Rijtest Toyota Yaris Cross
22 september 2021Punten scoren met veiligheidsuitrusting
De Yaris Cross betreedt een marktsegment waar de buit al behoorlijk verdeeld is, de concurrenten zullen hun marktaandeel niet snel afstaan. Concurrenten als de Nissan Juke, Kia Stonic, Hyundai Bayon en zeker ook de SsangYong Tivoli zijn doordachte auto’s met elk hun eigen kwaliteiten. Toyota’s zijn traditioneel niet de goedkoopste aanbieding op de markt, en de Yaris Cross is daarop geen uitzondering. Maar Toyota heeft met de veiligheidsuitrusting en de Hybrid-aandrijflijn een sterke troef in handen. De Yaris Cross beschikt standaard over Toyota Safety Sense 2, een zeer geavanceerd en fijn werkend pakket veiligheidssystemen. Het systeem omvat automatisch grootlicht, adaptieve cruise control, voetgangers- en fietsersherkenning en verkeersbordherkenning. Met name de adaptieve cruise control is een heel fijn systeem dat prachtig vloeiend werkt. Ook standaard op de Yaris Cross zijn elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, led-achterlichten en -dagrijlichten, 40:20:40 deelbare achterbank, airconditioning, acht airbags met de centrale airbag tussen de voorstoelen en het binoculair instrumentarium (zie de test van de Yaris). Instappen kan € 24.395 in de niet-hybride Yaris Cross Comfort. Een overzicht van alle uitrustingen en prijzen vind je in de online brochures.
Matrix led-koplampen, uniek in deze klasse
De testauto is een Adventure, de meest luxueuze uitvoering van de Yaris Cross (op de tijdelijke Launch Edition na). Voor € 36.395 krijg je dan ook alle denkbare luxe en veiligheidssystemen. Het Safety Sense 2 pakket is (vanaf de Executive van € 32.895) geüpgrade met dodehoekdetectie, intelligente parkeersensoren en Rear Cross Traffic Alert. Gescheiden climate control, een draadloze telefoonoplader, een head-up display en JBL Premium audio zijn ook aanwezig vanaf de Executive. Uniek voor de Adventure zijn de voor- en achterbumper, dakrails en de metallic zwarte 18 inch velgen. Als enige in de Yaris Cross reeks krijgt de Adventure stuurwiel- en voorruitverwarming en adaptieve matrix-koplampen. Die laatste zijn niet gangbaar in dit marktsegment en ze werken uitstekend, het is een hele fijne veiligheidsoptie. Als je vaak in het donker onderweg bent, zijn de matrix-led koplampen het overwegen zeker waard.
Vertrouwd interieur
Het uiterlijk van Yaris Cross is helemaal ‘Toyota nieuwe stijl’, het interieur is iets behoudender ontworpen. Toyota heeft er wijselijk voor gekozen om gimmicks en felle kleuren achterwege te laten, het interieur oogt daardoor minder frivool dan van sommige concurrenten, maar het heeft een langere houdbaarheid en zal ook minder mensen tegen de borst stoten. Subtiele bronskleurige sierlijsten in het dashboard en de portieren breken het overwegend zwarte dashboard. De grijze, viltachtige stof in de portieren is standaard op elke Yaris Cross en zorgt voor een huiselijke sfeer. Het instrumentarium in de Adventure kennen we van de Corolla / Swace met centraal het grote centrale TFT-beeldscherm. Het touchscreen op het dashboard herbergt de nieuwste versie van Toyota’s Smart Connect Multimediasysteem. De user interface van dit systeem is strak vormgegeven en werkt behoorlijk snel. Met name de navigatiekaarten zien er mooi uit. In de Adventure heb je bovendien een full-color head-up display dat alle belangrijke rijgegevens en navigatie-instructies toont. In dat display is ook een klein toerentellertje opgenomen.