Rijimpressie Mazda 6 Sportbreak

Rijimpressie Mazda 6 Sportbreak

4 september 2023 Uit Door Arnold

De Mazda 6 is al vaak op Carnold.nl voorbijgekomen in diverse tests, en weer staat hij in de spotlight. De 6 van Mazda is een bijzonder geval in autoland, een van de laatste der Mohikanen in zijn segment. De reden daarvoor is dat al zijn generatiegenoten van de markt zijn verdwenen en nimmer een opvolger kregen. De huidige generatie van de Mazda 6 is langer op de markt dan zijn beide voorgangers, dat betekent dat de derde generatie een uiterst lange houdbaarheidsdatum heeft. Wat is de kracht van de Mazda 6?

Lange levensduur

De geteste auto is een bijzondere uitvoering, namelijk een 20th Anniversary Edition. Twintig jaar Mazda 6, waarvan de huidige generatie er elf jaar voor zijn rekening heeft genomen. In autoland is een modelgeneratie goed voor vijf tot tien jaar en als je het strikt neemt, kun je stellen dat de Mazda 6 alweer twee generaties oud is. Maar het is de vraag of je zo strikt moet rekenen, de meeste autofabrikanten rekken de leeftijd van modelgeneraties steeds verder op en baseren nieuwe modellen op de onderhuidse techniek van voorlopers in plaats van een splinternieuw platform te ontwikkelen. Mazda moet als kleine fabrikant het maximale uit de modelplatforms persen, en de 6 is samen met de Mazda 2 daarvan een goed voorbeeld. Als een van de weinige fabrikanten werkt Mazda met modeljaarupdates, iets wat in Noord-Amerika gebruikelijk is, maar in Europa aanzienlijk minder. Door deze jaarlijkse opfrisbeurten is de Mazda 6 maximaal actueel gebleven. In 2015 en 2018 werden zeer stevige ingrepen doorgevoerd, waarbij met name het interieur en de rijhulpsystemen werden gemoderniseerd. Het uiterlijk werd subtieler aangepakt, maar hierbij moet ook opgemerkt worden dat het design van de 6 nog altijd tot het fraaiste in autoland behoort.

Anno 2023 is het modelaanbod van de 6 overzichtelijker dan ooit: een Sedan, de Sportbreak, twee motoropties en vijf uitrustingsniveaus. De handgeschakelde zesbak is niet meer leverbaar. De Centre Line en Exclusive Line zijn de ‘instapversies’ die uitsluitend leverbaar zijn met de 165 pk tweeliter motor. De Homura, Takumi en 20th Anniversary Edition worden uitsluitend met de 194 pk 2.5 SkyActiv-G geleverd. De geteste auto is de topversie van het gamma, met een prijs van € 58.640.

Hoe rooier, hoe mooier

Artisan Red heet de lakkleur, en het moet gezegd: geen enkele autofabrikant levert mooiere rode lakken. Afhankelijk van de lichtinval is de auto kersrood, kastanjebruin of diep, diep rood. Het is een aandachtrekker van jewelste die de 6 er uit laat zien alsof hij minstens een ton kost. Dat komt ook doordat de grille en de velgen zeer goed combineren met deze lak. Open het portier en je kijkt uit op een zee van lichtbruin suède waarvan zelfs een Lexus LC het warm krijgt. Dit materiaal wordt over de volledige breedte van het dashboard gebruikt en in de deurpanelen. En daar wordt het bijna per vierkante meter toegepast. Het is Mazda te prijzen dat ze ook de achterdeuren zo riant met dit prachtige materiaal hebben bekleed. De stoelen zijn een combinatie van Nappaleer en suède, waarbij een fijner suède wordt gebruikt voor de zittingen – hierdoor zit je subliem op deze stoelen. Het interieur voelt zeer hoogwaardig, draai maar eens aan de sluiters van de ventilatieroosters, druk maar eens op een willekeurige knop. Alles heeft een prettige zwaarte en weerstand, Mazda weet als geen ander hoe ze een mooi interieur moeten bouwen.

Pagina's: 1 2