Rijtest Lexus RX 450h+

Rijtest Lexus RX 450h+

17 december 2023 Uit Door Arnold

Sinds het begin van het merk Lexus zijn de LS en de RX de constante factoren in de Lexus-line up. De LS was uiteraard de auto die het merk in 1989 wereldwijd op de kaart zette, maar de RX was negen jaar later de auto die een belangrijke tweede tak voor Lexus vormde. Namelijk die van de luxe SUV, een segment dat tot 1998 niet bestond. De RX werd het bestverkopende model op de Amerikaanse markt, en sinds het overslaan van de SUV-trend op de Europese markt, is de RX ook hier een belangrijk model voor Lexus. De vijfde generatie RX staat sinds afgelopen zomer in de showrooms. De top-SUV ligt prijstechnisch dicht bij de NX, maar is in datzelfde opzicht een heel stuk verwijderd van de LS, terwijl hij zich min of meer op hetzelfde topklasse-publiek richt.  Hoe verhoudt de RX zich in het modelgamma, hoe rijdt ‘ie en kan hij nieuwe premium-kopers naar de Lexus showroom lokken?

 

De RX is een heel belangrijke auto voor Lexus, deze modelserie is voor de noord-Amerikaanse markt de cash cow en Lexus kon zich geen fouten permitteren met de vijfde generatie RX. De concurrentie is op die markt veel heviger dan in Europa, met name door de komst van Genesis. Lexus heeft in Amerika en Canada weliswaar veel SUV-ijzers in het vuur – de RX is daar een midsize SUV, onder de RX worden de UX en NX gevoerd, daarboven nog de TX, GX en LX. Voor de Europese markt is een andere rol weggelegd voor de RX: weerwoord bieden aan de Duitse drie en een deel van de LS-kopers aan zich binden. De huidige generatie Lexus LS gaat zijn achtste levensjaar in en moet opboksen tegen veel jongere concurrenten. Tel daarbij op dat onze belastingwetgeving louter in het voordeel van de staat werkt, en je ziet waarom de LS het niet makkelijk heeft in Nederland. Of de rest van Europa for that matter. Mensen die toch graag in een lekker grote, lekker luxe Lexus willen rijden (zoals ondergetekende) en die bovendien het nieuwste van het nieuwste willen, kunnen dus uitwijken naar de Lexus RX. Met een vanafprijs van € 85.995 is de RX 11 mille duurder dan de NX, en bijna 58 mille goedkoper dan een LS. Over prijzen en belastingen gesproken: de nieuwe RX is leverbaar als 350h en 450h+, de plug-in hybride is substantieel goedkoper door een lagere bpm: € 8.000.

Zelfde platform, andere beleving

De Lexus NX is een heel fijne, behoorlijk dynamische auto, zeker in F Sport Line uitvoering. De Lexus LS is een heerlijk luxe, supercomfortabele auto waarbij het veercomfort hoog in het vaandel staat. Het zijn twee verschillende auto’s die bovendien op een verschillend platform staan. De NX en RX delen het GA-K platform, terwijl de LS op het GA-L platform rolt. Heeft het TNGA-K platform de kwaliteiten om ook op de luxe-toer te gaan, zodat er qua rijcomfort meer aansluiting bij de LS is? Het antwoord daarop is een volmondig ‘Ja’, en de RX heeft heel weinig tijd nodig om je daarvan te overtuigen. Door de tests met de NX – over lange afstand en langere tijd – heb ik een goed beeld van dat model gekregen. Maar de RX voelt vanaf de eerste meters wezenlijk anders aan. Ik heb ook de nodige ervaring met de Lexus LS – in alle modelgeneraties – en de RX neigt duidelijk naar de LS wat het comfort en de rijbeleving betreft. Tussen de NX en RX is de Lexus Driving signature duidelijk gelijk, dit komt het nadrukkelijkst tot uiting in de nauwkeurige en precies juist bekrachtigde besturing. Maar het veer- en afrolcomfort en met name de geluidsisolatie zijn objectief en subjectief beter. De RX is een auto waarin je begint te ontspannen zodra je rijdt.

Laid back Lexus

De techniek aan boord van de RX is grotendeels gelijk aan die van de NX waarmee we afgelopen zomer op reis gingen, maar het lijkt of alles in de RX veel meer laid back is. Daarover gesproken: de tienvoudig verstelbare bestuurdersstoel heb ik in de RX iets meer achterover versteld dan ik normaal doe. Een beetje onderuit, in de lounge-stand. De geteste auto is een President Line die voor € 98.995 in de prijslijst staat, deze sublieme groene lakkleur heet Terrane Khaki. Alles wat het leven aangenaam maakt is aan boord: houtafwerking (in dit geval Bamboo) in het interieur, suéde / lederen bekleding (ook in de portieren en hemelbekleding) verwarmde en geventileerde stoelen (ook de achterbank), een immens panoramisch schuif / kanteldak en… het Mark Levinson audiosysteem met 21 speakers. Dat is simpelweg het beste audiosysteem dat je in een auto kunt krijgen. De klank, het klankbeeld, de geluidkwaliteit… alles is simpelweg subliem. Al zou de RX rieten stoelen hebben en plexiglas ruiten, dan nog is dit audiosysteem de volledige meerprijs van € 13.000 over de instapversie waard. Ik rijd zelden met het audiosysteem aan, maar in de RX ben ik gaan toeren om te genieten van dit systeem. Zo ontzettend goed is het.

Altijd vierwielaandrijving

Het moge duidelijk zijn: de RX heeft meer dan voldoende kwaliteiten om de luxe- en comfortminnende LS-rijder aan zich te binden, maar er is nog een belangrijke factor: de aandrijflijn. En eerlijk is eerlijk: een V8 is wel heel fijn, maar sinds de LS 500 moeten we het met een (geblazen) V6 doen. En voor de vijfde generatie RX is die niet meer leverbaar. De RX moet het in Europa doen met de 2.5 liter viercilinder hybride aandrijflijn. In het geval van de RX 350h staat die garant voor een gecombineerd vermogen van 250 pk (184 kW), in de 450h+ levert hij 309 pk (227 kW). De RX is altijd vierwielaangedreven, en daarin ligt een belangrijke kwaliteit: een heel gebalanceerde en gecontroleerde vermogensafgifte. De elektromotoren hebben voldoende koppel om op een koud en nat wegdek de wielen te laten doorslaan, maar de aandrijfkrachten worden heel mooi over de vier wielen gedoseerd. Zelfs als je het gaspedaal vloert op een bevroren ondergrond, dan komt de RX heel gecontroleerd uit de startblokken. Een bevriende LS-verzamelaar zegt altijd: ‘Een Lexus rijdt niet, een Lexus schrijdt’. En precies dat is wat de RX ook doet, dankzij de elektrische vierwielaandrijving. Maar we moeten de RX 500h Turbo Hybrid hier niet vergeten: dat is het sportieve topmodel voor de nieuwe generatie RX. Dit is een compleet nieuwe 2.4 liter viercilinder turbomotor met een eigen vermogen van 272 pk. Hij is gekoppeld aan een 87 pk sterke elektromotor in een conventionele zestraps automatische transmissie, en heeft een 103 pk sterke motor op de achteras. Dit resulteert in een gecombineerd vermogen van 371 pk. Deze sportieve topversie van de RX staat voor € 136.790 in de prijslijst.

Pagina's: 1 2