Rijtest Nissan Qashqai Tekna+
30 september 2021Doordachte interface en ergonomie
De Around View Monitor brengt me op een tweede sterke punt van het interieur: de ergonomie en user interface. Op de eerste testdag was een relatief krappe parkeerplek de enige plek waar ik de Qashqai kon parkeren, en daarom wilde ik de Around View Monitor oproepen. Maar waar zit de knop? En is er wel een knop om de AVM op te roepen? Slechts één blik op de knoppenbalk onder het centrale beeldscherm was voldoende: daar zit een rechtstreekse doorsteek naar de AVM onder de knop ‘Camera’. Het centrale scherm toont het bovenaanzicht van de auto met daarnaast het camerabeeld van de rijrichting. Desgewenst kun je het beeld oproepen van de camera in één van de zijspiegels. Dan zie je het voorwiel en de flank, zodat je je fraaie 20 inch velgen niet tegen de stoeprand aanrijdt. De interieurontwerpers hebben een fijne rand onder het beeldscherm aangebracht zodat je met een ondersteunde hand het touchscreen kunt bedienen, ook tijdens het rijden. Dat is weliswaar af te raden, maar ook daar heeft Nissan over nagedacht: er zijn twee fysieke druk/draaiknoppen voor het volume en de selectiefunctie. Zo kun je het infotainment op de tast bedienen.
In de N-Connecta komen alle belangrijke comfort- en veiligheidstechnieken samen. Het 12,3 inch TFT instrumentarium en het 9 inch centrale touchscreen zijn standaard op deze versie. Beide schermen hebben een hoog oplossend vermogen en een uitstekende afleesbaarheid onder alle lichtomstandigheden. De grafische weergave is zeer doordacht en het infotainment werkt snel. De typografie van beide beeldschermen springen er in positieve zin uit: het standaardlettertype wordt relatief groot getoond. Dat maakt de leesbaarheid opvallend goed, zeker als je het vergelijkt met de typografie en corpsgrootte die Toyota en Suzuki toepassen. Ook de pictogrammen en symbolen in het centrale deel van het instrumentarium laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Dit is eigenlijk ook een must, gezien de grote hoeveelheid veiligheidssystemen die belangrijke boodschappen via het instrumentarium doorgeven. Mijn enige kritische kanttekening heeft betrekking op de Lane Assist die het onbedoeld overschrijden van de wegbelijning bewaakt, deze kan niet via één knopdruk uitgeschakeld worden. Dat is lastig als je vaak in 60 kilometer zones rijdt, na elke start heractiveert het systeem.
ProPilot: waakzaam en zorgzaam
Over de werking van alle assistentie- en veiligheidssystemen valt niet te klagen, integendeel, Nissan’s ProPilot is een buitgewoon goed systeem. Tien jaar geleden waren rijassistenten als vervelende schoonmoeders: hinderlijk aanwezig, vaak onnodig bemoeizuchtig. Maar de meest recente versie van ProPilot waakt met een moederlijke zorg over de bestuurder en passagiers van de Qashqai. De waarschuwingen komen tijdig en zijn subtiel, en als het systeem ingrijpt met een stuurcorrectie of remingreep, dan gebeurt dat heel vloeiend. De adaptieve cruise control werkt nagenoeg perfect, het systeem bouwt de snelheid mooi geleidelijk op- en af. De integratie met de verkeersbordherkenning is in de praktijk ook erg prettig, als de wettelijke snelheid afwijkt van de ingestelde snelheid, dan vraagt het systeem of je de snelheid wilt aanpassen. Dus als je 100 rijdt op een autoweg en de auto ziet een bord ‘70’ langs de weg, dan vraagt het systeem of je de snelheid wilt verlagen. Bevestig je die vraag, dan brengt de cruise control de snelheid vlot en vloeiend terug. Het systeem herkent daarbij ook elektronische borden boven de weg. Een tweede sterke punt is de koppeling van de cruise control met het navigatiesysteem. Als de navigatiekaart een scherpe bocht of een rotonde op de route aangeeft, dan past de cruise control de snelheid aan zodat je met passende snelheid komt aanrijden, dan wel met aangepaste snelheid de bocht neemt. De Hyundai Tuscon doet dit ook, maar die brengt de snelheid op snelwegen wel eens onnodig ver terug. In vergelijking met die auto doet ProPilot het merkbaar beter.
Multilink met meerwaarde
Wie de tests op Carnold kritisch leest weet dat ik vaak een kanttekening plaats bij grote velgmaten: de combinatie van grote velg en lage bandwang wreekt zich op het rijcomfort van de auto. Bovendien heeft de grote onafgeveerde massa van dergelijke wielmaten ook een negatief effect op het veergedrag. De Qashqai Tekna+ is een auto die een flinke velgmaat (20 inch) combineert met een lage bandwang (235/45 R20), en toch heb ik niets te klagen over het veercomfort van de Qashqai. Dat heeft alles te maken met de multilink achteras die de Tekna+ bij zijn 20 inch velgen krijgt, die weet het stoterige rijgedrag van dergelijke wielen af te vlakken tot een vloeiende beweging. Op de vele drempels in mijn woonomgeving (uiteraard in 60 km zones) vangt de multilink constructie de ingaande slag mooi op, en met een relatief zacht gedempte uitgaande slag houdt de achteras de wielen goed aan de grond. Het zorgt voor een comfortabel veergedrag onder normale rijomstandigheden, en het laat hoge bochtsnelheden toe, zelfs met volle bepakking. Maar het moet gezegd: met de reguliere torsieas van de Qashqai heb je ook helemaal niets te klagen. Het verschil merk je vooral in extreme omstandigheden: hoge snelheid met maximale belading en in haarspeldbochten. De multilink achteras heeft zeker meerwaarde, maar onder normale Nederlandse omstandigheden zul je het voordeel niet snel merken.
Bij de introductie maakte de Qashqai 3 al indruk, tijdens de eerste uitgebreide test maakt de Qashqai nog meer indruk. Het zijn vooral de rationele eigenschappen zoals de ergonomie, de stilte en het rijgedrag die de Qashqai tot een heel prettige auto maken. Maar de luxe-voorzieningen van de Tekna+ zijn echt wel dikke krenten in de pap. Het lukt je om tot rust te komen in de auto, iets was ik herken uit mijn Lexus LS, een auto die een aantal categorieën hoger gepositioneerd is. Een boodschappenritje via binnenwegen is gewoon ontspannend: stoel- en stuurverwarming aan, je favoriete muziek via de Bose-installatie en de stoelmassage die het geleur met de boodschappen uit je rug masseert. La vita e bella aan boord van de Qashqai. Maar ook wanneer je geen kleine 50 mille wilt stukslaan op een auto kun je je hart ophalen bij de Nissan-dealer: Elke nieuwe Qashqai rijdt zalig en biedt dezelfde rust aan boord. Met de 140 pk versie is de Qashqai prima gemotoriseerd, je bent dan alleen wel gebonden aan de handbak. De 140 pk N-Connecta is wat mij betreft de aanrader met een vanafprijs van € 38.340. Wil je automaat rijden, dan ben je € 42.340 kwijt voor de 158 pk N-Connecta Xtronic. Tot slot nog het verbruik: dat valt niet tegen. Reken op 1 op 16 bij een gecombineerd verbruik op snelweg en binnenwegen. Zeker voor een mild-hybrid is dat een prachtige waarde. Het moet raar lopen wil de Qashqai niet als warme broodjes verkopen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat de Qashqai e-Power volgend jaar gaat doen, zeker ten aanzien van verbruik en rijcomfort.