Rijtest Lexus LBX
23 april 2024De Lexus LBX is de kleinste Lexus ooit en wellicht één van de belangrijkste modellen in de merkgeschiedenis. De Lexus Breakthrough Crossover moet potten gaan breken in het uiterst competitieve B-SUV-segment. Door het modelaanbod naar beneden uit te breiden hoopt Lexus meer Europese kopers naar het merk te trekken. Hoewel er veel aanbieders in het segment opereren, is de spoeling kennelijk nog niet dun genoeg. Enerzijds omdat er onder de B-SUV’s weinig hoogwaardige (‘premium’) aanbieders zijn, anderzijds omdat een laatkomer als de Toyota Yaris Cross een van de best verkopende modellen in dat segment is. En dat geeft concerngenoot Lexus moed.
Om met de Yaris Cross te beginnen: Toyota’s compacte crossover kwam vrij laat kijken in het B-SUV segment, maar desondanks wist hij de top van de verkooplijsten te bereiken nog voordat de auto daadwerkelijk in de showrooms stond. En dat terwijl hij geen prijsvechter is, de Yaris Cross heeft echter twee unieke verkooppunten: een zeer uitgebreid veiligheidssysteem en de meest geavanceerde hybride aandrijflijn. Al tijdens de ontwikkeling van de Yaris Cross is Lexus begonnen met het uitwerken van de Lexus-variant van dat platform: de Lexus LBX. De Yaris Cross is al een hele puike auto, zo bleek uit de test, en dat schept verwachtingen voor de LBX.
Speciaal voor Europa
Zoals gezegd is de LBX ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd, maar het model wordt ook geleverd in Japan, Australië en zuidoost Azië. Daarmee speelt Lexus in op de marktvraag naar compacte crossovers, iets dat in Noord-Amerika niet (of minder) speelt. Daar heeft het merk de TX, GX en LX om het SUV-aanbod boven de RX af te ronden. De LBX deelt zijn platform met de Yaris Cross, maar er zijn belangrijke en grote verschillen. In de eerste plaats rolt de LBX bij Toyota Motor East Japan van de productielijn – made in Japan dus. Dan zijn er de technische verschillen, want hoewel het onderstel en de aandrijflijn beide op het TNGA-GA B platform gebaseerd zijn, zijn die niet exact hetzelfde als die van de Yaris Cross. Lexus heeft heel veel zorg besteed aan het terugdringen van geluid en trillingen, en om die reden is nagenoeg elk onderstel-onderdeel afwijkend. De grootste uitdaging tijdens de ontwikkeling was het vinden van de specifieke Lexus-verfijning, volgens chief engineer Kunihiko Endo. Dat is een gevolg van het motto ‘elk nadeel heeft zijn voordeel’, de LBX is relatief licht, en lichte auto’s zijn lastiger te dempen – zowel qua geluid als qua veercomfort. Ondanks dat, is de LBX een echte Lexus geworden. Ook als je ‘m langs Carnold’s LS400-op-luchtvering-meetlat legt. Tijd om te gaan rijden.
De testauto is een LBX Elegant, dat is een van de vier atmospheres die de traditionele uitrustingsniveaus vervangen. In plaats van uitrusting te stapelen in opvolgende (een duurdere) uitrustingsniveaus, heeft Lexus de atmospheres bedacht. Dit zijn feitelijk stylingpakketten met relatief weinig verschillen in uitrusting. Voor de precieze inhoud van deze atmospheres verwijs ik graag naar de prijslijst. Wat opvalt is dat de prijzen van de atmospheres dicht bij elkaar liggen: de Elegant en Emotion kosten € 40.995, de Relax kost € 1.000 meer, en de Cool nog eens € 1.000 extra. Vierwielaandrijving is ook leverbaar (in tegenstelling tot de Yaris Cross) en heeft een meerprijs van € 3.000. De basisversie kost overigens € 35.995 en die heeft al een omvangrijke comfort- en veiligheidsuitrusting.
Duidelijk een Lexus
De LBX heeft weinig tijd en weinig kilometers nodig om je te overtuigen dat hij een echt hoogwaardig product is. Zodra je instapt zie en voel je dat het interieur uit hoogwaardige materialen is gebouwd. In de Elegant krijg je synthetisch leer dat zeer hoogwaardig aanvoelt. In de testauto is het lichtbruin van kleur en voorzien van een zachte onderlaag. Dus ook de lederen panelen op de middenconsole en het dashboard hebben een zachte laag. Als je je hand op het stuurwiel legt, dan voel je dat het leer daarop zoveel zachter is als in een Yaris Cross. Het interieur is heel eenvoudig en zuiver van ontwerp zonder overgestileerd te zijn, zoals in sommige Scandinavische auto’s. Een relatief compact touchscreen vormt de middenconsole, met het bekende Lexus-infotainment. De middentunnel is relatief smal en heeft een draadloze telefoonoplader, een enkele bekerhouder en de bekende Lexus / Toyota transmissiehendel. De tweede bekerhouder zit slim verstopt onder de armsteun, deze houder kan overigens verschoven worden om het bergvak toegankelijker te maken. De enige kritische noot die ik heb, heeft betrekking op de ongemarkeerde stuurwieltoetsen die eerst aangeraakt moeten worden om een pop-up in het beeldscherm op te roepen, en pas daarna bediend kunnen worden. Een omslachtige dissonant is een verder perfect ergonomisch interieur.
Ingetogen design
Lexus heeft er voor gekozen om de LBX een ingetogen design te geven, met het juiste gevoel voor understatement. Het front van de auto is het meest aansprekende en onderscheidende deel. De Spinde grille is geëvolueerd tot één geheel met de voorbumper, en is voorzien van een mat-chroom honinggraat. De motorkap loopt ver door tot in het front en zweeft boven een verchroomde lijst die beide koplampen verbindt. Het getuigt van klasse dat Lexus geen opzichtige dagrijverlichting gebruikt, geen visuele grootdoenerij, maar een bescheiden swoosh die zowel als dagrij- en knipperlicht functioneert. Aan de achterzijde zijn de lichtunits wel met een verlichte rode lijn verbonden en ook hier zijn de Lexus-eigen L-vormige elementen in de achterlichten terug te vinden, net als bij zijn grotere broers. Voor de rest is het ontwerp, zeker en profil, ingetogen. De LBX toont klasse door zijn ingetogen ontwerp, bijvoorbeeld ook door het velgformaat: 18 inch is de maximale grootte. Bovendien hebben de banden een fijne, dikke bandwang: 225/55 is een comfortabele maat.