Rijtest Lexus ES 300h F Sport Line
16 april 2024We kunnen het niet over de Lexus ES hebben zonder de Lexus GS in herinnering te roepen. De GS heeft zijn bestaan doorgebracht in de schaduw van de LS en de IS waardoor hij altijd een beetje onder de radar bleef, zelfs bij Lexus-fans. Ondanks dat was de GS wellicht de auto binnen de Lexus-modelreeks die de oorspronkelijke merkwaarden op het gebied van bouwkwaliteit, luxe en verfijning het sterkst naleefde. Een zeer indrukwekkende en hoogwaardige auto die leefde onder het bescheiden motto ‘goede wijn behoeft geen krans’. Pas nadat Lexus de GS uit de prijslijsten haalde, daalde het besef in: dat was een verhipt goede auto. Maar goed, er zat een gat in de line-up en aan de ES was de schone taak om de GS te vervangen. Een auto die uit ander hout gesneden is, maar zeker een waardige opvolger bleek te zijn. Inmiddels is hij alweer zes jaar op de markt en vorig jaar kreeg hij een technische update. Hoog tijd voor een uitgebreide test, en wel met een speciale versie: de F Sport Line.
Binnen de Lexus-modelreeks is de ES de langstlopende modelserie, na de LS. De ES is inmiddels al ruim in de zevende generatie en in al die generaties heeft de ES een sterke verwantschap met de Toyota Camry gehad – hij deelt zijn platform met dat model. Op de Amerikaanse markt is de ES een household name, maar in Europa ligt dat anders. Wij kregen de GS als model onder de LS, de GS-modelserie is slechts één jaartje jonger dan de ES, en is op een andere leest geschoeid. De GS is van meet af aan als rijdersauto gepositioneerd, motor in lengterichting en achterwielaandrijving. De ES was meer bedoeld als comfortabele cruiser. In 2018 werd de levering van de GS in Europa beëindigd en nam de ES het stokje over.
En dat deed en doet de Lexus ES met verve: ondanks het feit dat hij vanwege zijn voorwielaandrijving in mindere mate een rijdersauto is, lopen kopers in Europa weg met de ES. Hij is erg ruim – achterin ruimer dan een LS – erg stil en buitengewoon comfortabel. Verkooptechnisch is de ES ook een slimme zet: hij is in Europa louter met de 2.5 hybride aandrijflijn beschikbaar. Dat maakt de productie eenvoudiger en goedkoper, en bovendien blijkt deze motorisering de spijker op zijn kop voor de ES: hij is zuinig, sterk, betrouwbaar en stil. Omdat Lexus de ES als comfortabele reiswagen voor de lange afstand in de markt heeft gezet, blijkt de 2.5 hybrid een uitgelezen keuze. Maar… wat als je een opvolger voor je GS zoekt, en een sportief randje wilt? Wel, dan kun je bij de ES 300h F Sport Line terecht.
Dezelfde motor, een heel ander onderstel
Als je de specificaties van de F Sport Line vluchtig bekijkt, dan zie je geen grote verschillen met de rest van de modelreeks. De aandrijflijn heeft dezelfde prestaties en hetzelfde vermogen: 218 pk, 221 Nm en qua uitrusting komt hij overeen met de Executive Line. En uiteraard zijn er de cosmetische verschillen in het interieur en exterieur: naast een heleboel (en fraaie) F Sport logo’s krijgt de F Sport Line een afwijkende voorbumper en grille, sportstoelen, schakelflippers en natuurlijk het prachtige instrumentarium met schuivende toerenteller – bekend van de LFA en LC. Het grootste kunststuk van de F Sport Line is echter het onderstel, AVS genaamd. Dat staat voor Adaptive Variable Suspension en bestaat uit een maatwerk onderstel met stijvere bussen in de draagarmen, een gewijzigde veerpootbrug en actieve schokdempers. En dit onderstel is het sterke punt van de F Sport Line, zeker als je in S+ mode gaat rijden. De ES lijkt dan een paar maatjes te krimpen in lengte en gewicht en verandert op slag in een heel fijne rijmachine.
Ingetogen exterieur, uitgesproken interieur
De testauto is gespoten in F White en staat op de speciale 19 inch velgen die exclusief zijn voor de F Sport Line en F Sport Design. Die laatste versie heeft wel de looks, maar niet de technische aanpassingen. De zwarte velgen zijn niet helemaal mijn ding, maar ter compensatie heeft de importeur het interieur in Tahara rood / zwart gestoken. Het leer op de stoelen en deurpanelen is van zeer hoge kwaliteit en in prachtig rood uitgevoerd. Gedurende de testweek stonden er regelmatig mensen door de portierramen naar binnen te gluren om het interieur te bekijken. Mocht het rood te uitbundig zijn: het interieur kan ook in Zwart / Wit of Zwart uitgevoerd worden. Over het zitcomfort en de interieurruimte niets dan lof. De bestuurdersstoel kan naar hartelust ingesteld worden en heeft drie geheugens. De voorstoelen zijn uitgevoerd als sportstoelen, maar ze zijn bovenal comfortabel en zeer geschikt voor langere reizen. En uiteraard is er het prachtige instrumentarium met de schuivende toerenteller, als verwijzing naar de LFA en LC. Echter, het was mooi geweest als Lexus een oliedruk- en temperatuurmeter had toegevoegd, dat past mooi bij het sportieve thema. In de F Sport Line zijn de voorstoelen wel verwarmd, maar niet geventileerd.