Rijtest Lexus LBX

Rijtest Lexus LBX

23 april 2024 Uit Door Arnold

Stiller dan je denkt

Bij het wegrijden valt meteen op hoeveel stiller de LBX is dan zijn Toyota-tegenvoeter – de isolatie van banden- en onderstelgeluid is indrukwekkend. En dit verschil valt al op als ik het terrein van de importeur verlaat. Vanaf mijn startpunt is het slechts twee kilometer rijden naar de snelweg, en daar beginnen de verschillen zich nog sterker af te tekenen. Bij het invoegen hoor je de 136 pk sterke hybride aandrijflijn nauwelijks en bovendien klinkt de motor ook heel anders dan in de Yaris Hybrid 130 die ik hiervoor reed (deze test wordt later gepubliceerd). Dit verschil is echt heel groot, en daarbij moet ik opmerken dat de Yaris al geen herrieschopper is. Binnen tien kilometer heeft de LBX me kunnen overtuigen van het feit dat hij een echte Lexus is: hij is stil en heel ontspannend om te rijden. Sit back, relax and enjoy. Het verschil in afstemming van de besturing en vering / demping tekent zich ook af, de LBX heeft de kenmerkende Lexus Signature Drive. De besturing is iets minder direct en communicatief dan in een Toyota, en de Lexus neemt die ruimte om storende input uit te filteren. Je hebt uiteraard nog genoeg feeling met het wegdek, maar de LBX brengt je niet op de hoogte van de wegbelijning en ander klein ongerief dat onder de wielen doorrolt. Op korte, maar abrupte oneffenheden, zoals een expansievoeg op een viaduct of brug, voel je dat de LBX lichter is dan zijn merkgenoten: de vooras kan deze oneffenheden niet volledig filteren waardoor er een stoot door het onderstel gaat. Het ontbreekt simpelweg aan gewicht om tegenactie te bieden. Dit had Lexus kunnen ondervangen door de vering te verzachten, maar dat had ook betekend dat de LBX een zweverig rijgedrag zou krijgen. Het is het wisselgeld dat je betaalt als je een relatief kleine en lichte auto comfortabel wilt maken.

Na afloop van mijn eerste rit – drie uur snelweg en helaas ook files – parkeer ik de LBX naast mijn goeie ouwe LS 400. Motor uit, gordel af… en ik wacht tot het stuurwiel en de stoel een terugtrekkende beweging maken. Dat is wat ik gewend ben in een Lexus, en onbewust verwacht ik het ook in de LBX. Maar helaas: in de Elegant ontbreekt dit. Vanaf de Relax heeft de LBX een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met uitstapfunctie. Het stuurwiel heeft in alle atmospheres een mechanische verstelling. Het is overigens geen reality check die je wijst op de positionering van de LBX in het modelaanbod, want ondanks de lange rit stap ik behoorlijk ontspannen uit. En dat is een belangrijk kenmerk van de LBX, het is een auto waarin je tot rust komt. Dat was dan ook een van de belangrijke doelen bij de ontwikkeling en daarin zijn chief Endo en de zijnen heel goed geslaagd.

Kwaliteiten die er toe doen

Gedurende de testweek moest de LBX zijn parkeerplek delen met het wagenpark van huize Carnold: een hele zuinige, een heel comfortabele en een heel leuke auto. Drie kwaliteiten die allemaal samenkomen in de kleine Lexus, en om die reden was dat dan ook de auto die het vaakst ingezet werd. Doordat de afstemming van de LBX op comfort gericht is, is het ook vrij eenvoudig om zuinig te rijden. Lof aan Lexus om geen ‘Sport’ modus in te bouwen, er is keuze uit ‘Normal’ en ‘Eco’. Die laatste heb je niet nodig om nette verbruikscijfers te halen, in de test scoorde de LBX een doorsnee verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer. Om het eufemistisch uit te drukken: daar kun je niet over klagen.

De LBX moest alleen werkeloos toekijken toen we met het hele gezin op pad moesten – met twee pubers is het achterin de LBX geen weelde. Maar goed, voor een rit van een paar uurtjes is het goed uit te houden in de kleinste Lexus. Voor vakantieritten is een ES toch de betere optie (maar dat is dan ook de ruimste Lexus voor achterpassagiers). De bagageruimte is mooi ruim en praktisch van vorm, met de achterbank in gebruik gaat er 402 liter achterin (317 voor de vierwielaandrijvers). Klap je de rugleuningen voorover, dan slikt de LBX bijna een kuub aan bagage.

Kooptip: Mark Levinson audio

Het moge duidelijk zijn dat Lexus geen half werk heeft geleverd bij de ontwikkeling van de LBX, ondanks het feit dat hij zijn platform deelt is het een wezenlijk andere auto dan de Toyota Yaris Cross. Het belangrijkste onderscheid, en daarmee een unique selling point voor de LBX, is zijn nadrukkelijk comfortabele afstemming, zonder zweverig te worden. ‘Dynamisch’ en ‘Sportief’ zijn toch de buzzwords in het segment, maar in de praktijk zit niemand daar op te wachten. Rust en comfort is wat je wilt, en dat is precies wat de LBX biedt. En dan te bedenken dat de testauto, een Elegant, de akoestisch geïsoleerde ramen mist. Vanaf de Relax zijn die standaard, en het maakt de LBX nog stiller. Een andere aanrader is het Mark Levinson audiosysteem, dan in dit geval gecombineerd is in het Advanced Pack van € 5.128. Voor audiofielen is dit een echte aanrader, het geluid is kraakhelder en vervormt nauwelijks bij hogere volumes. Als je op snelwegtempo rijdt, met talk radio op fluistervolume, dan nog zijn de gesprekken verstaanbaar. Houd je van een steviger genre, dan valt het audiosysteem op door de perfecte positionering van de instrumenten en de futiele vervorming bij hoge volumes.

De eerste stap van Lexus in het B-segment is gedurfd, maar de LBX heeft een grote kans van slagen. Stil, zuinig en uitermate comfortabel zijn de steekwoorden. En dat zijn niet de standaardkwaliteiten van zijn opponenten in het bovenste deel in het B-SUV segment. Wil je toch een sportieve noot? Dan is het raadzaam om nog even geduld te hebben. Al met al is de Lexus LBX een auto die mijn verwachtingen overtroffen heeft, juist omdat hij de kenmerkende Lexus-kwaliteiten in overvloed heeft.

14 artikel(en) « van 14 »

Pagina's: 1 2