Rijtest Nissan Juke – Echt onderscheidend

Rijtest Nissan Juke – Echt onderscheidend

2 februari 2021 0 Door Arnold

Velgen bepalen het karakter

De testauto is de meest luxe uitvoering: de N-Design. Dat bekent dat alle luxe voorhanden is en dat de auto op 19 inch lichtmetalen velgen staat. Dat zijn flinke exemplaren voor een B-segmenter, maar ze zijn niet misplaatst, zeker niet gezien het sportieve aard van de Juke. Op basis van de 114 pk’s onder de motorkap verwacht je wellicht geen bijzondere acceleratiecijfers, maar vergis je niet: de Juke biedt heel veel rij- en stuurplezier. De stuurinrichting heeft een kleine reductie waardoor de Juke vrij direct stuurt. Bij 90 graden stuurwielrotatie wordt dat nog een tikje directer, het zorgt ervoor dat je met kleine bewegingen kunt sturen, en daarbij helpen de lage bandwangen van de 19 inch banden enorm. Je stuurt in en de auto zet zich direct, zonder overdreven bodyroll, en met veel gevoel voor de hoeveelheid grip van de banden. De stoelen zijn semi-kuipstoelen en bieden veel zijdelingse steun. De algehele onderstelafstemming neigt naar het sportieve, maar daarbij moet ik wel opmerken dat de grote wielen met lage bandwangen ook een sterke factor zijn. Kies je voor de instapper (de Visia van € 25.990), dan krijg je 16 inch stalen velgen die veel meer comfort bieden. De 17 inch lichtmetalen velgen zijn vanaf de Acenta (€ 26.990) standaard, dat is een mooie mix die qua stuurgevoel en rijcomfort prima bij de onderstelafstemming van de Juke past.

Flipperen niet nodig, gebruikt de Drive Mode schakelaar!

Het knappe van de Juke is dat hij veel rijplezier biedt met relatief weinig motorvermogen, de zeventraps automaat speelt daarbij een belangrijke rol: de bak weet de rijstijl van de bestuurder goed te peilen en kiest razendsnel het juiste verzet. Door de spatiëring van de zeven versnellingen kan de bak de motor snel in het gewenste toerengebied brengen: even snel om een landbouwvoertuig op een 60 kilometer weg schieten vergt geen ingreep van de bestuurder. Ik heb tijdens de gehele testweek dan ook geen enkele keer met de schakelflippers moeten ingrijpen om de automaat in de gewenste versnelling te krijgen. Als je even snel wilt inhalen, dan reageert de versnellingbak adequaat. En na de inhaalactie gaat de bak snel terug naar de meest economische versnelling. De Drive-Mode schakelaar achter de versnellingspook is daarbij een zinvolle aanvulling: kies je voor Sport, dan is de gasrespons veel sterker en verandert de stuurbekrachtiging ook. De bak houdt in het snelheidsbereik tussen 60 en 120 kilometer per uur een lagere versnelling aan. Maar in de Normal-modus doet de transmissie altijd wat je verwacht. In de Eco-Modus is alle fut er uit en kun je ook daadwerkelijk zuinig rijden. Waar je wel even aan moet wennen is de combinatie Hill-Hold en de Start-Stop functie. Als je afremt tot stilstand, dan kun je de pook in ‘D’ laten staan, de Juke houdt de rem er zelf op, én de motor schakelt uit. Als je vervolgens weg wilt rijden, dan heeft de Juke even een seconde nodig om de motor te starten, rem te lossen en de eerste versnelling in te leggen. Als je de Hill-Hold achterwege laat, rijd je veel sneller weg bij groen licht.

De nieuwe Nissan Juke is weliswaar wat conventioneler geworden dan zijn voorganger, maar hij is nog steeds geen dertien-in-een-dozijn auto en hij heeft bovengemiddeld goede rijeigenschappen. Je kunt rustig stellen dat hij de sportieve lijnen (Nissan noemt het zelfs een coupé) zeker waarmaakt. De enig leverbare motorisering past prima bij de auto – binnen het legale snelheidsbereik kun je ontzettend veel stuurplezier beleven met deze auto. Daarbij krijg je een fraai interieur, rijke uitrusting en veel binnenruimte. De rationele aspecten zijn dus ook dik in orde. Tijdens de testweek ben ik regelmatig met een omweg gereden, puur omdat de Juke zo prettig rijdt. De auto geeft je rijk gevoel door de veiligheidsuitrusting die vanaf de instapper al standaard is (alle prijzen en uitrusting vind je op de site van Nissan). In het geval van de € 31.790 kostende testauto voegt het Alcantara op het dashboard, de deurbekleding en de stoelen daar iets extra’s aan toe, en ook de Bose-speakers in de hoofdsteunen zijn meer dan een gimmick. Het is een verrekt leuke auto geworden.

17 artikel(en)

 

 

Pagina's: 1 2 3