki S-Cross kwam als een razendsnelle drietrapsraket: de aankondiging kwam vrij onverwacht, de wijzigingen waren behoorlijk ingrijpend en de nieuwe S-Cross stond binnen de kortste keren bij de dealers. Hoog tijd om de S-Cross te beproeven in een uitgebreide rijtest. Het is een auto die de beloftes uit de brochure eenvoudig waar maakt.

Als je het autonieuws volgt en wanneer je jezelf verdiept in de folders en brochures, dan moet je soms door ronkende marketingpraat wroeten. Verkopen is een kunst, en overdrijven is dat ook. Het feit dat de S-Cross de brochurebelofte in veel opzichten waarmaakt, kan twee redenen hebben: het is een uitermate grandioze auto of de brochure is behoorlijk bescheiden over de auto in kwestie. In het geval van Suzuki kun je stellen dat de brochureschrijver nergens overdrijft, en dat de auto behoorlijk goed in elkaar steekt. Dat klinkt erg serieus, maar vrees niet, de S-Cross volgt het nieuwe Suzuki-credo Serious about fun.

Compleet vernieuwd

Veel autofabrikanten kiezen ervoor om nieuwe modellen te baseren op uitgaande modellen, deze werkwijze is in opkomst naast het zogenoemde platform sharing waarbij een gezamenlijk platform voor meerdere modellen in meerdere marktsegmenten gebruikt wordt. Suzuki heeft het bestaande platform als basis genomen voor de nieuwe S-Cross. Er is geen sprake van een volledig nieuw model, maar van een re-skin waarbij de auto een volledige metamorfose ondergaat, terwijl de onderhuidse techniek grotendeels hetzelfde blijft. Het gezegde ‘oude wijn in nieuwe zakken’ gaat voor de S-Cross niet op, het platform van de JY-generatie uit 2013 is nog niet achterhaald. Het lage eigengewicht en uitstekende rijeigenschappen zijn ook anno 2022 nog altijd de betere in dit marktsegment. En wat de motoren betreft: die waren (en zijn) nog helemaal up-to-date, reden voor Suzuki om die gewoon mee te verhuizen naar de vernieuwde S-Cross. In dit uitgebreide artikel kun je alles lezen over de ingrijpende vernieuwingen van de S-Cross.

Als je het uitgaande en nieuwe model naast elkaar ziet staan, dan staat er inderdaad een compleet nieuwe auto. De nieuwe S-Cross werd ontworpen in Suzuki’s Italia Design Center in Turijn, en werkelijk geen enkel plaatdeel is onaangeroerd gebleven. De designers verdienen wat mij betreft lof voor het feit dat ze geen overdaad aan glooiingen, vouwen en details in de carrosserie hebben verwerkt. De flanken van de S-Cross zijn behoorlijk ingetogen, de kunststof lijsten rondom de wielkasten vormen een geheel met de voor- en achterbumper. Dat zorgt voor een solide en rustige uitstraling, iets dat ook geldt voor het front. De koplampen zijn altijd met led-techniek uitgevoerd, de grille heeft een doordacht patroon en is in hoogglans kunststof uitgevoerd. Dit zorgt voor een chroom-achtige weerkaatsing, zonder dat het te ‘bling’ wordt. Alleen de bies en het Suzuki-logo zijn in plastichrome uitgevoerd. In feite is het ontwerp behoorlijk non-pretentieus, maar juist dat zorgt ervoor dat de S-Cross ingetogen chique oogt. Iets dat ik tijdens de testweek ook vaak van passanten hoorde. De dagrijverlichting bestaat uit drie led-blokken in de bovenkant van de koplamp, boven de lijn van de bies in de grille, die in de koplampen verder loopt. De hoofdverlichting bestaat eveneens uit drie segmenten, twee voor het dimlicht en een voor het grootlicht. De lichtopbrengst van de koplampen is uitstekend, ook het lichtbeeld is mooi uniform en scherp afgetekend. Hulde voor Suzuki om led-koplampen als standaard uitrusting op te nemen.

In het ontwerp van de achterlichten komt de drie-eenheid terug, in de doorlopende lijst over het kofferdeksel zitten de achterlichten in clusters van drie led-blokken die ook als remlichten functioneren. Het meest opvallende kenmerk aan de achterzijde van de S-Cross is echter de kofferklep en de vormgeving van de bumper. De bumper is nagenoeg vlak en de kofferklep is bijna vierkant, zodra je de kofferbak opent heb je een enorme laadopening met een heel lage tildrempel. Volgens de brochure is de S-Cross een veelzijdige crossover met een luxe uitstraling, en aan beide is geen woord gelogen. Met name de praktische inzetbaarheid staat buiten kijf: de kofferbak slikt 430 liter met de achterbank op zijn plek, dit kun je vergroten tot 1.230 liter als je de boel neerklapt.

 

Het goede behouden

Zoals ik in de test van de Swift Sport ook al schreef: Suzuki is het merk voor mensen die heimwee hebben naar Japanse auto’s uit de jaren ’90: Suzuki slaagt er met relatief eenvoudige middelen in om een groot rijplezier te combineren met een enorm praktische (en betrouwbare) auto. Ook de nieuwe S-Cross is daarop geen uitzondering, Suzuki heeft het goede behouden en alleen waar nodig nieuwe technieken toegepast. Het interieur is grotendeels overgenomen van het uitgaande model, maar de bekleding en de afwerkingsmaterialen kregen een fikse update. Het Suzuki Media Display is ook nieuw, het is leverbaar met een 7 inch en 9 inch schermdiameter – afhankelijk van de uitvoering. Het systeem zit prima binnen handbereik, werkt snel en is compatible met AndroidAuto en CarPlay. Op het topmodel, de Style (vanaf € 31.775), wordt ook een fraaie 360 graden camera geleverd. Via het beeldscherm kun je de auto van buitenaf in helikoptervlucht bekijken, dit is erg fraai uitgevoerd.

Pagina's: 1 2