Rijtest Lexus ES 300h F Sport Line

Rijtest Lexus ES 300h F Sport Line

16 april 2024 Uit Door Arnold

The place to be in de Lexus ES is echter de achterbank: de ruimte en het zitcomfort zijn pure, pure weelde. Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt, dan ben je niet degene achter het stuur van een ES, maar degene die op de achterbank zit. En kies je voor de President Line, dan heb je ook nog eens een verstelbare achterbank met eigen klimaatzone en audiobediening. Daar ligt ook een puntje van kritiek op de F Sport Line: de achterste inzittenden moeten het zonder verwarmbare achterbank doen en er zijn ook geen zonneschermpjes voor de zijruiten. Gezien de positionering en prijsstelling van deze auto is dat wel een gemis. Maar de F Sport Line heeft wel een elektrisch zonnescherm voor de achterruit. Dat kritiekpuntje geldt ook voor het zonnescherm van het open dak: dat moet handmatig bewogen worden, een elektrisch scherm was mijns inziens beter geweest. Echter, dit ongemak wordt ruimschoots goedgemaakt door het Mark Levinson audiosysteem, dat is echt een benchmark in dit marktsegment. Zeker op hogere volumes klinkt dit systeem subliem. Zo goed als in de Lexus RX is het niet, maar goed, dat is dan ook een jongere generatie Lexus.

Sportonderstel comfortabeler dan standaard?

De F Sport Line staat op 19 inch velgen met Dunlop sportbanden (235/40) die iets inleveren aan afrolcomfort ten opzichte van de 17 en 18 inch velgen waar de reguliere ES’en op rijden. Vergis je echter niet: in de Normal-rijmodus is de ES F Sport Line net zo comfortabel en stil als zijn ingetogener broeders. Er is iets meer bandengeluid op nat wegdek, maar dat is het dan ook wel. Het sterke punt van de Lexus ES is de stilte en rust aan boord, hij vreet kilometers zonder zijn inzittenden te vermoeien. Een reisauto in optima forma. Wat het meest voor de ES pleit, is het feit dat hij na de update tussen twee platform-generaties zit. Hij heeft alle infotainment- en connectiviteitsdiensten die elke nieuwe Lexus meekrijgt, maar hij stoelt op een platform dat een generatie ouder is. Dat betekent ook dat de vervelende snelheidswaarschuwing en bestuurdersmonitor absent zijn. Je kunt dus instappen en wegrijden, zonder dat de ES je voortdurend corrigeert en toespreekt. Alleen dat feit alleen al maakt hem tot de meest aangename Lexus van dit moment.

Aangenaam tweeledig karakter

Dan het onderstel: in de praktijk is dat hét hoogtepunt van de F Sport Line. Het is adaptief maar ook actief, en niet alleen in de S of S+ modus. Tijdens het rijden in Normal-modus merk je dat de carrosserie heel rustig beweegt, de actieve schokdempers zorgen ervoor dat de auto heel vlak op de weg blijft liggen. Op verkeersdrempels merk je dat de auto niet of nauwelijks nadeint, en in bochten blijft de auto heel vlak op de weg liggen. Dit alles gebeurt heel ongemerkt, maar als je er op let dan begint het op te vallen – het effect op het comfort is heel groot: de bewegingen van je hoofd zijn minimaal. In dit opzicht kan de ES zich meten aan een LS met luchtvering. In de sportstanden is het effect tweeledig: in ‘S’ spannen de schokdempers zich aan en wordt de rijdynamiek anders, in ‘S+’ wordt de besturing en de gasrespons aangepast. En daar onderscheid de ES F Sport Line zich heel sterk van de overige ES’en. Hij lijkt te krimpen tot een Toyota Corolla en wordt heel lichtvoetig en pittig snel in bochten. Ondanks het gelijke vermogen met de rest van de modelreeks, is de F Sport Line een stuk sneller in bochten. Wat de ES hier laat zien is bijzonder: het verlangen naar een achterwielaandrijver voor het betere bochtenwerk verdwijnt (bijna). Het is een ideale reisauto voor mensen die graag in de bergen vertoeven: de heenreis van 1.000 kilometer gaan in groots comfort, en vervolgens kun je de stuurman uithangen op bergpassen in S+ mode.

Wees er snel bij!

De kern van de zaak is dat de Lexus ES 300h F Sport Line een heel bijzondere uitvoering is, Lexus heeft het adaptieve onderstel zo afgesteld dat het niet louter de sportieve (en daarmee minder comfortabele) kant opgaat. Sterker nog: in de Normale rijmodus biedt het onderstel meer rust dan het standaard onderstel waar de overige ES’en mee door het leven gaan. Alleen het afrolgeluid van de banden is iets nadrukkelijker hoorbaar, maar dat is het dan ook wel. Mogelijk dat dit met een ander merk band weer te reduceren is tot het gangbare, zeer lage geluidsniveau van de ES. Voor de echt sportieve rijder zou de ES wel 40 pk extra mogen hebben, maar de ongewijzigde aandrijflijn zorgt wel voor een prachtig praktijkverbruik: ruim 1 op 15.

De ES is een waardige opvolger van de GS gebleken, een auto die pas de verdiende aandacht kreeg toen hij stilletjes uit de verkooplijsten verdween. En daar is weer een link met deze ES 300h F Sport Line te leggen: hij staat niet meer in de prijslijsten en wordt alleen nog uit voorraad geleverd. You don’t know what you got until you lose it – dus vandaar deze raad voor iedereen die zichzelf deze € 77.000 kostende ES kan veroorloven en die de merkwaarden van Lexus kan waarderen: op naar de dealer. Anders is Lexus’ best kept secret er niet meer.

20 artikel(en) « van 20 »

Pagina's: 1 2