Rijimpressie Lexus NX 450h+

Rijimpressie Lexus NX 450h+

12 september 2023 Uit Door Arnold

De Lexus NX is een fijne auto, vorig jaar reed ik ‘m als 350h. De plug-in versie, NX 450h+ geheten, stond nog op de planning. Lexus’ eerste plug-in hybride heeft een boel extra vermogen ten opzichte van de ‘reguliere’ NX en bovendien altijd vierwielaandrijving. Dat een plug-in hybride op papier heel zuinig is weten we, maar hoe houdt het verbruik zich op de lange afstand, en met volle bepakking? Het antwoord daarop volgt na een roadtrip door Denemarken en Zweden, waar de Lexus NX 450h+ dit jaar als vakantie-auto fungeerde.

 

Reizen door Duitsland, zeker per auto, is tegenwoordig een ervaring op zich. Duitsland is aanzienlijk minder gedigitaliseerd dan Nederland, maar Duitse automobilisten lijken meer en meer gedigitaliseerd. Dat wil zeggen: het gaspedaal wordt volledig ingedrukt of losgelaten, en datzelfde geldt voor het rempedaal. De rijstijl van de Oosterburen is er de laatste tien jaar niet op vooruit gegaan, zullen we maar zeggen. Onze reis naar Huskvarna gaat volledig over de weg – we hebben besloten geen veerboot te nemen – omdat we de Store Belt- en de Øresundbrug graag eens in het echt willen zien. Vanwege de lengte van de trip, ruim 1.300 kilometer staat er een overnachting op Odense gepland. Vanaf Hamburg gaat het naar de Duits – Deense grens boven Flensburg. De laatste kilometers voor de grensovergang wordt het verkeer onrustig, vanwege grenscontroles stroopt het verkeer op. Vrachtwagens worden naar de rechter rijbaan geleid, campers en caravans bezetten de middelste rijstrook en het overige verkeer rijdt op de linker baan. Alle voertuigen met een niet-Duits kenteken volgen die aanwijzing, alle Duitse kentekens laveren van rijstrook naar rijstrook als daar een gaatje valt. Het leidt tot remacties en het verder afremmen van het overige verkeer. De adaptieve cruise control, lane assist en frontradar op ‘onze’ Lexus draait overuren.

Hoe noordelijker, hoe rustiger

Totdat we Denemarken binnenrijden en op een snelweg met één rijstrook minder terechtkomen. Het verschil is immens: het verkeer is rustig, gedisciplineerd en bovenal: Deense automobilisten anticiperen op het overige verkeer. Het is een verademing. Met nagenoeg dezelfde hoeveelheid voertuigen op een smallere weg wordt het verkeer ineens overzichtelijk. De NX vaart er ook wel bij: doordat we constanter rijden zakt de verbruiksmeter van 6,5 naar 5,9 liter per 100 kilometer. Al voordat we Nederland verlieten was de 18,1 kWh accu nagenoeg leeg. De 400 kilometer over de Duitse snelweg heeft de bezakte en bepakte NX dus als normale hybride gereden. Potdorie, voor zo’n grote auto zijn dat prachtige verbruikscijfers. Daar kan onze LS 400 – die we aanvankelijk zouden meenemen – niet aan tippen.

Het overnachtingshotel (Fjelsted Skov bij Ejby) is een aanrader. Betaalbare kamers, een goed restaurant en voldoende laadpalen. Omdat we geen geschikte laadpas hebben, moet de NX op een houtje bijten wat het bijladen betreft. De volgende ochtend tanken we de Lexus wel vol, want de brandstofmeter en boordcomputer sloegen voor aankomst in het hotel al alarm. Gek genoeg gaat er amper 33 liter in de tank. Dat leidt tot twijfel: zo de plug-in een kleinere tank hebben? Met een volle tank gaat de reis verder, op basis van de actieradius (754 kilometer) zouden we ons vakantiehuisje zonder bijtanken moeten halen.

Lexus hier, Lexus daar

Hoewel er veel vakantieverkeer onderweg is, is het verkeer in Denemarken uitermate overzichtelijk en de uitzichten zijn prachtig. Zeker als we de Store Belt brug nemen kijken we onze ogen uit, en later op de Øresundbrug nogmaals. We komen echt in de vakantiestemming en ook de NX ontspant: de veiligheidssystemen hebben niets te doen en het verbruik daalt langzaam verder. Voorbij Helsingborg is de snelweg verlaten op deze zaterdagmiddag eind Juli. Het is het andere uiterste van onze normale vakantiereis: richting de Alpen wordt het drukker en drukker, en neemt de stress toe. En nu? Onze blauwe Lexus is de enige auto op de weg, over afstanden van tientallen kilometers. Totdat we een tankstop maken boven Ljungby – daar is het druk met auto’s, maar bovenal druk met Lexussen. Een kwintet nieuwe NX’en en RX’en staat aan de laadpaal, en her en der rijdt een ES rond. Mijn gewoonte om andere Lexus-rijders te begroeten heb ik in Zweden moeten temperen, omdat er simpelweg veel rondrijden. Onze ‘buren’ in Lekeryd hebben een RX 450h+ en een ES op de oprit staan, en bij de kleine supermarkt staat altijd wel een NX of UX. En de UX 300e is ook geen zeldzaamheid.

Pagina's: 1 2