Rijtest Nissan Juke – Echt onderscheidend
2 februari 2021Mooi en overzichtelijk dashboard
Het interieur is iets conventioneler dan dat van zijn voorganger, maar Nissan heeft een compleet eigen dashboard voor de Juke ontwikkeld, het is geen carry-over uit andere modellen. De klokkenwinkel en het infotainment zijn dat wel, maar ook hier is de lay-out iets aangepast voor de Juke. De indeling van het dashboard is overzichtelijk, knoppen die je niet vaak gebruikt zitten links achter het stuurwiel, de verwarming heeft een compact cluster met druk- en draaiknoppen voor de temperatuur en ventilatorstand. Je kunt het blindelings bedienen, en dat is een verademing in vergelijk met touch- en slidebediening. Erg mooi zijn de ronde uitstroomopeningen van de ventilatie: je kunt ze mooi richten en prima doseren. Met een fijne, lichte ‘klik’ voel je of de blaasmond geopend of gesloten is. De haptische feedback van de overige knoppen en schakelaars is ook prima. De laatste modelgeneraties zet Nissan wijselijk in op value for money , maar niet ten nadele van de ergonomie en het kwaliteitsgevoel.
Sportieve zit, goed overzicht
Het interieur van de Juke is een prima plek om te verblijven: in de eerste plaats omdat het ruimteaanbod goed is, in de tweede plaats omdat alles solide en logisch inelkaar zit. Maar het belangrijkste kenmerk van de Juke, en waarmee de auto zich in het segment onderscheidt, is de zitpositie. Nissan heeft het voorelkaar gekregen om het stuur, de pedalen en de stoelen zo te positioneren dat je het gevoel van een lage, sportieve auto krijgt. Dat betekent niet dat je diep achter het dashboard zit, en nauwelijks overzicht hebt. De raamlijn is niet overdreven hoog, het zicht rondom is prima (zeker dankzij de steile A-stijlen) en je kijkt uit over de brede motorkap. Pas als je uitstapt merk je dat je in een compacte SUV reed, in plaats van een 200SX. Ten opzichte van de vorige Juke is de interieurruimte er flink op vooruit gegaan, zeker op de achterbank. Dat moest ook wel omdat de nieuwe Juke het vertrek van de Note moet compenseren, en daar slaagt ‘ie ruimschoots in. Ook voor de achterste inzittenden geldt dat de Juke te verkiezen valt boven andere B-Segment SUV’s, dat komt vooral door de zitpositie van de achterbank (de lengte van het zitvlak en de helling van de rugleuning), maar zeker ook het uitzicht door de ramen. De raamlijn is weliswaar hoog voor kleine kinderen, maar het raam loopt wel ver naar achteren door. Zo ontzettend claustrofobisch als in de Toyota CH-R is het absoluut niet.
De bagageruimte is praktisch en behoorlijk ruim: 422 liter met de flexibele bodem op de hoogste stand. De bodem kun je nog een etage lager leggen als je op vakantie gaat. Met een neergeklapte achterbank slikt de Juke 1.305 liter bagage, het laadvermogen is 540 kilo.
Een goed stel, genoeg koppel
De Juke wordt altijd geleverd met een 1.0 driecilinder met turbo die 114 pk levert (84 kW) en 200 Newtonmeter koppel paraat heeft bij 1.750 toeren. Andere motoren zijn er niet, en dat is ook geen gemis, dit blok past prima bij de Juke. Je kunt wel kiezen tussen een handgeschakelde zesbak of de zeventraps automaat met dubbele natte koppeling. De testauto was voorzien van deze zeventraps automaat, en het moet gezegd: het is een fijne transmissie die prima bij de Juke past – zeker in combinatie met de eenliter driepitter.