Test Lexus UX200

Test Lexus UX200

10 januari 2022 Uit Door Arnold

Designcues van de LC en LS

Bekijk je de UX en profil dan zie je dat de UX meer overeenkomsten heeft met een hatchback dan met een SUV. Het zijn de markante wielrandlijsten die bijdragen aan de crossover-uitstraling. De UX is dan ook niet heel erg hoog: 1,54 meter. Lexus heeft op een slimme manier allemaal designcues van de grotere modellen overgenomen op de kleinste. Dat zie je terug in de grille, de koplampen (met uitstekende lichtopbrengst) en de buitenspiegels. Het meest markante detail is de rode lijn over de kofferbak die de achterlichten verbindt, dit designelement is kenmerkend voor alle Lexus SUV’s. De achterlichten hebben een gedurfd element in de vorm van een vin die de vouw vanuit de flanken over de achterlichten leidt. Een mooi detail dat bovendien een aerodynamische functie heeft.

Ook in het interieur zijn de designers trouw gebleven aan de Lexus-designtaal: het instrumentencluster heeft dezelfde vormgeving met de kenmerkende draaiknoppen aan weerszijden van de overkapping. De omrande toerenteller heeft weliswaar niet de bewegende fysieke ring, maar je waant je in een LC500. Alleen de resolutie van het beeldscherm is iets geringer. Ook de grepen voor de portierverontgrendeling hebben hetzelfde ontwerp als in de LC. De stoelen zijn bekleed met een heel fraaie stof, die aan suède doet denken. De stoelen zijn flink aan de maat en bijzonder geschikt voor (hele) lange reizen. Door de bekleding blijf je lekker gefixeerd in je zitpositie, en de stof is aangenaam warm. Dat is mooi meegenomen, want stoelverwarming heeft de Preference Line niet. Lexus heeft een korte schraplijst moeten aanleggen om de UX200 betaalbaar te houden, door het ontbreken van het hybridesysteem tikken bepaalde luxe-zaken extra aan in de BPM-calculatie. Een panoramadak, stuurverwarming en navigatie zijn niet leverbaar op de UX200. Gelukkig is het kenmerkende Lexus-klokje wel aanwezig op het centrale cluster. Tot mijn verbazing was dit klokje voor veel van mijn passagiers de reden om de UX als ‘zeer luxe’ te kwalificeren.

Hatchback, crossover of een combinatie daarvan?

Tijdens de eerste kilometers over de A27 toont de UX200 zijn belangrijkste kwaliteiten: hij is erg stil, de aandrijflijn is soepel en hij is comfortabel. De adaptieve cruise control werkt heel menselijk: met rustige ingrepen en goed anticiperend op de dynamische omgeving. Qua rijbeleving komt de UX dichter bij een traditionele hatchback dan bij een crossover. De instap is wel iets hoger, maar door de zitpositie in de auto heb je niet het gevoel erg hoog te zitten. De rijdynamiek van het TNGA-C platform vertaalt zich in de UX tot een erg prettig stuurgevoel dat overbodige informatie filtert en je tegelijkertijd veel controle geeft. De UX laat zich in de stad lekker makkelijk manoeuvreren en biedt op de snelweg veel rust. Ik had op voorhand enige reserve over het gemis van de elektromotoren die de hybrid wel heeft, maar deze tweeliter motor heeft een bijzonder prettig karakter en reageert goed op het gaspedaal. Er is direct koppel voorhanden, en als je het snel moet maakt de motor gretig toeren. Daarbij valt op dat de motor over het hele toerenbereik mooi trillingsvrij blijft, zelfs als de toerenteller de 5.000 toeren passeert. Het onderstel is erg gebalanceerd: het biedt veel feedback voor de geëngageerde bestuurder, veel rust voor de kalme chauffeur en veel stabiliteit en veiligheid voor alle passagiers. De motor en transmissie passen zich snel aan op de omstandigheden, op snelwegtempo wisselt de motor in een ommezien van een doodkalme 1.400 toeren op kruissnelheid naar een gretige 4.000 toeren voor een inhaalactie. Als je op je leuk tracé met mooie bochten belandt, dan is de motor soepel en houdt de versnellingsbak de motor alert zodat je continu acceleratievermogen hebt. In alle opzichten is dit een prettige aandrijflijn, wat je rijstijl ook is. Het belangrijkste om te weten is dat het verbruik zeer gunstig is: over de testperiode (in winterse omstandigheden) haalde de UX200 1 op 17,6. Bij snelweggebruik met 100 km/u kun je uitgaan van 1 op 18, en dat is een heel mooie waarde.

Pagina's: 1 2 3