Rijtest SsangYong Rexton
21 juni 2021Technische updates
Zoals gewoonlijk wordt de Rexton alleen op grijs kenteken geleverd in Nederland. Het is voor een kleine fabrikant onbetaalbaar om emissiesystemen te ontwikkelen die de BPM-druk in Nederland verlichten. Desondanks is er een markt in ons land, in het bijzonder bij ondernemers die met zware aanhangwagens onderweg zijn: drie-assige karren, boottrailers, marktkramen en al wat dies meer zij. Een belangrijk nieuwsfeit van de vernieuwde Rexton zijn de geüpdatete motor en versnellingsbak. SsangYong monteert een nieuwe achttraps automaat van Hyundai die voorbeeldig werk levert in de Rexton. Elke Rexton heeft inschakelbare vierwielaandrijving met een lage range en sperdifferentieel. Hij staat bovendien op een ladderchassis en heeft onafhankelijke wielophanging. Het moge duidelijk zijn: deze auto is gebouwd voor zwaar werk en kan probleemloos het terrein in. De motor is ontwikkeld door het Oostenrijkse AVL en Steyr. Bij de update werd ook de motor onder handen genomen: de cilinderinhoud van 2.157 cc bleef gelijk, maar het vermogen en koppel stegen (van 181 naar 202 pk, van 420 naar 441 Nm). Tegelijkertijd daalde het verbruik van 8,4 naar 8,1 liter per 100 kilometer in de WLTP-test. Tijdens de testweek deed de Rexton het overigens nog zuiniger: 7,5 liter per 100 kilometer.
Drie uitvoeringen, altijd all-wheel drive
De SsangYong Rexton is leverbaar in drie uitvoeringen: de Crystal (€ 32.636), Quartz (€ 37.181) en de geteste Sapphire (€ 41.314). Deze prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Voor de precieze uitrusting kun je terecht in de online brochure, hier noem ik de hoofdpunten van de Sapphire-uitvoering: actieve rijstrookassistentie, dodehoekdetectie, detectie achteropkomend verkeer (die ook de deuren blokkeert als er verkeer nadert en je wilt uitstappen), stoelverwarming en -ventilatie, een volledige digitaal instrumentencluster, intelligente adaptieve cruise control, draadloze telefoonoplader en sfeerverlichting in het interieur. Na de update beschikt elke Rexton over CarPlay en Android Auto. Uniek voor SsangYong is de ionisator in het ventilatiesysteem, dit zorgt voor een geurloze en steriele lucht. De testauto is voorzien van het optionele Elegance Pack van € 4.537, hiervoor krijg je het prachtige geruite leer op de stoelen en dashboard, elektrische stoelverstelling met geheugens. Ook de gepolijste 20 inch velgen zitten in dit pakket. Noemenswaardig is de geavanceerde Around View Monitor die de auto driedimensionaal projecteert, waardoor je een virtueel beeld van buitenaf op de auto hebt.
Instappen in de SsangYong Rexton betekent feitelijk opstappen: de Rexton is Body-on-frame en heeft een vlakke en hoge wagenvloer. De voorstoelen zitten vorstelijk, de bestuurdersstoel heeft uitgebreide instelmogelijkheden zodat voor iedereen een zeer comfortabele zitpositie te vinden is. Bij sommige grijskenteken-auto’s wordt de diepteverstelling van de stoel beperkt door het tussenschot achter de voorstoelen, maar door de grootte van de Rexton staat het schot ver naar achteren. In de achterste stand raakt de stoel het schot nog maar net. De laadruimte is enorm: ruim twee kubieke meter! Voor volumineuze lading heb je geen aanhanger nodig, me dunkt.